Veldwesp...

Gestart door Anne Krediet, juni 27, 2011, 18:41:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne Krediet

Goedendag,

Ik kom, als leek in wespen, meteen op Polistes biglumis, zeer zeldzaam en klopt niet qua tekening. Wat is het wel? Gevonden in Gelderland.

Vriendelijk dank!

Anne

harry60

Misschien een franse Polistes dominula ?

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

#2
Volgens mij Polistes dominula, de Franse veldwesp, maar ik kan het verkeerd hebben  ;D  Ik zie deze wesp heel vaak, maar er schijnt eentje te zijn die er veel op lijkt en de foto is voor mijn kennis niet al te best en daarbij weet ik niet of hij al in Gelderland voorkomt, dus ben ik een beetje voorzichtig.  ;) 
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Als ik het goed heb is het een soort die nu ook de NLse noordelijke provincies word gezien.
Hier in Belgie waar ik op het ogenblik ben, zie ik meer franse dan anderen.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Ja, ik hier in Duitsland ook, gelukkig maar  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Anne Krediet

Bedankt voor de antwoorden.

De 2 grote vlekken op segment 2 die hier 4 kleine stipjes zijn is gewoon een variatie?

Anne

Theo MJP

De Franse veldwesp (Polistes dominula), te herkennen aan de kleur van de antennen.

Groet Theo:)

MarjoSmeets

#7
Ik dacht aan een topic dat enige tijd geleden is geweest, daar kwam P. gallicus ter sprake, die ook oranje-zwarte antennes heeft. Ik wist echter niet meer wat er toen over gezegd is. Maar ik heb het topic nog eens opgezocht en daar begrijp ik uit dat P. gallicus een zuid europese soort is en hier niet voorkomt. Ik ben echter ook P. biglumis gaan opzoeken die Anne in gedachten had. Ik vraag me af, of die, zoals Theo zegt, wel is uit te sluiten vanwege de kleur van de antennes? Ik zie op internet dat P. biglumis ook oranje zwarte antennes heeft, máár oranje van onder en helemáál zwart van boven en of dat hier zo is kunnen we toch niet zien? Er zijn natuurlijk ook nog andere kenmerken, maar daar ben ik helaas niet zo goed in en ik weet dus niet of die op deze foto te zien zijn.
En wat die vlekken betreft Anne, ik heb geen idee, waarschijnlijk is dit een variatie. Ik denk niet dat dit soort bepalend is, want op de foto's van de andere soorten zie ik ook grote vlekken. Ik zie wel verschillende vlekkenpatronen bij één en dezelfde soort, dus misschien is dit gewoon een andere variatie op het vlekkenpatroon.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Jorgen

Op de foto zie je dat de laatste segmenten van de antennen zowel boven- als onderaan oranje zijn, dus is het zeker een Polistes dominula (staat nog als dominulus in het systeem).
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

MarjoSmeets

Ah, oké. Het was me al opgevallen dat op internet de ene keer over dominulus, dan weer over dominula gesproken wordt. Dominula moet het dus zijn?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

MarjoSmeets

Tja ik word ook al een dagje ouder.  :-[  Ik meende me te herinneren dat dit al eens ter sprake was gekomen, maar kon het niet vinden, dus dacht ik dat het misschien over iets anders was geweest. Niet dus.  :(  Bedankt voor de herinnering! ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo