Max, je denkt dat ze allen uit Zwitserland komen
Wietze, itt die eenden zijn er volgens mij geen enkele bewezen gevallen van zwervende LaGie's door europa voor de herintriductie in de Alpen dus daarom is het denken dat ze allemaal uit de alpen komen in mijn optiek legaal. Van Vale Gieren zijn genoeg gevallen uit het verre verleden om te rechtvaardigen dat vele gevallen echt wilde vogels betreffen en er zijn ringen van vogels uit Spanje gezien (Voorhout) in NL.
Betreffende dat tellen, inderdaad is dat helemaal niet belangrijk maar wel leuk vandaar dit topic.
Ik tel "wilde" vogels en doe mijn best zo wild mogelijke gevallen per soort op mijn lijst te krijgen, zal bijv naar een geringde Flamingo gaan als die ring uit de gebieden komt waar de soort wild voorkomt, hoop al jaren op een in de US geringde Sneeuwgans, ben naar het laatste zeker wild broedende Ooievaar geweest, tip jonge waarnemers om nu naar de Korhoenders van Salland te gaan enz, ik vraag me af of het gevoel van "wild" bij een LaGie ooit te krijgen is in NL. Niet omdat die herintroductie niet goed zou zijn (hoewel de soort inderdaad mondiaal totaal niet bedreigd is) maar omdat het verpest is door de gekozen genenmix en het redelijk extreem veranderende gedrag. Vergelijk het met bijv. Whooper Cranes in de US die geintroduceerd zijn in Florida en daardoor op allerelei plekken opduiken in de US waar de soort daarvoor nog nooit gezien was, ook hierbij bekruipt mij een "dierentuin" gedachte/gevoel en heb ze dan ook echt in Texas gedaan....Groet Max
PS: Deze discussie is niet helemaal uniek. De amerikaanse twitchers van heden tendage mogen de Californische Condors ook nooit!! meer tellen en daar zijn de originele vogels gebruikt (correcte genen), soms zou ik wat ouder willen zijn dan had ik ze nog voor het vangen ervan voor dit project kunnen bezoeken. Tevens tellen veel World listers geen soorten die voor herintroductie op andere plekken zijn uitgezet (denk aan Nieuw Zeeland) en worden onze NL Dwergganzen niet meer serieus meegenomen wanneer men over de Dwergganzen populatie in de wereld praat (en dat blijkt nog wel een aanvulling van een populatie die nooit helemaal weg is geweest).