Dode Spitsmuis spec.

Gestart door Jannes Aalders, juni 28, 2011, 09:30:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jannes Aalders

Ik zou graag willen weten welke soort Spitsmuis dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/55358782
Spitsmuis spec. - Sorex/Crocidura/Neomys spec. gezien op 2011-06-26 Peize - Polder Peizer- en Eeldermaden
Foto's:






bij voorbaat dank Jannes Aalders


Tim Asbreuk

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jannes Aalders

Hoi Tim,

Bedankt. Zijn er ook nog weer ondersoorten van de Bosspitsmuis.

Groet Jannes.

Tim Asbreuk

Geen ondersoorten maar soorten, de gewone bosspitsmuis en de tweekleurige bosspitsmuis. Deze zijn alleen op basis van de onderkaak of op basis van DNA met zekerheid  te onderscheiden.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jannes Aalders

Hallo Tim,

Bedankt voor je uitleg. Dan zullen we het wel nooit zeker weten. Je zou trouwens verwachten dat een Tweekleurige Bosspitsmuis een veel bontere verschijning zou zijn dan de Gewone Bosspitsmuis. Ik ga nog even op zoek waar hem dat tweekleurige in zit.

M.v.g. Jannes.

Tim Asbreuk

De naam twee kleurige komt omdat de gewone bosspitsmuis (meestal) drie kleuren heeft in de vorm van een vage band tussen de donkere bovenkant en de lichte onderkant. Dit is echter geen diagnostisch kenmerk.

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jannes Aalders

Hoi Tim,

Bij info had ik al gezien dat de Gewone Bosspitsmuis ook wel Driekleurige Bosspitsmuis wordt genoemd. Vanwege die band die niet altijd zichtbaar is. Dus zou de Gewone Bosspitsmuis er onder optimale omstandigheden juis iets "bonter" uitzien dan de Tweekleurige. Omdat het eigenlijk een Driekleurige is. Kunnen beide soorten onderling kruisen? Ik las dat ze vaak samen voorkomen.

Groet Jannes.

Tim Asbreuk

Ik heb nog nooit van een kruising gehoord, dit wil niet zeggen dat ze niet hybridiseren.  Wellicht weet een admin hier meer over te vertellen. Een kruising zal in iedergeval niet instaat zijn om zich voort te planten.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Rob Koelman

De gewone en de tweekleurige bosspitsmuis zijn 'goede soorten' die niet onderling kruisen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Jannes Aalders

Hallo Rob, Tim,

Bedankt voor de info.

Groet Jannes.