Max,
nog een laatste poging om te laten zien dat je met twee maten meet en vanuit onderbuikgevoelens redeneert (als ik het zo even direct mag uitdrukken). Alles wat je zegt zijn (eigen) niet bewezen theorie-en. Wel mogelijk, maar er zijn veel meer verklaringen mogelijk, waaraan jij steeds voorbij blijft gaan, ontkend of over zwijgt.
Er staat alleen vast dat de Lammergier vorige eeuw niet in NL/laaglanden bij ons zijn vastgesteld.
Over het feit of er uitwisseling was (in de goede tijden) tussen de verschillende (Europese) bergketens is niets van bekend.
Vorige eeuw zijn alle Europese populaties van de Lammergier erg achteruit gegaan, met een logische uitkomst dat uitwisseling dan minder/niet plaats vind, uit die tijd/eeuw is meer bekend maar hoe was dat daarvoor? Of pakken de huidige Lammergieren juist hun oude gedrag weer op, nu de populaties weer groter worden, gaan de jonge dieren weer meer zwerven op zoek naar nieuwe gebieden.
Het feit dat het uitzwerven van deze jongen dieren onnatuurlijk (door de mens gestuurd) gedrag is, staat dus helemaal niet vast, is nog helemaal geen onderzoek naar gedaan (hoever zwerven de Aziatische populaties, kan je daar iets over zeggen) en kan je dus nog heel wat vragen bij stellen en/of met andere verklaringen komen.
Verder staan er heel wat soorten op de NL lijst, die weinig tot geen trekgedrag vertonen (Spotlijster, Spaanse Keizerarend, etc.), terwijl het uitzwerven van gieren tegenwoordig gepast lijkt te zijn. Weer een tegenstrijdigheid in je redenering.
De vraag over waarom deze Lammergier-herintroductie niet telbaar is, heb je voor mij ook niet beantwoord. Leuk om met de Nijlgans te komen (een soort die niet ter discussie staat), maar wat over Raaf, Ooievaar, etc.
Raaf zwerft nu uit naar de Wadden, daarvoor nog nooit gezien (je eigen mededeling), zijn telbaar, Ooievaars met ander trekgedrag zijn telbaar, maar Lammergier ....... twee maten!?
Mijn inziens mogen vogels geteld worden als ze aan de gestelde maatstaven voldoen. En dienen ze over 1 kam geschoren worden en niet omdat de een bij een eend onderbuikgevoelens heeft, de ander bij een gier, een derde bij reiger ........