Gewone wandeling

Gestart door derop, oktober 22, 2006, 13:47:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

derop

Loop op een slenterpasje op de dijk langs de IJssel. Wilde vanmorgen eigenlijk een heel eind gaan wandelen maar ben niet echt vooruit te branden. Nou dan maar gewoon kijken wat ik hier zie. Aan de overkant hoor ik al de hele tijd een bekend geluid maar kan het niet thuis brengen. Over het water vliegen een heel stel Kokmeeuwen, ik blijf even staan om er naar te kijken. Zit er nu een Kleine tussen? Ik kijk wat intensiever,..nee vergissing gewoon een klein ex. Kokmeeuw. Wel vliegen er wat visdiefjes rond,.ik tel ze en kom op zes. Dat verbaasd me een beetje meestel zie ik ze hier wel maar dan zijn het er twee of drie, meer niet. Ik loop verder, achter me hoor ik dat er een grote groep ganzen aan komt en dus blijf ik weer staan om te kijken. Zoals gewoonlijk zijn de ganzen verdeeld in groepen. Zie ik dat nu goed? Er vliegen met de ganzen kleine groepjes vogeltjes mee. Eerst zie ik ze bij een groep dan ook bij meerdere groepen. Kan niet zien wat het is daarvoor vliegen ze te hoog. Ze zijn klein dat is alles. Was me nooit opgevallen dat er groepjes kleine trekvogels met de ganzen mee liften. Er vaart een boot voorbij en dan wordt me duidelijk waar geluid vandaan kwam. Natuurlijk! Smienten! En tegelijktijd denk ik,...Smienten??? Niet dat het zo gek is dat ze hier in de IJssel zitten. Ze zitten hier immers elk jaar maar, het is nog zo warm,.vandaar. Ik ben niet zo goed in het schatten van aantallen maar 150 zijn het er zeker. Aan de overkant vliegt een buizerd op,. hij wordt lastig gevallen door een paar Kauwtjes. Ik loop weer richting huis en moet daarvoor door het parkje dat achter mijn huis ligt. In het parkje heb ik al een aantal keren een IJsvogeltje gezien en dus tuur ik langs de oevers in hoop het beestje weer te zien. Plots schiet er uit een overhangende boom een bruin vogeltje het water in , pikt er een visje uit en vliegt weer terug. Huh???? wat is dat nou? Wat is er nu bruin en gedraagt zich precies als een IJsvogel? Nooit gezien. Ik ga thuis even wat mensen bellen die weten het wel. Wanneer ik de straat over wil steken hoor ik geritsel in de struiken en kijk wat het is. Een egel staat op het punt om de straat over te steken. Ik hou haar nauwlettend in de gaten anders zou ze wel eens overreden kunnen worden. Als ze veilig is overgestoken, loop ik verder naar huis. Ik bedenk me dat ik toch in zeer korte tijd een aantal erg leuke dingen heb gezien.

Wat is het toch mooi he,.....de Natuur! Het blijft je elke dag weer verrassen!





P.S: Niemand kan mij vertellen wat het bruine vogeltje moet zijn geweest en dus heb ik mijn vraag maar op het forum gesteld.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

tekenaar

Dit lezende vraag ik me af of die "kleine meeuw" wel een kokmeeuw was. Natuurlijk zit er verschil tussen individuele kokmeeuwen, maar dat verschil is relatief klein (1-2 cm) en valt in het veld niet op. Zou het ook kunnen dat die "kleine" een andere meeuwensoort was, bijvoorbeeld een dwergmeeuw? Mmm... zo achteraf zal dat wel niet meer vast te stellen zijn, maar het lijkt me niet onmogelijk.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

derop

Nou voorlopig houd ik het op een Kokmeeuw die gewoon wat klein was uitgevallen,...die zien we hier wel vaker. En een dwergmeeuw? hmmm, ik weet het niet. Zitten er niet duidelijke verschillen in de kenmerken? Het zou natuurlijk wel leuk zijn wanneer die er tussen zat,..ik zal er eens speciaal opletten als ik langs de IJssel loop. Leuk is het misschien wel om te vermelden dat er best veel verschillende soorten vliegen hier en dat ik soms ook een zwarte stern zie hier,. die vliegt dan achter de boten aan tot aan de brug en komt dan weer terug om vervolgens op de volgende boot te wachten. Leuk gezicht en fijn dat je het beestje dan goed kunt observeren. Aan meeuwen heb ik ik hier al gezien; Zilvermeeuw, Kleine Mantelmeeuw (1keer), Stormmeeuw (herhaalde malen, moeilijk te zien)en een keer wat volgens mij een burgermeester was.
Nog even terug kerend naar die dwergmeeuw,..heeft die nou dat grijze vlekje op het achterhoofd in de winter?
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

tekenaar

vogelboekje meenemen naar buiten?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/