Valt hier iets van te maken?

Gestart door andree, oktober 21, 2006, 21:52:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

andree

Het is komkommertijd dus ik dacht, ik gooi deze toch maar even op het forum:

Deze vedermot zat vandaag op een gelakte deur. Mijn camera weerspiegeld in de lak. Ik vond hem groot (ong. 2 cm.) voor een vedermot. Slechts 1 foto van gemaakt en deze blijkt wat overbelicht. Het beestje was niet spierwit zoals de foto doet vermoeden, maar heel lichtbruin (als ik het me goed herinner). Volgens mij is het dus niet de Vijfvingerige vedermot. Zijn vliegtijd is ook al voorbij. Welke kan het wel zijn?
André van Hengstum
Appelscha

gardensafari

Tsja, met zo'n foto kun je niet zoveel. Je zou eens kunnen kijken bij Stenoptilia pterodactyla. Deze kan een spanwijdte halen van bijna 3cm, is nagenoeg ongetekend en éénkleurig. De kleur zelf is uiterst variabel van okergeel, via lichtbruin tot grijzig of crèmewit.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Elachista

#2
Hoi André,
Het is E. monodactyla of pterodactyla. Uitgaan van de gewoonste is niet helemaal terecht, dus vanaf deze foto kan ik er niets van maken.

Misschien dat ik aankomende week nog eens naar Appelscha ga om rupsen te zoeken, misschien dat we samen eens rond kunnen kijken?
Op dit moment zijn er wel enkele leuke soorten te vinden, o.a. Gastropacha quercifolia als jonge rups.
Tymo
Groet,
Tymo

andree

Bedankt.
Ik hou het vooralsnog op E. pterodactyla...

Tymo, lijkt me leuk. Ik ben natuurlijk aan mijn werktijden gebonden, maar maandags en vrijdags lukt sowieso wel. Mail maar als je wat vastomlijnde plannen hebt, we zien wel.




André van Hengstum
Appelscha

Elachista

Nog even..E. monodactyla is de gewoonste.
Tymo
Groet,
Tymo

zakdrager

En niet te vergeten de vliegtijd: monodactyla is het hele jaar te vinden. Pterodactylus vliegt van mei tot augustus.

Henk

Elachista

Zeker, maar dit jaar vliegt alles langer door...gisteren had ik zelfs nog een mannetje van Euproctis similis.

Tymo
Groet,
Tymo