Noordse woelmuis schedeltje in braakbal

Gestart door frankvdknaap, juni 26, 2011, 15:30:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvdknaap

Graag een bevestiging of ik het goed heb.
(Ik ben tot de determinatie gekomen door de peervormige verhemeltespleet).

groeten,
Frank

maurice.lahaye

Akkoord. Met de onderkaken erbij was (is) het nog gemakkelijker. Bij het pluizen houd ik daarom de kaken uit één bal altijd bij elkaar en liefst ook per bovenkaak + onderkaken. Op basis van het gehemelte heb ik je waarneming inmiddels goedgekeurd.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

frankvdknaap

Dit zijn de twee onderkaken die er volgens mij bij horen, maar omdat ik het niet 100% zeker weet omdat ik de kenmerken hierop moeilijker vind heb ik hem er maar niet bij gezet om verwarring te voorkomen.
Hier zou onder de 3de kies een knobbel moeten zitten maar die is volgens mij even groot als op de schedeltjes van veldmuizen die ik heb.
En voor de kauwvlakken van de kiezen heb je toch een loep nodig om het goed te kunnen zien.
De verhemeltespleet was het duidelijkst.

groeten,
Frank

maurice.lahaye

De kauwvlakken zijn net niet scherp genoeg.... Op je PC zijn vast genoeg programma's om de foto uit te vergroten. Het ziet er goed uit, maar ter controle zou het super zijn om ook de onderkaken te kunnen bekijken. Zou je nog wat extra foto's willen maken? Er zal er vast wel een scherp zijn.

Vriendelijke groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

frankvdknaap

Ik heb na veel moeite een redelijke foto van de snijvlakken kunnen maken.
Zelf denk ik (na het bestuderen van de foto) dat het niet de juiste onderkaak is want ik kan er geen noordse woelmuis van maken (kijkende naar de voorste kies).
Komende dagen ga ik met een loep op onderzoek uit of ik zelf de juiste 2 onderkaken erbij kan vinden.

groeten,
Frank

maurice.lahaye

Pfoei, lastig. Ik neig wel naar noordse woelmuis, al is het geen heel mooi typisch exemplaar. Je zou de kaakjes (allemaal of alleen van de vermeende noordse woelmuizen) kunnen opsturen naar de Zoogdiervereniging (t.a.v. Dick Bekker) voor een definitieve check: www.zoogdiervereniging.nl.

Groeten,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

frankvdknaap

Ik kom er met mijn loep (waardoor ik het trouwens erg goed kan zien) ook niet uit. Maar dit komt waarschijnlijk omdat ik nog erg weinig ervaring heb met het onderscheid tussen de verschillende woelmuizen.
Ik heb vanavond al een mail gestuurd naar een meer ervaren iemand bij mij in de buurt (C. Mostert). Ik hoop dat hij mij wil helpen en anders is het opsturen een goede optie.

groeten,
Frank

maurice.lahaye

Ha Frank,

Cees Mostert is een uitstekende expert. Hij kan je ongetwijfeld heel goed helpen bij de determinatie.

Vriendelijke groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

frankvdknaap

C. Mostert heeft het druk dus ik berg de onderkaakjes voorlopig even op.
Op korte termijn kom ik er dus niet achter, waarschijnlijk in het najaar pas.
Het opsturen doe ik toch liever niet omdat ik het schedeltje graag zelf als referentiemateriaal wil bewaren.

groeten,
Frank

Rob Koelman

Dag Frank,

Je kunt de determinatie van de schedeltjes ook laten controleren door Dick Bekker van de Zoogdiervereniging.
De Zoogdiervereniging coördineert het verspreidingsonderzoek kleine zoogdieren d.m.v. braakbalonderzoek.

Stuur even een mailtje naar: dick.bekker@zoogdiervereniging.nl

Materiaal wordt desgewenst teruggestuurd.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

frankvdknaap

Ik heb zojuist Dick Bekker gemailt,
dus ik ga het van hem horen :)

Bedankt allemaal.

frank

frankvdknaap

Voor de gene die willen weten hoe het afgelopen is:
Alle woelmuisschedeltjes + onderkaakjes had ik voor determinatie opgestuurd naar Dick Bekker.
Hij kwam tot 15 Noordse woelmuizen en 17 veldmuizen.
De conclusie van C. Mostert is dat deze Noordse Woelmuizen afkomstig zijn uit de Vlietlanden in Maasland (wat het dichtbijzijnde leefgebied is van deze soort), 3km verderop.

groeten,
Frank