welke grondel komt voor in Limburgse Maas (buiten riviergrondel)

Gestart door jpoulissen, juni 30, 2011, 23:00:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

jpoulissen

Hallo,

Ik heb vandaag 2 kleine grondels gevangen (denk ik). 2 kleine visjes van 3cm ongeveer met de ogen beide aan de bovenkant. verder op het eerste gezicht geen opvallende tekening. ik heb wat rondgesurfd maar vind niks wat past. brakwatergrondel zou wellicht kunnen maar komen die zover uit de kust voor?

ps ik zorg nog voor foto's (met een blackberry gemaakt niet van al te beste kwaliteit, de grondels staan met stekelbaarsjes op de foto)

grt

Jos Poulissen

evertdirks

Bedoel je dat er nog betere foto,s komen?
Want met de huidige foto,s wordt determineren wel heel lastig.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

jpoulissen

dat is snel Evert, ja er komen betere foto's met een camera gemaakt ipv een gsm.
maar wel een idee welke grondels er in Z-Limburg in de Maas kunnen zitten?

grt
Jos

evertdirks

Je maakt kans op de hele range van grondels die ook in de rijn en omgeving te vinden zijn.



Marmergrondel
Proterorhinus marmoratus

Zwartbekgrondel
Neogobius melanostomus

Kesslers grondel
Neogobius kesslerii

Pontische stroomgrondel
Neogobius fluviatilis

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Theo Linders

mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

jpoulissen

bij deze een duidelijke foto van 1 van de 2.
ik heb niet veel verstand van vissen maar het lijkt me absoluut geen riviergrondel. die heb ik vroeger met vissen heel veel gevangen.
nou, roept u maar..

Jos

evertdirks

Mijn eerste reactie is een marmergrondel.
Maar ik ben zeker geen kenner van deze stofzuigertjes.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

tekenaar

marmergrondel is correct (laatste foto, de andere zijn wel wat "vaag ...")

er is "riviergrondel" (en witvingrondel): familie karperachtigen

en de bovengenoemde, familie "grondelachtigen"

Indertijd is de Nederlandse naam ongelukkig gekozen, beide grondelgroepen zijn absoluut niet verwant aan elkaar.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jpoulissen

ok, ik heb hem toegevoegd en meteen wat informatie erover gelezen. Deze soort wordt sinds 2008 hier waargenomen.
Thanks,
Jos

Raymond Creemers-RAVON

De marmergrondel is al in 2002 voor het eerst aangetroffen, zie soortinfo op de RAVON website.

jpoulissen

Hoi Raymond,

Ik bedoel hier in de grensmaas, althans dat is hetgeen is erover gelezen heb. Ravon site werkt momenteel niet op de een of andere manier.

grt

Jos

Jelger

Wat betreft de grensmaas. Hier voeren we met RAVON en Natuurbalans een monitoring uit voor de Waterdienst Rijkswaterstaat. De marmergrondel is daar enorm toegenomen de laatste jaren. De andere genoemde soorten (Evert) komen nog niet voor in de Grensmaas, hoewel het waarschijnlijk een kwestie van tijd zal zijn voor enkele.

Zie het natuurberichtje over de monitoring van dit jaar, spectaculair veel soorten gevangen waaronder gestippelde alver en een grote populatie elrits!

http://www.natuurbericht.nl/?id=6219&cat=vissen

Groeten Jelger
Jelger Herder
Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland)
Website RAVON
Digitalnature

evertdirks

Citaat van: Jelger op juli 05, 2011, 09:06:21 AM
Wat betreft de grensmaas. Hier voeren we met RAVON en Natuurbalans een monitoring uit voor de Waterdienst Rijkswaterstaat. De marmergrondel is daar enorm toegenomen de laatste jaren. De andere genoemde soorten (Evert) komen nog niet voor in de Grensmaas, hoewel het waarschijnlijk een kwestie van tijd zal zijn voor enkele.

Zie het natuurberichtje over de monitoring van dit jaar, spectaculair veel soorten gevangen waaronder gestippelde alver en een grote populatie elrits!

http://www.natuurbericht.nl/?id=6219&cat=vissen

Groeten Jelger

:duim: Daarom mijn kans op, het zal vast niet lang meer duren, gezien de snelheid van verspreiden.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

jpoulissen

Hoi Jelger,

Zie het nu pas, maar interessant stukje over de Grensmaas.
Heb je ook een rapport van het hele onderzoek? Volgend jaar gaan we vast wel weer visjes vangen dan hebben we een mooie referentie.
Groeten
Jos Poulissen