libel

Gestart door cora, juni 28, 2011, 17:23:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Is te zeggen ven welk libel dit huidje is?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/55361647
Libel spec. - Anisoptera spec. gezien op 2011-05-21 Hoge Veluwe - Deelensche Veld - Deelensche Wasch e.o.
Foto's:

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Johannes Klapwijk

het liefst had ik de foto van iets meer opzij en een frontaal op zijn kop voor het vangmasker, maar vanuit deze hoek maak ik er een viervlek van.

cora

Ik zal er de volgende keer rekening mee houden dat ik meerdere kanten fotografeer. Viervlekken vlogen daar volop dus zeker een grote kanshebber. Bedankt :duim:
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Johannes Klapwijk

Graag gedaan. Om iets meer te vertellen over de foto hoek: 9 op de tien keer zijn vooral de rugstekels en eventuele zijstekels relevant.
Dat betekend dat van precies opzij (en profile) je de rugstekels goed kan zien en precies op de rug de zijstekels + ook de vorm van het achterlijf.

Omdat de platbuik het beste te determineren is aan de hand van de 'tanden'op het vangmasker is in dit geval een frontale foto nog handig, maar meest essentieel is meestal een en profile foto voor de rugstekels. Vanuit deze schuine hoek lijkt dit huidje op s8 een stkeltje te hebben, zonder zou het een gewone oever kunnen zijn, maar die heeft ook een puntiger achterwerk.

cora

Bedankt voor de uitleg ik neem het mee voor mijn volgende keer als ik er een foto van maakt. :duim:
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

ronald

Citaat van: Johannes Klapwijk op juni 28, 2011, 19:58:24 PM
Omdat de platbuik het beste te determineren is aan de hand van de 'tanden'op het vangmasker is in dit geval een frontale foto nog handig, maar meest essentieel is meestal een en profile foto voor de rugstekels. Vanuit deze schuine hoek lijkt dit huidje op s8 een stkeltje te hebben, zonder zou het een gewone oever kunnen zijn, maar die heeft ook een puntiger achterwerk.
ik heb nog nooit naar tandjes op het vangmasker gekeken, de achterlijfstekels zijn voor mij het beste kenmerk om Viervlek en Platbuik uit elkaar te houden, en als evt hulp zijn de ogen in veel gevallen ook bruikbaar.
oever doet idd niet mee omdat die een puntiger achterwerk heeft.
bij dit huidje ga ik in ieder geval mee met Viervlek
groeten, Ronald van Seijen