Gorytes laticinctus man

Gestart door wilde, juni 29, 2011, 18:52:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

#30
Ik bedoel het niet denigrerend hoor, maar ik vraag me wel eens af wat men doet met de kennis die men hier opdoet. Wat topics met meer uitleg is toch wel eens een verademing. Dat zie ik af en toe ook bij de vliegen, wantsen en kevers. Alleen een soortnaam opvragen blijft toch wat kaal. Je zou op zijn minst als vrager aan kunnen geven waarom je zelf denkt dat het een bepaalde soort is.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Pietsje

Albert, Theo,

Ontzettend bedankt voor dit leerzame topic.
Dit kan ik nooit presteren, dus ik ga voor de Akkerhommel ;D maar wow, fantastisch wat je uit zo'n camera haalt zeg. Het blijven ook mooie dieren en wat ik nu zo leuk vind is de informatie over de functie van bijvoorbeeld de tyloïden. Ingenieus allemaal hoor.
Dat ik dan opmerkingen op vage foto's krijg snap ik natuurlijk ook wel ;D en vangen doe ik niet. Dus ik leer veel dankzij jullie!
Maar ik blijf mijn best doen en hoop een keer op een werkelijk goed resultaat.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

wilde

#32
CiteerEn ik vraag me af wie de kleurkenmerken noemt van de midden- en achterdijen en wat de variatie daarvan is.
Theo, dat schrijft Wim Klein bij punt 3b in zijn Gorytes-tabel: dijen min of meer uitgebreid geel of roodbruin. Dat zal hij toch gezien hebben in een uitgebreide referentiecollectie. Punt 3b verwijst naar 4 en 4a. is dan laticinctus. Verder kom je niet want bij punt 4b. zijn alle tergietbanden smal en dat is bij mijn exemplaar niet het geval.

Als ik bij Schmid-Egger kijk zegt hij dat de 'pronotal lobe' zwart moet zijn om bij laticinctus uit te komen. Wat bedoelt hij met pronotal lobe? Is dat een lob aan de zijkant misschien? Het pronotum van mijn exemplaar is in het midden geel. Hij geeft ook aan dat het metapleuron bij laticinctus een gele vlek moet hebben. Bij mijn exemplaar mist die. Dat zal hij toch hebben waargenomen bij veel exemplaren. Hij zegt niet dat er bijv. meestal een gele vlek zit op het metapleuron. Dan zou ik weer gerust gesteld zijn. Nu brengen dat soort dingen in tabellen mij aan het twijfelen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

wilde

Hilco,
Schmid-Egger heeft een veel langere weg om bij een vrouwtje G. fallax uit te komen dan Wim Klein. Heb je die gehele tabel (Schmid-Egger) daarvoor ook gevolgd? Hij is over die labrum-kleur overigens wel duidelijk. Niet meestal of bijna steeds, maar gewoon: Labrum black. Femura ook merendeels zwart en tibia geel. Als dat dan niet zo is zou ik twijfelen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

H. Meijer

Albert,

Ik had verkeerd gekeken, was in de veronderstelling een pygidium te zien en had daardoor de tergieten niet geteld.
Dacht daardoor dat het een vrouwtje was, maar het is dus een mannetje laticinctus.

Heb het andere bericht en de waarneming verwijderd.

Gr.

Hilco

Theo MJP

#35
Hoi allemaal,

Citaat van: gko op juli 02, 2011, 21:01:28 PM
Citaat van: wilde op juli 02, 2011, 15:10:25 PM

Vind je dit soort items niet veel leuker dan: welke hommels is dit? Antwoord: akkerhommel. Reactie: bedankt, dan kan ik weer verder.


zeer interessant topic, maar niet iedereen is op dit "niveau' bezig en een beginner kan aan
de zekere determinatie van een akkerhommel ook veel hebben

Met deze laatste opmerking van Gerrit ben ik het helemaal eens. Gelukkig zijn de bezoekers van deze website van verschillend pluimage.

Albert,
De opmerkingen in kleine letters in de tabel van Wim Klein zijn 'bijkomstige kenmerken' die 'gaan meestal op voor de soorten van die mogelijkheid, maar niet altijd' (citaat van blz. 13).
De pootkleuren worden in andere tabellen niet of nauwelijks gebruikt voor Gorytes laticinctus. Alleen Jacobs (2007) noemt: achtertarsen donkerbruin. Kleurkenmerken zijn vaak bruikbaar maar er is relatief veel variatie in dit kenmerk. Dat zul je zelf van bijvoorbeeld de sociale plooivleugelwespen toch kunnen beamen.
De 'pronotal lobe' is de schouderknobbel en die is bij deze soort zwart; makkelijk te zien links van de gele vlek op de zijkant van het borststuk op je foto's; het betreft het deel van het pronotum dat uit loopt in een lob (lijkend op een puzzelstukje). Bij spinnendoders raakt deze lob de vleugelschub (tegula); bij bijen en graafwespen is er een ruimte tussen de schouderknobbels en de tegulae.
Wat betreft de tyloïden die zijn op de foto van de antenne met de drie pijltjes voor mij het best te zien op antennelid 9 en 10. Voor de liefhebbers verwijs ik hier naar de figuren 9, 10 en 11 in de determinatietabel van Christian http://www.bembix.de/publicationen_pdf/Schmid-Egger%202002%20Gorytes%20in%20the%20western%20palaearctic%20region.PDF
Figuur 10 toont tyloïden zoals we die bij mannetjes van o.a. Gorytes laticinctus kunnen zien.
Figuur 11 toont de tyloïden van G. planifrons.

Albert zou je de titel van deze posting willen verbeteren in 'Gorytes laticinctus man', dan kan ik hem straks makkelijk terugvinden?

Groet Theo:)

Theo MJP

#36
Citaat van: wilde op juli 02, 2011, 15:10:25 PM

Albert zou je de titel van deze posting willen verbeteren in 'Gorytes laticinctus man', dan kan ik hem straks makkelijk terugvinden?

Groet Theo:)


OK, dank.