staalsteeltjes

Gestart door kvb, oktober 22, 2006, 16:34:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

Ik plaats deze omdat ik ze zo mooi vindt. Er zullen nog wel enige avonden puzzelen komen om zeker te weten wat wat is. Allemaal duingrasland op kalkhoudend zand. Met dank aan de revival van het konijn.
Graag commentaar op mijn voorlopige determinaties.


de eerste voorlopig blauwplaatstaalsteeltje E. chalybaeum

kvb

De tweede  voorlopig zwartsnedesatijnzwam  E. serrulatum



kvb

de derde een Entoloma maar welke?

Arno van Stipdonk

#3
Hallo Kik,

Gisteren ben ik op excursie geweest, o.a. met Piet Kelderman. Zelf heb ik ook nog enkele van deze staalsteeltjes/satijnzwammen gevonden. Ik heb het vrij uitvoerig met Piet over de satijnzwammen gehad; hij benadrukte me dat dit een ontzettend moeilijke groep is. Ook het op naam brengen van deze soorten met de FAN deel 1 is eigenlijk haast niet meer te doen omdat de literatuur te verouderd is.
Er zijn schijnbaar 2 nieuwe boeken uit over deze soorten van Eef Arnolds welke helemaal actueel zijn en nodig zijn om ze zeker op de juiste naam te brengen.

Dus kan ik je totaal geen zekerheid geven, alleen waarschuwen dat het heel erg moeilijk wordt en dat je heel voorzichtig moet zijn met een naam eraan te geven. Nu weet ik wel dat jij daar altijd voorzichtig mee bent dus daar maak ik me geen zorgen om. Zie dit maar als een algemene mededeling aan iedereen gericht. :)

Dit wil echter niet zeggen dat geen enkele satijnzwam zo op naam te brengen is. Ik kan er verder niet zoveel over zeggen omdat ik de soorten niet goed ken.

Wel een vraagje over soort 2; heeft deze donkerblauwe lamelsnedes?
Zo niet, dan is het in ieder geval een andere soort.

kvb

Ik ken het wespennest maar anders is er geen lol aan. Ik heb wel gehoord van boeken van Noordeloos. Er is onder andere een duitse sleutel van hem uit 1994 die niet zo duur is. Pilze der Schweiz is onvoldoende dat is wel duidelijk, Waar is het einde .
Het is voor mij wel wat anders als het plaatsen in het forum of het melden van een waarneming. Ik hoop op feedback en dat heb ik gekregen.
Lamelsnede is blauw. Helaas zegt dat nog niet alles. De eerste lijkt goed te zijn maar dat is ook een van de bekendere.

Kik

Arno van Stipdonk

Tja, ik vind het ook jammer maar voorlopig laat ik ze ook op onzeker staan.
Het is natuurlijk altijd de moeite waard om de soorten op naam proberen te brengen. Alleen al de ervaring die je ermee opdoet.
Maar ik laat ze voorlopig op onzeker totdat ik de boeken van Noorderloos heb of ik laat de soorten controleren door de consul van de NMV.

wim veraghtert

Helaas zonder microscopisch onderzoek niks over te zeggen.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Niko Buiten

Kik,

Omdat ik regelmatig in door konijnen begraasd vochtig kalkrijk duingrasland kom durf ik dit geval wel iets te beweren.

Foto 1. Zou inderdaad Blauwplaatstaaltsteeltje kunnen zijn. Welke kleur hadden de plaatjes van de twee jonge zwammen in het midden van de foto?

Foto 2. Zou inderdaad Zwartsneestaalsteeltje kunnen zijn. Maar er zijn meer satijnzwammen met een zwarte snede.

Foto 3. Is dit inderdaad een Entoloma? Heb je de sporen bekeken?

De eerste twee zijn met FAN 1 op naam te brengen/te controleren. Als je door hebt hoe de sleutel in elkaar zit valt het wel mee.

Groet,

Niko Buiten.


kvb

Nico de lamellen van de jonge nr 1 zijn lichtblauw. Maar alleen bij ongeopende hoedjes. Dat was de reden voor mijn voorlopige determinatie. Sporen kloppen.

Kik

Niko Buiten

Dag Kik,

Ik vroeg naar de lamellen van de twee hoedjes in het midden van de foto. Wanneer die lichtblauw zijn is het volgens mij Blauwplaatstaalsteeltje. Over het vruchtlichaam wordt in FAN 1 gezegd: Pileus ans stipe dark blue or ultramarine, or blackisch-violaceous. Pileus 14-40 mm, (...) dark indigo-blue, almost black at centre, towards margin slightly paler, becoming more brownisch blue with slight violaceous sheen with age, (...). Stipe (...) dark grey-blue, usually slightly to distinctly paler and brighter than pileus (...).

Een soort waar je hem mee zou kunnen verwarren is Entoloma poliopus. Hier van is de steel 'deep blue at first, then fading to blue-brown'. In de hoed ontbreekt elke spoor van 'blue or violaeous tinges'. De hoed is 'brown-grey with almost black centre'. De plaatjes zijn eerst bleek bruin en daarna roze-bruin.

Groet,

Niko Buiten.