Hoi allemaal,
Vind je dit soort items niet veel leuker dan: welke hommels is dit? Antwoord: akkerhommel. Reactie: bedankt, dan kan ik weer verder.
zeer interessant topic, maar niet iedereen is op dit "niveau' bezig en een beginner kan aan
de zekere determinatie van een akkerhommel ook veel hebben
Met deze laatste opmerking van Gerrit ben ik het helemaal eens. Gelukkig zijn de bezoekers van deze website van verschillend pluimage.
Albert,
De opmerkingen in kleine letters in de tabel van Wim Klein zijn 'bijkomstige kenmerken' die 'gaan meestal op voor de soorten van die mogelijkheid, maar niet altijd' (citaat van blz. 13).
De pootkleuren worden in andere tabellen niet of nauwelijks gebruikt voor Gorytes laticinctus. Alleen Jacobs (2007) noemt: achtertarsen donkerbruin. Kleurkenmerken zijn vaak bruikbaar maar er is relatief veel variatie in dit kenmerk. Dat zul je zelf van bijvoorbeeld de sociale plooivleugelwespen toch kunnen beamen.
De 'pronotal lobe' is de schouderknobbel en die is bij deze soort zwart; makkelijk te zien links van de gele vlek op de zijkant van het borststuk op je foto's; het betreft het deel van het pronotum dat uit loopt in een lob (lijkend op een puzzelstukje). Bij spinnendoders raakt deze lob de vleugelschub (tegula); bij bijen en graafwespen is er een ruimte tussen de schouderknobbels en de tegulae.
Wat betreft de tyloïden die zijn op de foto van de antenne met de drie pijltjes voor mij het best te zien op antennelid 9 en 10. Voor de liefhebbers verwijs ik hier naar de figuren 9, 10 en 11 in de determinatietabel van Christian
http://www.bembix.de/publicationen_pdf/Schmid-Egger%202002%20Gorytes%20in%20the%20western%20palaearctic%20region.PDFFiguur 10 toont tyloïden zoals we die bij mannetjes van o.a. Gorytes laticinctus kunnen zien.
Figuur 11 toont de tyloïden van G. planifrons.
Albert zou je de titel van deze posting willen verbeteren in 'Gorytes laticinctus man', dan kan ik hem straks makkelijk terugvinden?
Groet Theo:)