Lammergier te tellen ?

Gestart door Max Berlijn, juli 01, 2011, 16:28:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Max Berlijn

Even een vraag van mijn kant over de Lammergier.

Wat denken jullie over de herkomst van deze vogels in NL. Ook al zijn sommige niet gemerkt. Persoonlijk denk ik dat ze allemaal uit de Alpenpopulatie afkomstig zijn ook de niet (meer) gemerkte vogels. Deze populatie is een door de mens in elkaar gezette populatie met een genen mix van vogels die zelfs uit Zuid Afrika kwamen. Het gedrag van deze populatie lijkt gewijzigd ten opzichte van de originele euraziatische populatie. Sommige gaan zwerven door Europa. Dit heeft de soort van origine nooit gedaan (anders waren ze ook niet uitgestorven in de Alpen..). Ik vind de vogels dan ook niet als wild te beschouwen en vindt ze, behalve dat ze imposant zijn om te zien, niet telbaar. Ik vraag me af of ik ooit op zo'n vogel zal gaan rijden (heb de vogel van Texel gemist) als er een ogenschijnlijk ongemerkte aan de grond zit. Mijn vraag is of ik de enige ben die er zo over denkt en laat me graag overtuigen door een andere mening. Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rene Janssen

Citaat van: Max Berlijn op juli 01, 2011, 16:28:40 PM
Ik vind de vogels dan ook niet als wild te beschouwen en vindt ze, behalve dat ze imposant zijn om te zien, niet telbaar. Ik vraag me af of ik ooit op zo'n vogel zal gaan rijden (heb de vogel van Texel gemist) als er een ogenschijnlijk ongemerkte aan de grond zit. Mijn vraag is of ik de enige ben die er zo over denkt en laat me graag overtuigen door een andere mening.
Dag Max!
Ik denk dat menigeen hetzelfde denkt over eenden...  :angel: (qua wel of niet rijden dan). Veel herintroducties worden een beetje geknutseld; dat is balen en echt zonde, zeker als het gedrag daardoor blijkt te veranderen. Ik vind het een super gave soort om te zien, ik rijd niet vaak, maar voor een lammergier, tja, ach... waarom niet?


René





René Janssen

Max Berlijn

Ha Rene,

Begrijp me goed ik ben niet tegen herintroducties alleen wanneer het gedrag zo erg veranderd en de genen van zo ver van het originele gebied komen krijg ik er een slecht gevoel bij (waarom bijv niet zuiver en alleen LaGie's uit europa gebruikt). Ik denk dat die Lammergieren daar redelijk uniek in zijn hoewel je kan discussieren over die overwinterende Dwergganzen (gedragsverandering wat betreft overwinteringsgebied, maar dat was juist de bedoeling). Ook begreep ik van Gert dat voor de herintroductie van de Raaf deze nog nooit was vastgesteld op de Wadden, en na de introductie 4 maal maar dit vind ik toch iets minder "spectaculair" dan vanuit de Alpen naar de Lage Landen. Groet Max

PS: Die eenden veranderen niet qua gedrag sommige worden/zijn alleen wat te tam :-X
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

hiskodevries

mannen, ik heb dit topic even afsgesplitst, daarbij heb ik het bericht van rene vergeten misschien kan die zijn bericht hier even opnieuw plaatsen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

De boel staat weer (in de juiste volgorde) bij elkaar.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rene Janssen

Citaat van: Max Berlijn op juli 01, 2011, 16:51:21 PM
... Ook begreep ik van Gert dat voor de herintroductie van de Raaf deze nog nooit was vastgesteld op de Wadden, en na de introductie 4 maal maar dit vind ik toch iets minder "spectaculair" dan vanuit de Alpen naar de Lage Landen.
Mogelijk dat de vogelaarsintensiteit ook wel een rol speelt in het aantal waarnemingen op de wadden. Voor het uitsterven van de Raaf werden de waddeneiland vast niet zo doodgevogeld als nu!

Citaat van: Max Berlijn op juli 01, 2011, 16:51:21 PM
PS: Die eenden veranderen niet qua gedrag sommige worden/zijn alleen wat te tam :-X
Whahahaaha

René Janssen

snwja3

Max, je denkt dat ze allen uit Zwitserland komen.
Mensen die denken dat alle eenden uit gevangenschap komen, krijgen van jouw er altijd van langs, met meerdere argumenten.
Waarom gelden diezelfde argumenten nu niet meer, ofwel waarom komen ze niet uit Spanje.
Ik zie hier toch enige inconsequentie in jouw denken, ofwel graag harde feiten .......
Wietze Janse

cursorius

 Ik vraag me af of ik ooit op zo'n vogel zal gaan rijden (heb de vogel van Texel gemist) als er een ogenschijnlijk ongemerkte aan de grond zit.

Max, jou een beetje kennende ga je wel rijden  ;D

Oenanthe

Max,

naar mijn mening is het feit dat de lammergier door gerichte beschermingsacties van de ondergang is gered en zich tegenwoordig weer uitbreidt, vele malen belangrijker dan of je hem kunt tellen. Dat is ieders eigen zaak. Ik vind het niet nodig om net te doen of vogels die van geherintroduceerde populaties afkomstig zijn, helemaal niet bestaan. Maar ik vind het ook niet nodig om elke soort op te tellen bij mijn lifelist. Ik maak aantekening maar hou geen lijst bij. Ik ben natuurgenieter, geen statisticus of vogelsportman.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Martijn Bot

Citaat van: Oenanthe op juli 01, 2011, 18:58:10 PM
Maar ik vind het ook niet nodig om elke soort op te tellen bij mijn lifelist. Ik maak aantekening maar hou geen lijst bij. Ik ben natuurgenieter, geen statisticus of vogelsportman.
Da's heel fijn en jouw goed recht, maar dan was de vraag van Max niet bedoeld voor jou.

HPM

Citaat van: Martijn Bot op juli 01, 2011, 19:01:40 PM
Citaat van: Oenanthe op juli 01, 2011, 18:58:10 PM
Maar ik vind het ook niet nodig om elke soort op te tellen bij mijn lifelist. Ik maak aantekening maar hou geen lijst bij. Ik ben natuurgenieter, geen statisticus of vogelsportman.
Da's heel fijn en jouw goed recht, maar dan was de vraag van Max niet bedoeld voor jou.

Je trekt die zin van Maarten wel helemaal uit zijn verband.
Herman van der Meer

Martijn Bot

Valt wel mee, hoor. Het lijkt mij dat Max de mening vraagt van en zich daarmee voornamelijk richt tot mensen die doen aan een NL-lijst. Antwoorden in de richting van "het is toch helemaal niet belangrijk om soorten te kunnen tellen" zijn dan niet waar je op zit te wachten.
Ik ga trouwens wel naar de volgende Lammergier, net zoals in vind dat Carmen eigenlijk ook gewoon telbaar zou moeten zijn (hoe onbelangrijk dat ook is...)

Oenanthe

Citaat van: HPM op juli 01, 2011, 19:08:58 PM
Citaat van: Martijn Bot op juli 01, 2011, 19:01:40 PM
Citaat van: Oenanthe op juli 01, 2011, 18:58:10 PM
Maar ik vind het ook niet nodig om elke soort op te tellen bij mijn lifelist. Ik maak aantekening maar hou geen lijst bij. Ik ben natuurgenieter, geen statisticus of vogelsportman.
Da's heel fijn en jouw goed recht, maar dan was de vraag van Max niet bedoeld voor jou.

Je trekt die zin van Maarten wel helemaal uit zijn verband.

Er staat namelijk ook: dat is ieders eigen zaak.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jos Welbedacht

#13
Ik vraag me af of alle Lammergieren uit de Alpen zich op basis van zichtbare eigenschappen onderscheiden van de vogels uit de Pyreneeën en Spanje (heb zelf alleen ervaring met die laatste groep). Het moet toch te achterhalen zijn of die Alpiene vogels niet meer gemerkt of deels gebleekt worden? Als blijkt dat al die vogels wel gemerkt of gebleekt zijn is het een kwestie van checken op gebleekte pennen (bij jongere vogels) en ringen. Heeft iemand daar zicht op?
Verder ben ik van mening dat het inderdaad jammer is dat de Lammergieren van de Alpen deels afstammen van Zuid-Afrikaanse vogels, mits dat gevolgen heeft voor het (andere) gedrag van de vogels.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

garryb

Twitchen is voor mensen als Maarten nu eenmaal een sport die niets met natuurbeleving te maken heeft en dan is iedere voorzet om die mening nog maar eens te ventileren meegenomen ...

Leo Heemskerk

Wim Wiegant heeft hier op een DB dag ook over gesproken en dit aan de zaal gevraagd.
zie : http://deceptiontours.nl/index.php/escapes/enquete/elders-uitgezette-inheemse-soorten.html

Merendeel van de stemmen waren toen voor gewoon tellen.
Prettig weekend  ;) (ik heb hem al)
Groet,

Leo Heemskerk

HPM

Citaat van: garryb op juli 01, 2011, 19:32:15 PM
Twitchen is voor mensen als Maarten nu eenmaal een sport die niets met natuurbeleving te maken heeft en dan is iedere voorzet om die mening nog maar eens te ventileren meegenomen ...

Ik denk dat soorten scoren ("tellen") niets heeft te maken met de haken en ogen van het (her-)introduceren van soorten. Maarten schreef ook: "Ik vind het niet nodig om net te doen of vogels die van geherintroduceerde populaties afkomstig zijn, helemaal niet bestaan." Dat lijkt mij in deze discussie een relevante opmerking.
Zolang de waarnemingen van zulke beesten maar geregistreerd worden is het wat mij betreft van geen enkel belang of bepaalde mensen die nou wel of niet op een persoonlijk lijstje zetten.
Herman van der Meer

Martijn Bot

Citaat van: HPM op juli 01, 2011, 20:01:17 PM
Zolang de waarnemingen van zulke beesten maar geregistreerd worden is het wat mij betreft van geen enkel belang of bepaalde mensen die nou wel of niet op een persoonlijk lijstje zetten.
Voor jou niet, voor Maarten niet, maar voor een heleboel andere mensen wel, en voor en aan hen is de vraag van Max. Maar ik val in herhaling.

HPM

Citaat van: Martijn Bot op juli 01, 2011, 20:22:28 PM
Citaat van: HPM op juli 01, 2011, 20:01:17 PM
Zolang de waarnemingen van zulke beesten maar geregistreerd worden is het wat mij betreft van geen enkel belang of bepaalde mensen die nou wel of niet op een persoonlijk lijstje zetten.
Voor jou niet, voor Maarten niet, maar voor een heleboel andere mensen wel, en voor en aan hen is de vraag van Max. Maar ik val in herhaling.

Dan zal ik ook maar in herhaling vallen door te zeggen dat je de zin uit zijn verband rukt.
Herman van der Meer

Jan Zwaaneveld

Het ligt redelijk voor de hand om te veronderstellen dat die Lammers uit de Alpen komen, maar zeker is dat natuurlijk niet. Het feit dat ze hier 'vroeger' nooit werden gezien, zegt niet zoveel en het aantal gevallen van Vale Gier in Nederland is ook nogal toegenomen de laatste jaren. Maar hoe dan ook mogen ze van mij geteld worden. Als we niet moeilijk doen over Ooievaars en Raven, om nog maar te zwijgen over Grote Canadezen, Flamingo's en Casarca's, hoeven we hier ook niet moeilijk over te doen. En of ze nu wel of niet geteld mogen worden, ik zou zeker op de trein stappen als er een op een OV-vriendelijke lokatie zou zitten  8)
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Justin Jansen

Citaat van: Oenanthe op juli 01, 2011, 18:58:10 PM
de lammergier door gerichte beschermingsacties van de ondergang is gered en zich tegenwoordig weer uitbreidt,
Mondiaal is de soort niet echt zeldzaam (Himalaya is de soort prima te zien, en totaal niet bedreigd, in Kazakhstan, Kyrgizie etc etc), dus wat bedoel je met ondergang?
M.v.g., Justin Jansen


M.Haverkamp

Citaat van: Max Berlijn op juli 01, 2011, 16:28:40 PM
Even een vraag van mijn kant over de Lammergier.

Wat denken jullie over de herkomst van deze vogels in NL. Ook al zijn sommige niet gemerkt. Persoonlijk denk ik dat ze allemaal uit de Alpenpopulatie afkomstig zijn ook de niet (meer) gemerkte vogels. Deze populatie is een door de mens in elkaar gezette populatie met een genen mix van vogels die zelfs uit Zuid Afrika kwamen. Het gedrag van deze populatie lijkt gewijzigd ten opzichte van de originele euraziatische populatie. Sommige gaan zwerven door Europa. Dit heeft de soort van origine nooit gedaan (anders waren ze ook niet uitgestorven in de Alpen..). Ik vind de vogels dan ook niet als wild te beschouwen en vindt ze, behalve dat ze imposant zijn om te zien, niet telbaar. Ik vraag me af of ik ooit op zo'n vogel zal gaan rijden (heb de vogel van Texel gemist) als er een ogenschijnlijk ongemerkte aan de grond zit. Mijn vraag is of ik de enige ben die er zo over denkt en laat me graag overtuigen door een andere mening. Groet Max


Max, de Nederlanden zijn afgelopen decennia getransformeerd tot een lammergiervriendelijk land. Ik verwacht binnen 5 jaar het eerste broedgeval op de flats in de bijlmer  :rolleye:

Persoonlijk rijd ik geen meter voor dit soort onzin!

Oenanthe

#22
Citaat van: Justin Jansen op juli 01, 2011, 20:59:25 PM
Citaat van: Oenanthe op juli 01, 2011, 18:58:10 PM
de lammergier door gerichte beschermingsacties van de ondergang is gered en zich tegenwoordig weer uitbreidt,
Mondiaal is de soort niet echt zeldzaam (Himalaya is de soort prima te zien, en totaal niet bedreigd, in Kazakhstan, Kyrgizie etc etc), dus wat bedoel je met ondergang?

Een generatie geleden stond de lammergier in Europa op het punt te verdwijnen. Zie o.a. Roofvogels en uilen van Europa van professor Voous. Dat bedoelde ik met ondergang, want ook Voous meldt dat hij buiten Europa ook voorkomt (zonder zijn status daar toe te lichten)
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Max Berlijn

#23
Max, je denkt dat ze allen uit Zwitserland komen

Wietze, itt die eenden zijn er volgens mij geen enkele bewezen gevallen van zwervende LaGie's door europa voor de herintriductie in de Alpen dus daarom is het denken dat ze allemaal uit de alpen komen in mijn optiek legaal. Van Vale Gieren zijn genoeg gevallen uit het verre verleden om te rechtvaardigen dat vele gevallen echt wilde vogels betreffen en er zijn ringen van vogels uit Spanje gezien (Voorhout) in NL.
Betreffende dat tellen, inderdaad is dat helemaal niet belangrijk maar wel leuk vandaar dit topic.
Ik tel "wilde" vogels en doe mijn best zo wild mogelijke gevallen per soort op mijn lijst te krijgen, zal bijv naar een geringde Flamingo gaan als die ring uit de gebieden komt waar de soort wild voorkomt, hoop al jaren op een in de US geringde Sneeuwgans, ben naar het laatste zeker wild broedende Ooievaar geweest, tip jonge waarnemers om nu naar de Korhoenders van Salland te gaan enz, ik vraag me af of het gevoel van "wild" bij een LaGie ooit te krijgen is in NL. Niet omdat die herintroductie niet goed zou zijn (hoewel de soort inderdaad mondiaal totaal niet bedreigd is) maar omdat het verpest is door de gekozen genenmix en het redelijk extreem veranderende gedrag. Vergelijk het met bijv. Whooper Cranes in de US die geintroduceerd zijn in Florida en daardoor op allerelei plekken opduiken in de US waar de soort daarvoor nog nooit gezien was, ook hierbij bekruipt mij een "dierentuin" gedachte/gevoel en heb ze dan ook echt in Texas gedaan....Groet Max

PS: Deze discussie is niet helemaal uniek. De amerikaanse twitchers van heden tendage mogen de Californische Condors ook nooit!! meer tellen en daar zijn de originele vogels gebruikt (correcte genen), soms zou ik wat ouder willen zijn dan had ik ze nog voor het vangen ervan voor dit project kunnen bezoeken. Tevens tellen veel World listers geen soorten die voor herintroductie op andere plekken zijn uitgezet (denk aan Nieuw Zeeland) en worden onze NL Dwergganzen niet meer serieus meegenomen wanneer men over de Dwergganzen populatie in de wereld praat (en dat blijkt nog wel een aanvulling van een populatie die nooit helemaal weg is geweest).
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Certhia

Wat ik wel eens zou willen weten welk tijdsbestek genoeg wordt geacht om deze vogels te gaan tellen?
Los van het feit dat wij iig allemaal dood zijn over 200 jaar, zou je Lammergieren die afstammen van dit herintroductieprogramma dan wel "mogen" tellen? En zo ja, waar gaat die grens gevoelsmatig liggen bij jullie? 10, 15, 25, 50 jaar?


Marc

Max Berlijn

#25
@Marc, of nooit?

Zat nog te denken, wat gaat men doen bij het opduiken van de eerste Kaalkopibis in NL. Inmiddels uitgezet in Oostenrijk (populatie wordt geleerd te overwinteren in Toscane middels zweefvliegtuigjes). Ze kwamen ooit ook in Oostenrijk voor. Ik weet niet welke ondersoort er gebruikt is en volgens mij een zekerheidje op te duiken in NL binnen een aantal jaar... In Spanje hebben ze al zo'n geval in de Extremadura een aantal jaren geleden. Ongeringd dus onduidelijk waar vandaan maar wel opduikend toen de eerste projectvogels werden losgelaten in Europa.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Breedbek


CiteerWat ik wel eens zou willen weten welk tijdsbestek genoeg wordt geacht om deze vogels te gaan tellen? Los van het feit dat wij iig allemaal dood zijn over 200 jaar, zou je Lammergieren die afstammen van dit herintroductieprogramma dan wel "mogen" tellen? En zo ja, waar gaat die grens gevoelsmatig liggen bij jullie? 10, 15, 25, 50 jaar?


Daar ben ik ook wel benieuwd naar? En welke grens is er destijds getrokken voor Grote Canadees of Knobbelzwaan spelen daar andere afwegingen om deze wel te mogen tellen?


Aan de ene kant vind ik dit ook wel een aparte discussie. Immers de mens is er de oorzaak van dat vele soorten zijn verdwenen uit hun oorspronkelijke gebieden door jacht of introductie van andere soorten. Nu men waar men nog kan de aangerichte schade probeert te herstellen gaan wij een beetje moeilijk doen over het niet of wel mogen tellen van deze soorten. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik bij het zien van Kiwi's, Kokako's, Stitchbirds, Calafornische Condor en de Lammergier van Texel niet een seconde twijfel of ik ze wel of niet mag tellen, maar dat is natuurlijk puur een persoonlijke kwestie.
vriendelijke groet,

Bart-Jan

Max Berlijn

Bart Jan,

Probeer het zuiver te houden GCGans en Knobbelzwaan kwamen hier oorspronkelijk wild voor. GCG zij het heel sporadisch (hierover is al een discussie gevoerd) maar die Knobbelzwaan was gewoon een overwinteraar in zeer klein aantal. Groet Max

PS: Zie deze discussie niet als een aanval op wie zijn lijst dan ook, ik ben gewoon benieuwd wat de meningen zijn en hoop op voor mij nieuwe inzichten
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

gerdwichers8

#28
ik vind het een argument voor het laten liggen van kadavers in de OVP dat zulk een Lammergier hier rondvliegt, maar hij moet oppassen waar ie de botten laat vallen, anders gaat ie de Monniksgier achterna.


trouwens, hoe kan een gebeurtens  die over 200 jaren pas staat te gebeuren reeds een 'feit' zijn, of hoe kan  'iig' 'geclaimed' worden zonder  bewijsvoering 'elk' geval waarachtig te kennen?


Dus of wetenschap is gelijk aan gebrek aan kennis, of gebrek aan kennis is gelijk aan een wereldse visie op geloof, die niet anders is dan onzekerheid.


hey Marc, je bent aan het knoeien!

Max Berlijn

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.