Volgens mij een klauwtjesmos, maar welke?

Gestart door ivn-er Dick, juni 29, 2011, 14:56:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

ivn-er Dick

Twee dagen geleden tijdens een wandeling in Hittisau, Oostenrijk, dit mos gefotografeerd op een helling waar kalkrijk water voor tufsteenvorming zorgt. Een plakaat van bijna 1 vierkante meter en een close-up. Ik denk aan één van de klauwtjesmossen maar welke? Gr. Dick
IVN-er Dick

Rutger

Zeker geen klauwtjesmos, dat zijn liggende mossen. Dit doet mij denken aan groot staartjesmos. Zie http://www.verspreidingsatlas.nl/3139.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

ivn-er Dick

Ik heb even wat zitten zoeken op internet en ook wat foto's bekeken en denk dat je gelijk hebt. Zo gaat ie dan de database in. Bedankt voor de snelle reactie. Gr. Dick
IVN-er Dick

kroonp

#3
Ik kom ook uit op Groot staartjesmos (Philonotis calcarea). In de checklist van Oostenrijkse mossen staat deze soort genoemd. De andere Philonotis-soorten op de lijst heb ik even nagelopen en ik kwam geen gelijkende soorten tegen. Alleen P. seriata lijkt erop. Bij deze laatste soort zijn de bladeren spiraalsgewijs op de stengel geplaats en bij P. calcarea in rijen.

Was het een natte plek waar je dit mos vond? Bij een bronnetje of een beekje o.i.d.? De genoemde soort komt voor op natte kalk-/base-rijke plekken.
Groet

Peter Kroon

ivn-er Dick

Ja, het is een hele natte kwelplek waar water door kalkrijkgesteente tevoorschijn komt en tot tufsteenvorming leidt. Ik heb ook op internet wat gezocht en dit is de enige waar over kalkrijk gesproken wordt. Hartelijk dank voor de gedane moeite. Gr. Dick
IVN-er Dick

Rutger

Citaat van: kroonp op juni 29, 2011, 16:27:29 PM
Ik kom ook uit op Groot touwtjesmos (Philonotis calcarea). In de checklist van Oostenrijkse mossen staat deze soort genoemd. De andere Philonotis-soorten op de lijst heb ik even nagelopen en ik kwam geen gelijkende soorten tegen. Alleen P. seriata lijkt erop. Bij deze laatste soort zijn de bladeren spiraalsgewijs op de stengel geplaats en bij P. calcarea in rijen.

Was het een natte plek waar je dit mos vond? Bij een bronnetje of een beekje o.i.d.? De genoemde soort komt voor op natte kalk-/base-rijke plekken.


Touwtjes, klauwtjes of staartjes  ;) . Geen anomodon lijkt me zo ;)
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

kroonp

Citaat van: Rutger op juni 29, 2011, 18:36:18 PM
Citaat van: kroonp op juni 29, 2011, 16:27:29 PM
Ik kom ook uit op Groot touwtjesmos (Philonotis calcarea). In de checklist van Oostenrijkse mossen staat deze soort genoemd. De andere Philonotis-soorten op de lijst heb ik even nagelopen en ik kwam geen gelijkende soorten tegen. Alleen P. seriata lijkt erop. Bij deze laatste soort zijn de bladeren spiraalsgewijs op de stengel geplaats en bij P. calcarea in rijen.

Was het een natte plek waar je dit mos vond? Bij een bronnetje of een beekje o.i.d.? De genoemde soort komt voor op natte kalk-/base-rijke plekken.


Touwtjes, klauwtjes of staartjes  ;) . Geen anomodon lijkt me zo ;)

Huh, hoe kom ik daar nou bij  :rolleye:
Gelukkig heb ik om verwarring te voorkomen ook de wetenschappelijke naam genoemd  ;)
Ik heb het aangepast.
Groet

Peter Kroon