Max, ik weet het dat het een oud topic is, maar werd getriggerd door jouw laatste bericht om het weer eens door te lezen. En had idd gezien dat de Raaf aan bod is geweest, maar om nu te zeggen dat die soort ruimschoots aan de beurt is gekomen, nou nee. De soort is een paar keer ter sprake gekomen maar niet heel uitgebreid al zeg ik het zelf (als ik een zoekopdracht doe in dit topic dan zie ik dat de Raaf in slechts 8 berichten naar voren is gekomen en dan ook niet heel uitgebreid).
Maar meen je nu echt dat de Raaf niet echt is weggeweest in Nederland? Me dunkt. Uitgestorven in 1928 als broedvogel (hoewel tot 1944 een paar het heeft uitgehouden in Limburg), maar vanaf dat moment is de soort toch best zeldzaam geworden vermoed ik, juist omdat de soort een uitgesproken standvogel is en het in België en west-Duitsland toen ook niet heel best ging met die soort. In België is de Raaf in 1919 uitgestorven als broedvogel en de geïsoleerde broedpopulatie in het westelijk deel van Nordrhein-Westfalen vlakbij Nijmegen was verdwenen rond 1930. Naast Nederland zijn ergens eind jaren '60 ook in België (ardennen) en in Duitsland (oa nabij Nederlandse grens: westelijk deel Nordrhein-Westfalen en Bottrop-Kirchhellen) herintroductieprojecten opgestart, terwijl de wilde populaties op dat moment (1992) veel verder weg lagen richting het oosten en richting alpen. Zie ook figuur 3 uit het artikel van Thomas A Rensen, in Limosa 66 (1993), pagina 107-116, titel "recente ontwikkelingen van de Raaf in nederland". (gratis te downloaden van de site van de NOU). Overigens leuk leesvoer al zeg ik het zelf, best een aanrader. Ik denk dus dat de Raaf toch "verder weg" weg is geweest dan dat jij denkt, ook gelet op de situatie destijds in België en west-duitsland.
Juist door het herintroductieproject in 1966 is de Raaf weer terug in Nederland als broedvogel. Overigens heeft de Nederlandse populatie zijn oorsprong heeft in import van wilde populaties elders uit Europa (39 Raven uit Sleeswijk-Holstein, 75 uit Mecklenburg-Vorpommern en 2 uit Zwitserland), en zijn er een kleine 200 Raven uitgezet in Nederland tussen 1969 en 1992, maar dat terzijde............
En als ik het artikel van Thomas Rensen zo lees dan zie ik eigenlijk niet zo heel veel verschil tussen Raaf en Lammergier. Beide soorten zijn standvogels, beide soorten kennen herintroductieprojecten, beide soorten vertonen trekgedrag sinds herintroductie (maar ook wilde Raven kunnen best lange afstanden afleggen: in de UK geval bekend die 550 km aflegde van oostkust ierland naar Suffolk ZO-Engeland). Akkoord, de Raaf zal na uitsterven in 1928 nog steeds in Nederland zijn waargenomen, dit in tegenstelling tot Lammergier die vóór herintroductie klaarblijkelijk niet is waargenomen, maar dan nog zie ik toch wel wat overeenkomsten.......
(misschien klinkt het allemaal een beetje betweterig, maar ik heb net een groot stuk geschreven voor het blad De Duinstag van de Vogel- en Natuurclub Katwijk over de Raven die zich vanaf januari 2012 ophouden in de regio Haaglanden, en daarom best veel artikelen gelezen over het wel en wee van de Raaf in Nederland de afgelopen weken

)