larve achttienstippelig lieveheersbeestje?

Gestart door Gerrian, juni 29, 2011, 21:27:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Op de Hoge Veluwe klopte ik deze lieveheersbeestlarve uit een grove den. Ik dacht dat ik hem vanaf de foto's wel redelijk gemakkelijk op naam kon brengen, maar dat valt tegen. De foto's zijn niet heel duidelijk en ik denk dat het ook nog niet het vierde larvestadium is, dus mogelijk verandert hij nog. Op de foto's is hij bezig rondjes te rennen op de bovenrand van een loeppotje. Ik schat de lengte op ongeveer een halve centimeter.

Omdat hij in een den zat, houd ik het in eerste instantie op een naaldhoutsoort. Oogvlek-, harlekijn- en gestreept lieveheersbeestje zien er anders uit en bruin lieveheersbeestje is meer van spar en lariks (volgens Stippen.nl).

Op dezelfde plek klopten we maar liefst 6 imago's van het achttienstippelig lieveheersbeestje uit dennen. Op internet heb ik maar weinig foto's van larven van deze soort kunnen vinden, maar dit beestje lijkt daar wel op.

Ik denk dus aan een larve van het achttienstippelig lieveheersbeestje. Kan iemand me meer duidelijkheid geven?

Alvast bedankt,
Gerrian

Arp

Hoi Gerrian,

Citaat van: gerrian op juni 29, 2011, 21:27:11 PM
Op internet heb ik maar weinig foto's van larven van deze soort kunnen vinden, maar dit beestje lijkt daar wel op.
Welke had je gevonden? Ik heb bij de foto's van Gilles San Martin zwaar het vermoeden dat het allemaal Aphidecta is.

Zelf ken ik beide ook alleen van sleutels en afbeeldingen, dus ik zou zeker geïnteresseerd zijn om je larve beter te bekijken en/of uit te kweken (de Oen.imp. van Lo is bijna klaar - net verpopt) - verslag binnenkort.

Heb je hem nog? Leeft ie nog?

De verschillen tussen Myr.oct. en Aph.obl. zijn volgens de sleutels subtiel. In de praktijk zou dat wel eens mee kunnen vallen en kun je misschien een koop op habitus doen, c.q. in één blik - maar dan moet je ze wel eerst goed kennen.

Eén van de belangrijkste verschillen is de samenstelling van de borstelvlakken ("verrucae") op dorsale en dorsolaterale borstelrijen van het abdomen. Daar staan haren op die uit een soort voetje/wratje ontspringen ("chalazae"). Vooral de dikke voetjes zijn vaak op foto nog wel te zien.

Uit de FHL-Larvensleutel van Klausnitzer:
Myrrha:

  • Tibiotarsus langer dan dorsale zijde van femur.
  • Dorsale en dorsolaterale borstels op abdomen met weinig kleine en één grotere chalaza.
Aphidecta:

  • Tibiotarsus even lang als dorsale zijde van femur.
  • Dorsale en dorsolaterale borstels op abdomen met circa twintig fijne drie grotere chalazae.
Een afbeelding van de verschillende verrucae-vormen vind je online in de larvensleutel op stippen.

In principe zijn daar betere foto's voor nodig, maar ik heb op habitus en beenlengte ook wel zwaar het gevoel dat jouw larve Myr.oct. zal zijn. Wat ik van Aph.obl. gezien heb lijkt deze me over het algemeen vlakker en breder.

Heb je de larve nog? Of had ik dat al gevraagd?  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Hallo Arp,

Of hij nog leeft weet ik niet, want ik heb hem helaas laten gaan. Mijn eerste indruk was dat het een gestreept lhb-tje was en die heb ik een paar weken geleden al eens uitgekweekt. Dus dit keer maar niet uitkweken, dacht ik, dat scheelt weer gedoe met luizen zoeken. Achteraf niet zo slim, want toen ik thuis de foto's vergeleek, zag ik direct dat het geen gestreepte was.

Foto's op internet waren inderdaad die van Gilles. Tabellen had ik ook al bekeken, maar ik kon de kenmerken op deze foto's niet goed zien.

Volgens mij heb ik binnenkort wel een keer tijd om nogmaals naar de Hoge Veluwe te gaan en te kijken of ik meer van deze larven kan vinden. Dus wordt vervolgd, hoop ik.

Gerrian

Het vervolg.

Ik ben teruggeweest naar die plek en ben nu wel met beestjes thuis gekomen. Verstoppen dussen de dennennaalden wordt afgewisseld met hard door het bakje rennen, maar ik ben er toch in geslaagd een paar foto's te nemen. De borstelvlakken lijken me wat minder behaard dan wat ik op internet van Aph obl heb gezien, maar dat kan ook aan de foto's liggen.

Myr oct lijkt me het meest waarschijnlijk. Ook dit keer heb ik geen enkele Aph obl gezien, wel veel Myr oct (ik denk 10 tot 20) en een stuk of 5 Myz obl, maar die is het niet. Als het uitkweken lukt, weet ik het zeker.

Arp

Mooi Gerrian  :duim:

Zet wat luizen op een naald, pik de larve op met die naald en zodra deze tegen een luis aan loopt zittie (soortvan) stil  B)

Ik denk ook dat ik de verschillen een beetje duidelijker begin te zien en dat dit is Myrrha is. Nou de poppen nog :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Stil zitten is gelukt zonder de truc met de luis. Beide larven verkeren nu in het prepopstadium. Ik zie slechts één grote chalaza per borstelvlak, dus ...
Nog een week geduld hebben en hopen dat er geen parasieten of andere onverlaten de boel in de war sturen.

Gerrian

Arp

Gaat lekker Gerrian  :duim:

De 7-stippies hadden er een week of twee geleden geen week voor nodig - dag of 4 ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Het gaat inderdaad lekker, al vraag ik me wel af wat die 7-stippies voor krachtvoer hebben gehad. Mijn 18-stippies hadden/hebben meer tijd nodig.

De ene prepop heeft maandag keurig gewacht tot ik thuis was van mijn werk om toen onder mijn toeziend oog te veranderen in een pop. Voor zover ik nog dacht dat dit een kwestie is van simpel even een velletje afstropen, weet ik nu wel beter. Wat een worsteling! De andere larve was de volgende ochtend veranderd in een pop en is dat nu nog steeds. Ik neem aan dat daar morgen een 18-stip uitsluipt. Als het wat anders blijkt te zijn, laat ik het wel weten. Ze hebben het wel allebei gepresteerd om precies in een hoek van hun bakje te gaan zitten in plaats van keurig op een dennennaald. Dat maakt het fotograferen wat lastiger.

Vanochtend was de eerste uitgeslopen. Het is inderdaad een 18-stip. Ik zal wat foto's naar Stippen.nl sturen, dan kan Kees het overzicht larven en poppen weer wat uitbreiden, als hij dat wil.

Arp, bedankt dat je me door je enthousiaste reactie van 30 juni nog eens extra inwreef dat ik die eerste larve wat beter had moeten bekijken, voordat ik besloot hem vrij te laten. Ik ben blij dat ik nog een keer teruggegaan ben; alweer een soort waarvan ik een deel van de ontwikkeling heb kunnen volgen.

Arp

Helemaal top Gerrian :lol:

Hartelijk bedankt voor het uitkweken/bevestigen :duim:

Ik ga op een goed ogenblik ook larven en poppen-overzichten maken op insektenfotos.de (hier is voorbeeld hoe het poppenoverzicht eruit zou kunnen gaan zien, larven langs dezelfde lijnen). Mag ik jouw plaatjes daar ook voor gebruiken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Uiteraard mag je mijn foto's gebruiken. Eerder dit jaar heb ik ook al harlekijn, oogvlek en gestreept lhb uitgekweekt en ook van enkele andere soorten heb ik wel larven- en poppenfoto's. Dus als je nog wat tekort komt, moet je maar een verlanglijstje sturen of op het forum zetten.

En dan nu de aandacht maar eens verleggen naar de lariks. Larven van bruin lhb moeten toch ook ergens te vinden zijn.

Groeten,
Gerrian

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)