wesp in nest maar welke?

Gestart door miejanneke, juli 04, 2011, 12:23:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

miejanneke

Ik zag deze nest in aanbouw ergens en zou graag willen weten welke wesp dit is,
Alvast hartelijke dank.
Grt.Mieke

wilde

Waar en wanneer zag je dit wespennest?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

sjonnoh

Lijkt op de Franse Veldwesp maar het nest is wel aardig groot voor de soort.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

miejanneke

deze nest was ongeveer 10 cm groot, hangend 15 cm boven de grond, ik zal een zijfoto meesturen.
ik heb deze gezien op de rand van brabant limburg onder weert.


sjonnoh

Ik heb niets gezegt, ik heb net even gekeken bij andere foto's en zie alleen dit formaat. Vorige week was ik in Frankrijk en daar was alles niet groter dan 6 cm  ;D
Ofwel Franse veldwesp  ;) 
Had eigenlijk niet mogen twijfelen gezien er maar maar 2 soortgelijken zijn, waarvan 1 zeer zeldzaam. De ander weet ik zo snel niet meer terug te vinden maar die had nog iets opvallend aan het lichaam.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

belle

O.a. de bergveldwesp, Polistes biglumis. Die heeft net als deze antennen die bovenop donker zijn. Maar ik zeg daarmee niet dat die het is!  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

sjonnoh

Klopt maar er was nog een insect, ik heb werkelijk geen idee meer, dat op de Franse Veldwesp leek.  Volgens mij viel het niet eens onder de wespen maar onder de overige insecten, of ga ik ineens dingen verbeelden  ??? 
Het is niet terug te vinden bij de vergelijkbare soorten.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

MarjoSmeets

En Polistes bisschoffi? Is dat een mogelijkheid? Op Soortenbank.nl http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=insecten&menuentry=soorten&id=814&tab=beschrijving staat dat hij al 1995 in Z-O België is aangetroffen en in Zuid Duitsland al algemeen is, dus Weert ligt behoorlijk gunstig om de eerste waarneming in Nederland te kunnen hebben als ze in opmars zijn. Ook wordt bij Soortenbank gezegd: De soort bouwt haar nest in tegenstelling tot de Franse veldwesp steeds vrij op stenen of aan plantenstengels, dus m.a.w. de Franse zal het dus niet zijn 1. vanwege de zwarte bovenkant van de antennes, 2. omdat op de foto's hier het nest aan een stengel hangt. De kop, die zichtbaar is op de 2e foto, vind ik ook heel erg lijken op die van het vrouwtje op de foto van Soortenbank. Wat dan weer níet klopt met de beschrijving van P. bisschoffi, is de grootte van het nest, die zou volgens Soortenbank maar 5 cm moeten zijn en deze is dus veel groter. Kortom, ik weet het eigenlijk ook niet, maar vind het leuk om mee te denken, vooral omdat de Franse hier veel zit en een dankbaar onderwerp voor foto's is. Ze blijven zo mooi zitten!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

sjonnoh

Die lijkt ook aardig maar ik weet al weer welke ik zocht, het Veldwespwaaiertje. Maar die is ook al zeer zeldzaam. Ik snap nog steeds niet waarom die niet onder de wespen valt  ???
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

sjonnoh

Oef, laat maar, ik kom er net achter dat het een diertje is OP de veldwesp  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

belle

Aha, je zag misschien Xenos vesparum?  ;D

Maar dit terzijde. Op internet zocht ik op 'nid Polistes biglumis' en daar zag ik een serieuze foto van een groot nest. De koppeling werkt helaas niet...
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

sjonnoh

Precies, ik had werkelijk niet door dat het om een meelifter ging  :rolleye:
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Stijn Schreven

Mieke, de wespen op jouw foto's zijn zeker geen Franse veldwespen (Polistes dominula), die hebben altijd de antenne (behalve basis=eerste 3-4 segmenten) geheel oranje (ook bovenop). In Nederland komen tot nu toe alleen twee soorten voor: P. dominula en P. biglumis. Aangezien het P. dominula niet is, ligt P. biglumis (bergveldwesp) voor de hand. Deze heeft antennen die bovenop donker zijn, wat klopt met jouw dieren. Kleine slag om de arm, want ik heb P. biglumis nog nooit "echt" gezien, wel veel P. dominula, maar ik heb er dus geen veldervaring mee.
Ik zou dus gaan voor P. biglumis (en even wachten op een bevestiging van een expert).
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

sjonnoh

Ik was al weer even de gele antennen vergeten, komen nu ook al de berg- hier naartoe?  :o
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Ivo Raemakers

Inderdaad biglumis. In navolging van P. dominula is nu ook deze soort naar het noorden op aan het rukken en algemener aan het worden.
Groet Ivo