Foto's verkopen

Gestart door wouterbosgra, juni 27, 2011, 15:29:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Ik krijg af en toe een mailtje of een van mijn foto's gebruikt mag worden voor het een of ander. Natuurlijk, prima, geen probleem. Maar sinds kort vraag ik om een kleine donatie aan waarneming.nl. Is het niet een idee om naast alle CC-licenties een "steun waarneming"-licentie aan te bieden waarin de foto's mogen worden gebruikt tegen een vergoeding van bijv 5,00 aan waarneming.nl? Natuurlijk worden we daar niet rijk van, maar alle kleine beetjes helpen toch? En waarneming.nl heeft een enorme foto-database beschikbaar. En voor de gebruikers een leuke manier om wrn.nl te steunen zonder dat het iets kost...

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankcoenjaerts

Geweldig idee Wouter:

- Copyright transfer gaat automatisch bij plaatsing op wng.nl
- Bronvermelding: wng.nl plus naam vd fotograaf.
- Inderdaad een soort van bijdrage door fotografen aan wng.nl: mij lijkt dat juist foto's 90% van de
  servercapaciteit opslurpen.
- Niet mee eens? Dan plaats je de foto niet ....

En daar beginnen de mits-en en maar-en:
- hoeveel foto's worden dan niet geplaatst vanwege deze policy?
- hoe verhoudt zich dat minpunt tot eventuele extra inkomsten?
Zou wel eens tegen kunnen vallen.

Kortom - lastig te realiseren en misschien vooral geschikt voor een individuele actie zoals de jouwe ?
Of toch een begin van een aardig nieuw concept ?
Met vriendelijke groeten,

Frank

wouterbosgra

ik denk niet dat het slim is om verplicht voor iedereen te laten gelden, aangezien wrn.nl ook een belang heeft bij bewijsplaatjes - en je niet wil dat al die beroepsfotografen hun foto's gaan verwijderen. Wat mij betreft dus optioneel - net zoals je nu kunt kiezen voor een bepaalde CC-licentie. Maar misschien wel default op steun-waarneming zetten  ;)

Jan vH

Lijkt me een goed idee!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

nick w

dat laatste lijkt me een goed plan  :)

Groet,
Nick W

hiskodevries

laten we dat steunen voorsl heel vrijblijvend houden.
als het verplicht wordt (voor de foto aanvrager) kun je dr ook weer gedoe mee krijgen.
die nieuwe server is niet de grote kostenpost, dat ben ik.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nick w

dat is verdiend Hisko!  :duim:

maar ik vind het prima als mensen bij verzoeken om foto's vragen om een vergoeding voor Warneming, dat is alles wat ik bedoel.

Groet,
Nick W

hiskodevries

dat lijkt mij uitstekend zoals in de tweede post aangegeven

rudi

bij schaarse fotoos kan het verhaal wel op gaan, maar als er op het internet 1000 fotoos van een, bijvoorbeeld, merel staan, dan niet.Men kan wel voorstellen een vrijwillige donatie te storten, maar het zal slechts marginaal werken.Beter is het een logo van waarneming in de foto te verwerken, om de naamsbekendheid te vergroten, dat heeft een grotere economische waarde en bereik je meer nieuwe potentiele donateurs, dit levert denk ik , op een weliswaar een indirekte wijze, veel meer op...maar is dat de doelstelling van waarneming.nl? Of van de fotograaf?
groetjes rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer