aantal cladonia's

Gestart door kvb, oktober 21, 2006, 17:06:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

Vandaag in de omgeving van Bergen (NH) een aantal korstmossen gezien en kon het niet laten wat foto's te maken. Ik heb in het midden een bekertje vergroot om de determineerkansen wat groter te maken. Ik hoop dat er wat van te zeggen is.


Kik

kvb


kvb


kvb

vergroting nr 3

kvb

nr 4

Ik heb er nog meer maar zo is het even genoeg.

Ik ben benieuwd


Kik

Corryabbink

#5
Dag Kik,

No. 1 Is eigenlijk niet goed te beoordelen omdat de bekers beter van opzij in beeld gebracht kunnen worden. Verder zijn de grondschubben erg belangrijk vooral de achterkant. Je hebt je best gedaan maar het valt vies tegen van een foto.
No. 2 Bruin bekermos(Cladonia grayi)
No. 3 Rafelig bekermos(Cladonia ramulosa)
No. 4 Ook niet goed te beoordelen. Het zou eventueel Kopjesbekermos(Cladonia fimbriata kunnen zijn) of Bruin bekermos(Cladonia grayi) kunnen zijn. Meestal gebruik ik chemicaliën en de maat van de sorediën is erg belangrijk. Bij oude bekers die veel aanhangsels hebben is het met een foto bijna niet te doen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kvb

Die rafelige had ik nog nooit gezien. Volgende keer gal ik languit op mijn buik in de bagger in de regen. In iedergeval bedankt. Ik heb er nog een twee een beetje van opzij. Wil je daar ook nog even naar kijken.

kvb

de laatste. Dit is de enige op hout, Alle ander op kalkarm zand.

Kik

Niko Buiten

#8
Cladonia's blijven moeilijk. Kopjesbekermos (één na laatste foto, rechts) en Smal bekermos (laatste foto)?
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Daar ben ik het mee eens.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kvb

Bedankt Corry en Nico. Ik zal deze winter meer zijkanten fotograveren. Ik zal ook nog een stap verder in Macro gaan maar dan moet ik ze thuis fotograferen.

Kik