sjieke onbekende eend gezien

Gestart door rudi, juli 02, 2011, 17:31:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

Hallo iedereen!!
Ik zag vanmiddag in Hoogezand 2 sjieke eenden, maar ik kan geen afbeelding vinden :(
de eenden hebben de zelfde kleuren als de nijlgans maar het zijn eenden, ze zagen er mooi uit misschien zijn het gefokte eenden? het zijn geen manderijneenden, ik hoop dat iemand me verder kan helpen..
groeten, rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

#1
Misschien is het een ander soort watervogel??de eend had een redelijk korte snavel en ik heb de soort in de 20 jaar dat ik hier woon , niet eerder gezien ten opzichte van een wilde eend iets dikker en iets korter, iets ronder, moeilijk uitleggen.. :rolleyes:
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

HPM

Ik denk dat je met een foto verder zou komen.

Herman van der Meer

Botervlieg


jonas D

Groeten,
Jonas

rudi

bedankt voor de antwoorden! De amerikaanse smient lijkt er nog het meest ( op de pagina die  Jonas noemt) op maar is toch heel anders, geen wit aan de achterkant bijvoorbeeld, het is heel moeilijk ik heb een laptop maar die had ik niet bij me , een tekening lukt niet anders dan de omschrijving boven, kleiner en dikker dan een wilde eend, mooie tekening vooral aan de achterzijde, kleine korte snavel, geen gans maar een eend of andere watervogel, ik zag er 2 beide de zelfde tekening.over het geheel beige met andere kleuren, niet zo druk als een manderijn eend qua tekening, ik denk misschien een soort die je op tentoonstellingen ziet (niet zeker, maar de eend is mooi)misschien een gefokte soort die ontsnapt is?ik heb ook op  vogelvisie alle eenden bekeken maar niet gevonden.Als ik een foto neem met mijn laptop, weet ik uit ervaring dan zie ik alleen een stipje, ik zal morgen kijken of de eenden nog in de buurt zijn om een uitgebreidere omschrijving te kunnen geven.
weet iemand misschien nog een site met afbeeldingen van eenden?
alvast bedankt voor de hulp!
groejes rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Jarinka

Misschien een mannetje Smient in eclipskleed, of ruiend naar eclipskleed?
Groeten, Jarinka Heijink

rudi

Bedankt Jarinka! Ik weet het niet, ik ben nog maar beginnend vogelkenner, dus eclipskleed is mijn nog iets te moeilijk, maar ik zal proberen het even op afbeelding te google-en! Ik weet niet of 2 dezelfde eenden bij elkaar mannen kunnen zijn, geen idee.
in iedergeval bedankt, ik ga weer op zoek..( het is wel een dure eend , met al dat  zoekwerk ;D )
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Jarinka

In eclipskleed zien Smientmannetjes er zo uit: http://waarneming.nl/foto/view/85038.
Als ze nog bezig zijn met ruien, zijn stukjes nog in broedkleed, en andere stukjes al in eclipskleed, zoals hier: http://waarneming.nl/foto/view/2257782.
Twee dezelfde eenden bij elkaar kunnen best mannetjes zijn.
Groeten, Jarinka Heijink

rudi

bedankt Jarinka!
Het is niet de eend die ik zag, ik heb ondertussen een uur gegoogle-ed, niks gevonden,best frustrerend al kan ik er wel om lachen :lol:
veel sites hebben onduidelijke fotoos..hopen dat ik de eend morgen weer zie, de tekening is niet effen, ik hou het op een soort wat je soms in van die toeristische parken wel eens ziet, zoals manderijn eenden en dergelijke, een soort veredelde eend, in mijn beleving :huh:of de eend is zeldzaam of de eend is onsnapt bij een fokker of toeristisch park,..gelukkig zag ik net nog wel een leuke foto van een andere aparte eend: de smaragd eend, dat is dan ook het enige leuke aan de lange zoektocht, en natuurlijk de hulp die ik kreeg op deze site.
bedankt en heeft iemand nog een idee over een site met duidelijke afbeeldingen dan hou ik me graag aanbevolen voor de info!!
groeten, rudi uit Hoogezand
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

vanmorgen de hele buurt afgezocht, eend niet gezien, ik kwam wel een man tegen en vertelde hem dat ik 2 aparte eenden had gezien, hij had ze ook eerder gezien, hij omschreef ze als mooi, beige en het waren er soms 3 zei hij...de eend is mooi in de zin van de tekening, de eend heeft een mooie tekening, niet druk in verschillende kleuren zoals een wilde eend maar hoofd zakelijk  beige tinten.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


rudi

Hallo vincent en frank: nee en nee.
;D ik blijf zoeken en er komt een dag dan plaats ik hier een foto, hoop ik..
Bedankt voor jullie antwoord!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Ik weet niet veel van eenden,(en ook niet van andere vogels) maar de soep eend ben ik al ooit ingetrapt deze winter op vogelvisie.nl ;D  daar heb ik nog veel kou voor getrotseerd om de eend op de foto te krijgen :lol:
Ik denk dat de 2 nieuwe eenden geen soepeenden zijn omdat het patroon te ingewikkeld is en beide zagen er hetzelfde uit, ...exotisch...heeeel mooi en sjiek!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Als het achteraf toch soepeenden blijken te zijn, dan toch wel soepeenden van een ***** restaurant! ;D
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Bart van Hoogstraten

Juveniele Casarca's lijken nog meer op een eend dan ze sowieso lijken. Misschien die?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

rudi

#17
Bedankt Bart voor d reaktie en foto.
Ik heb de eend nog maar zwak in mijn geheugen: kleiner dan een wilde eend, dikker, kortere snavel , beige en aan de achterzijde een tekening :verschillende kleuren, omdat ik op weg was om boodschappen te doen had ik geen pen en papier, dus ik herinner mij de kleuren van de nijlgans maar geen wit...de vogel heb ik na uren rondkijken op internet niet gevonden, niet op vogelvisie,waar alle meest voorkomende soorten staan, niet op vroege vogels, niet op wwf en niet op google afbeeldingen, ik vermoed hierdoor (steeds meer) dat het officieel geen wilde exemplaren zijn, maar een soort hybride(als dat zo heet) gefokte kruisingen?Het zijn echt van het type eend wat je op een tentoonstelling of in een vogelpark tegenkomt(denk ik)De casarca lijkt meer qua bouw op een gans, de mijne meer op een eend.
edit: ik heb er 2 gezien ,exact dezelfde tekening en beige aan de voorzijde aan de achterzijde meerdere bruine tinten..
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

ik heb een afbeelding van een eend gevonden die de lichaamsbouw heeft van de eend die ik bedoel, LET OP de tekening en kleuren zijn anders!
http://www.feathersite.com/Poultry/BRKNon-domestic.html
op deze site staat de eend TEAL-BAIKAL (ANAS FORMOSA), klein, (iets kleiner dan een wilde eend,iets hoger iets dikker)korte snavel.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

rudi

Bedankt Bart, het is helaas een andere, deze van jou heeft groen, de mijne niet.
http://waarneming.nl/user/view/72012
hierboven staat mijn waarneming.
Nu logisch filosoferend (wat in de natuur niet bindend is) het is een uitheemse eend, schuw, de eenden bleven op afstand, misschien hongerig want ik zag ze wel in mijn woonwijk, misschien verdwaalde afrikaanse eenden..
In iedergeval wil ik iedereen die mijn vraag heeft bekeken en een reaktie heeft gegeven, hartelijk hiervoor bedanken! :duim:
Enerzijds hoop ik dat ik als eerste het antwoord vind (na ruim 24 uur zoekwerk- 8 uur slaap), anderzijds hoop ik dat iemand anders het antwoord vindt....
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Zou me overigens niet verbazen als het Rosse Fluiteenden zijn. Of een andere fluiteend.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

rudi

Bedankt Robert en Wouter!
De 2e foto van Robert met de Hottentot, ik moett zeggen, ik had deze eend al gezien op een site en vond de kleuren op de door mij geziene eend lijken maar de tekening is anders.
De site Observado had ik al uitgekamd en nogmaals gedaan, ik vond de Anas Americana, deze heeft weer een vergelijkbare lichaamsbouw maar ook de tekening is geheel anders...
ondertussen heb ik een mailtje gestuurd naar het Noorderdierenpark met de vraag of zij misschien eenden missen...
Morgen kijk ik of de bieb open is en ga daar alle boeken over eenden doorpluizen, ze hebben daar in ieder geval een boek over eenden kwekers en soorten, misschien staan de eenden daar in!
Ik heb tot nu toe geen eend gezien op het internet die ook maar iets van een gelijkende tekening heeft wat een soepeend voor mijn gevoel uitsluit..
groeten rudi.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

rudi

Hallo Bart,
ik dacht dat hij op de genoemde pagina staat..hij staat genoteerd als onbekende vogel.
de waarneming is ook te vinden via waarneming vogels op 2 juni 2011, wederom onder de noemer onbekende vogel..
vr gr rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Bart je hebt gelijk het is wat lastig te vinden, als je op de i klikt links dan komt de info in beeld.
http://waarneming.nl/user/view/72012
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

GijsB

Hier gaan we niet uitkomen zonder foto denk ik.
Is het mogelijk om terug te gaan met camera?
Gijs

grunsven

Van exoten die niet algemeen zijn maar af en toe gezien worden staat een overzichtje op de site van Sovon:
http://www.sovon.nl/default.asp?id=929
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)