Hygrocybe virginea var. ochraceopallida

Gestart door Niko Buiten, oktober 21, 2006, 22:04:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

Hygrocybe virginea var. ochraceopallida komt voor op de aanvullingen van de standaardlijst. Kan deze s.v.p. in de invoerlijst geplaatst worden. Hygrocybe virginea var. ochraceopallida wordt door deskundigen het Geelgevlekt sneeuwzwammetje genoemd en komt in ieder geval voor in Hygrocybe-graslanden in de kalkrijke duinen.  
Groet,

Niko Buiten.


Arno van Stipdonk

Hallo Niko,

Is Geelgevlekt sneeuwzwammetje ook zeker de officiƫle Nederlandse naam?
In de toevoegingen van de standaardlijst zie ik geen Nederlandse namen staan.
Anders voeg ik de soort alleen toe met de latijnse naam.

Niko Buiten

Dag Arno,

Leuk dat je namen aan het invoerscherm kunt toevoegen. Geelgevlekt sneeuwzwammetje is volgens mij nog niet de officiƫle Nederlandse naam. Deze naam wordt gebruikt in een sleutel van paddestoelen in duingraslanden in deze regio.



Groet,

Niko Buiten.


Arno van Stipdonk

Ok, ik heb de soort toegevoegd met alleen de latijnse naam.
De adminrechten op de database heb ik al wat langer, dit voor het onderhoud van de namen van slijmzwammen welke nogal eens willen veranderen.
Maar bij deze wil ik ze ook wel even gebruiken omdat de soort inderdaad bestaat volgens de nieuwe standaardlijst.

Niko Buiten

#4
Dag Arno,

Omdat jij in dit forum ook namen noemt noem ik de ze ook. De makers van voornoemde sleutel zijn Leo Jalink en Marijke Nauta. Ik verwacht dat zij ook de Nederlandse naam hebben bedacht. De wetenschappelijke naam is volgens mij oorspronkelijk afkomstig van Boertman (van een boek over wasplaten).
Groet,

Niko Buiten.


Arno van Stipdonk

Standaardlijst:  
http://marken.hef.kun.nl/paddos/dyna/nownNMV.php

Hier staat:

014052 Hygrocybe virginea var. ochraceopallida  
Nederlandse naam:    Sneeuwzwammetje var.

Wel een beetje een vreemde naam.....

Elachista

Ik zou die Ned. naam maar achterwege houden.

Tymo
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

CiteerIk zou die Ned. naam maar achterwege houden.

Tymo
Lijkt me ook beter. :duim: