harig met snuitje?

Gestart door spanjool, oktober 21, 2006, 20:49:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

als dit  dezelfde is geeft het misschien een andere invalshoek
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

gardensafari

Bij vliegen moet je in ieder geval de vleugeladering kunnen zien. Deze ziet er niet helemaal uit als een sluipvlieg. Zelf denk ik eerder aan de huisvliegenfamilie (Muscidae), maar verder valt er voor mij van deze foto helaas geen pindakaas van te maken.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

spanjool

Heb hem als stalvlieg Stomoxys calcitrans gedetermineerd

foto met iets meer vleugel maar ben niet overtuigd of het wel van hetzelfde beest is maar gezien tijdsverschil (halve seconde) moet dat wel.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Robert Heemskerk

Dag Spanjool,

Ik denk niet dat dit een stalvlieg is.
De steeksnuit ontbreekt en er is geen karakteristieke lijnentekening op de thorax.
Wat je op de eerste foto ziet is geen steeksnuit maar de tong en palpen.

:unsure:

gardensafari

Is zeker niet de stalvlieg. Die heeft een altijd naar voor wijzend priksnuitje. Deze vlieg heeft duidelijk een zuigorgaan dat mooi past bij de vele huisvliegachtigen. Hij is ook wat forser dan de stalvlieg. Maar je moet een shot recht van boven en eentje schuin van de zijkant hebben om een kansje te maken de soort te benoemen. Vaak zul je tevreden moeten zijn met het geslacht. Maar nog vaker moet je al blij zijn dat iemand hem definitief in de goede familie kan plaatsen. De bloemenvliegen (Anthomyiidae) zijn namelijk bijna volkomen identiek aan de huisvliegen.

Vliegen behoren samen met bijen en sluipwespen tot de moeilijkste groepen onder de wat grotere insecten. Als je wilt zien hoe moeilijk, kan dan eens op www.diptera.info.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

wilde

Op diptera.info stelde ik enige tijd geleden een vraag over een vlieg, die er wat op lijkt. Die van mij heeft wat meer duidelijke banden op het achterlijf. Het is volgens enkele deskundigen uit verschillende landen de Stomorhina lunata, een soort huisvlieg. Misschien toch dezelfde?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

tekenaar

Als hij er wat op lijkt, maar niet precies hetzelfde is, kan je ervan uitgaan dat het een andere soort is...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Robert Heemskerk

Deze vliegen verschillen zowieso in de kleur van het antennelid.
Bij de vlieg van Spanjool zijn deze zeer donker (zwart), bij die van Albert zeer licht (wit).

Huisvliegen kunnen onderling erg op elkaar lijken, enkele soorten kunnen door experts op naam gebracht worden vanaf foto's(details van kop, vleugeladering, beharing achterlichaam, details poten etc). Veel andere soorten huisvliegen moeten worden gedetermineerd aan de hand van genitaal onderzoek.

gardensafari

Neem bij vliegen nooit aan dat ze wel hetzelfde zullen zijn. Er zijn in Nederland alleen al in het geslacht Sarcophaga (Dambordvliegen) meer dan 35 verschillende soorten die niet uit elkaar zijn te houden. In veel andere geslachten is de situatie al niet veel beter, als je al tot geslachtsniveau doordringt.

Beide vliegen op de foto's behoren a[/b] tot een andere soort en b[/b]  zijn waarschijnlijk nooit te determineren. Helaas, maar het is niet anders.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Date Lutterop

Stomorhina lunata heb ik zelf ooit gevangen, en geloof me, hij lijkt er in het geheel niet op. Bovendien ontzettend zeldzaam.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat ze je bij diptera.info hebben verteld dat Stomorhina een soort huisvlieg is. Het is namelijk een Bromvlieg (Calliphoridae). De larven leven van de eieren van verschillende soorten sprinkhanen.

Verder moet ik Hans gelijk geven: niet te determineren.

Groet,

Date

Groet,

Date

wilde

Over de opmerking 'soort huisvlieg' wil ik kort zijn, dat dacht ik me nog te herinneren. Dat zal dan wel fout zijn, maar de naam van de vlieg heb ik echt niet zelf bedacht. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik kan de vraag niet meer terugvinden op de site, maar zeer recent zijn er over de Stomorhina lunata wat vragen gesteld en plaatjes getoond. Kijk daar nog eens. Die van mij is een vrouwtje en misschien ben je in de war met een mannetje, dat duidelijk gele banen heeft op het achterlijf. Ik houd het bij deze naam (voor mijn foto, wel te verstaan), want de toelichting daar was overtuigend en de recente foto's ook.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Date Lutterop

@Albert. Geen twijfel  mogelijk - je foto toont een Stomorhina. Mijn reactie was alleen bedoeld om aan te geven dat de vliegen waar het in dit draadje om gaat i.e.g. geen Stomorhina's zijn, zoals je suggereerde.
Stomorhina lunata wordt de laatste jaren nagenoeg jaarlijks in Nederland gevonden. Zal wel weer iets met het broeikaseffect te maken hebben.

Groet,

Date

Groet,

Date