nieuwe plekken Gevlekte glanslibel

Gestart door ronald, juni 28, 2011, 15:19:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

http://waarneming.nl/waarneming/view/55364531

leuk, de eerste waarneming van Gevlekte glans in dit gebied. vorig jaar heb ik hier meerdere nulwaarnemingen gedaan wat erop wijst dat de soort het gebied net ontdekt heeft. er is behoorlijk wat geschikt biotoop, hier kan zeker een goede populatie ontstaan.
elders in de noordelijke friese wouden zijn op een nieuwe plek ook twee exemplaren gezien. na jarenlang hier en daar een zwerver lijkt het erop dat de soort in deze omgeving nu ook vaste grond onder de voeten heeft gekregen  :)
groeten, Ronald van Seijen


ronald

vond ik ook al Anne! en wat ik er natuurlijk ook mee zeggen wil, let overal goed op deze leuke soort, ze gaan op nog veel meer nieuwe plekken gevonden worden, kannie missen!
de eisen zijn een iets gevarieerd landbiotoop en sloten/petgaten e.d. met liefst wat oudere verlanding. op deze plek was het vrij veel Krabbenscheer gemengd met Egelskop, maar ook bv (kleine) lisdodde kan al snel geschikte hoekjes voor de soort creeƫren en wie weet wat ze nog meer mooi vinden. bij een goed landbiotoop lijkt het water al snel goed genoeg te zijn...
groeten, Ronald van Seijen