klopt dit?

Gestart door cora, juli 02, 2011, 21:20:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik zou graag willen weten of dit klopt?
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/55441469
Geringde spikkelspanner - Cleora cinctaria gezien op 2011-06-12 Austria - Karinthië / Kärnten
Foto's:

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

belle

Het lijkt mij de variabele spikkelspanner, Alcis repandata, met name door de geschulpte achterrand van de achtervleugel.  :)

Wat denk jij?
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

cora

Ja dat dacht ik ook ik heb al zitten te vergelijken maar die witachtige ring viel me ineens op maar ook met twijfel.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Ben Kruijsen

klopt Cleora cinctaria

cora

Toch goed gezien bedankt Ben :duim:
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Martin Scheper

#5
Hoi Cora en Ben,

Volgens mij heeft Tjitske het juist; naast de geschulpte rand van de achtervleugel heeft de middelste (zwarte) dwarslijn op de voorvleugel een te sterke golfbeweging voor de geringde spikkelspanner (Cleora cinctaria).
Vergelijk ook deze: foto 1 = variabele spikkelspanner (Alcis repandata) en foto 2 =  geringde spikkelspanner (Cleora cinctaria).

Foto 1:


Foto 2:
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

cora

Hallo Martin
Als ik deze foto`s zie denk ik inderdaad dat jij gelijk heb. Ik zie bij de var. spikkelsp ook een witte ring dus daar moet ik me niet blind opstaren 8)  bedankt voor de oplettendheid.
Tjitske :duim:
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Ben Kruijsen

#7
bij nader inzien denk ik dat Martin gelijk heeft. Ik moest nog wel even goed kijken want soms heeft Cleora een sterkere inbochting en ook wat geschulpte achterrand (zie tekening in W&T rechtsonder). Verder is dat witte bandje bij Cleora altijd aanwezig en is de voorvleugel sterk contrastrijk getekend. Alles op een rij zettend is het toch der Variabele. Goed gezien Martin en Tjitske. Dit soort van topics houd je scherp!