Hoofdmenu

ridderzwam

Gestart door kvb, oktober 24, 2006, 19:55:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

Enige tijd geleden heb ik een zilveren ridderzwan ingevoerd. Alles klopte ook sporenvorm en grootte. Ik heb hem toch op onzeker gezet omdat ik vond dat het fotomateriaal wat ik bekeken had iets donkerder was. Dit met uitzondering van de foto's van de heer Rubers op waarneming.

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=94993 is de mijne zie ook de andere van de heer Rubers.

De afgelopen dagen heb ik wel 4 keer ongeveer zulke ridderzwammen gevonden die alle iets donkerder zijn dan de eerste. In het grote gele boek wordt gezegd dat er varieteiten zijn beschreven die donkerder zijn en ook de meest algemene vorm zijn.
Het is een rode lijst soort maar in de GGB wordt de zin daarvan betwijfeld.

Is dit allemaal zilveren ridderzwam of iest anders. En als het zilveren ridderzwam is waarom wordt hij dan zo weinig gemeld, Ik ken nu 7 verschillende vindplaatsen allemaal onder populier soorten.

Kik

kvb

#1
een tweede voorbeeld deze in de regen gemaakt

wim veraghtert

Dit zou ik ook een Zilveren ridderzwam noemen. In Vlaanderen staat hij niet op de rode lijst en wordt hij als matig algemeen beschouwd. Ik heb het ook nooit als een zeldzaamheid ervaren.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

kvb

ik ben benieuwd wat de anderen er van zeggen.

Kik

Arno van Stipdonk

De soort staat niet meer op de rode lijst, tenminste niet op die van 2005.
Verder staat in de GB dat de soort vrij algemeen is. In een aantal streken komt de soort veel meer van dan in andere. Hier is ie dus zeldzaam, heb 'm ook nog nooit gezien.
Maar verder zou ik met Wim meegaan.
Toch weer een Ridderzwam op naam.  :duim:  

kvb

ik maak vorderingen en ben er blij mee. Wat je niet weet is de opstapeling van gordijnzwammen en entoloma's zonder naam. Is dat bij jou nu ook zo en wat doe je er dan mee. Je kan toch niet voor elk zwametje naar de consul stappen.

Kik

wim veraghtert

Kik,

maak je er niet druk om.
Er zijn ook een aantal geslachten die ik consequent links laat liggen. Cortinarius en entoloma zijn daar ook bij. Hebeloma eigenlijk ook.
Om zeker te zijn komt er bij die geslachten veel microscopie aan de pas.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

kvb

Misschien wel leuk om te weten. Deze zilveren ridderzwam houd niet van de Natuur met een hoofdletter. Het is een cultuurvolger die van wegbermen met ophoogzand houdt. Liefst zo dicht mogelijk bij de uitlaatgassen. De aanwezigheid van wat oudere populieren of abelen (eiken schijnt ook goed te zijn maar die hebben wij niet) is wel gewenst. Gewoon op je fiets naar je werk en in de berm kijken. Dit soort plekken moeten in heel Nedeland aanwezig zijn.
Ze groeien hier bijna altijd samen met krulzomen en Hebeloma vormen (Hebeloma heeft geen soorten alleen vormen (grapje)) en vezelkoppen.

Kik

Arno van Stipdonk

CiteerKik,

maak je er niet druk om.
Er zijn ook een aantal geslachten die ik consequent links laat liggen. Cortinarius en entoloma zijn daar ook bij. Hebeloma eigenlijk ook.
Om zeker te zijn komt er bij die geslachten veel microscopie aan de pas.

Groetjes,
Wim
Hallo Wim en Kik,

Kijk, hier kan ik me helemaal in vinden. Het lukt mijn nu zeker ook nog niet om deze soorten op naam te brengen. Alleen een enkele gewone soort zoals de Okergele ridderzwam of de Stinksatijnzwam of de Sneeuwvloksatijnzwam.

Ach, als we daar al eens mee beginnen en veel ander grut op naam kunnen brengen.....
Met wat meer ervaring en tijd lukt het ons over een aantal jaar misschien ook wel om de grootste hoop op naam te brengen. :)  

Arno van Stipdonk

CiteerMisschien wel leuk om te weten. Deze zilveren ridderzwam houd niet van de Natuur met een hoofdletter. Het is een cultuurvolger die van wegbermen met ophoogzand houdt. Liefst zo dicht mogelijk bij de uitlaatgassen. De aanwezigheid van wat oudere populieren of abelen (eiken schijnt ook goed te zijn maar die hebben wij niet) is wel gewenst. Gewoon op je fiets naar je werk en in de berm kijken. Dit soort plekken moeten in heel Nedeland aanwezig zijn.
Ze groeien hier bijna altijd samen met krulzomen en Hebeloma vormen (Hebeloma heeft geen soorten alleen vormen (grapje)) en vezelkoppen.

Kik
Tja, ik ga regelmatig op de fiets naar mijn werk en kijk altijd in de berm. Maar helaas.....Maar wat niet is, kan nog komen. ^_^