Wezelbelevenissen

Gestart door HPM, juli 02, 2011, 10:56:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


Gisteravond kwam ik in Meijendel een familie Wezel tegen. Een volwassene met twee jongen stak het fietspad over, zoals ik wezels wel vaker zie oversteken. Toen ik stopte rende mama(?) door maar de jongen gingen terug en en gingen in de berm zitten. Ze ze bleken helemaal niet schuw, zodat ik er op mijn gemak bij kon gaan zitten om ze te bekijken en ook te beluisteren want ze maakten veelvuldig geluid. Zo goed had ik wezels nog nooit gezien en deze geluiden had ik nog helemaal nooit gehoord.
In het half uur dat ik bij de jongen was zag ik mama af en toe een meter of tien verderop de weg oversteken maar ze kwam niet niet dichterbij, wat me een beetje verbaasde. De jongen lagen af en toe om elkaar heen gerold, waarbij ze riepen, maar meestal zaten ze een paar meter van elkaar. Ze liepen een beetje rond en verscholen zich dan weer tussen de planten. Ik kon ze dan alleen vinden door op de zachte geluidjes af te gaan of als ze hun koppie naar buiten staken. Uiteindelijk raakte ik een jong kwijt en moest ik het met nog maar eentje doen. Die voelde zich kennelijk alleen want hij kwam telkens naar me toe. Ik had hem zo in de hand kunnen nemen maar dat heb ik toch maar niet gedaan.

Helaas weigerde mijn cameraatje want anders had ik schitterende plaatjes kunnen maken. Nu zitten die voor de rest van mijn leven in mijn hoofd maar ik kan ze niet aan anderen laten zien, wat toch wel jammer is. Aan de andere kant zou ik dan waarschijnlijk meer bezig geweest zijn met foto's maken dan met genieten.
Gelukkig deed mijn recordertje het wel, zodat ik wel wat van het geluid kan laten horen.

In deze opname, waarin ik wat heb moeten knippen, is een (contact-)roep te horen, deels van beide jongen tegelijk. Het is hoofdzakelijk hetzelfde geluid maar er zitten een paar ander roepjes tussen. Mijn recordertje lag op de grond op 20-30 cm afstand.
http://waarneming.nl/sound/7/9627.mp3

De volgende opname laat een ander type geluid horen. Veel scherper. Het is van dat laatste jong, wat toen fanatiek probeerde een holletje te graven, waarbij hij voortdurend dit geluid liet horen. Het graven viel in de vastgetrapte bermrand niet mee, dus toen hij een centimeter of twee diep was gaf hij het maar op. Met de kop vol zand. De opname is van 0-10 cm afstand gemaakt. 0 cm omdat hij op een gegeven moment kwam kijken wat dat ding was, aan de microfoons snuffelde en er half op klom. En dat terwijl ik er vlak naast zat.
http://waarneming.nl/sound/8/9628.mp3

Op dit spectrogram is goed te zien dat het op de opnamen om twee verschillende roepen gaat.



Omdat de opnamen van zo dichtbij zijn genomen is het volume een beetje misleidend. Van een paar meter afstand was in ieder geval het eerste geluid niet of nauwelijks te horen.
De Zoogdiervereniging schrijft over de geluiden van Wezel: "Een knorrend 'ki-ki-ki-ki' wanneer tevreden, een schrille piep bij angst, een hoog gesis bij alarm of afweer en trillende of klikkende geluiden tijdens de jacht." Waar de geluiden op mijn opnamen onder vallen weet ik niet.

Herman van der Meer

Norman

Leuke waarneming en leuk beschreven!  :duim:

HPM

Dank je. Het was een bijzondere belevenis. Ik ben al vaak Wezels tegengekomen, heb ze zelfs in de hand gehad, maar dit had ik nog niet meegemaakt.
Twee overgebleven jongen is wel weinig maar als ze allemaal dit gedrag vertoonden is dat niet zo raar.

Herman van der Meer

diertjesvriend

dat is gewoon echt super gaaf om mee te maken!

once in a lifetime, mooie verslag!