mantelmeeuw op dak zwaargewond

Gestart door rudi, juni 24, 2011, 19:48:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

Hallo iedereen!!
Ik weet niet of deze vraag op de juiste plek is geplaatst, dat is eigenlijk mijn  eerste vraag..?( edit:ik ben net nieuw hier)
Ik zag om 19.35 uur vandaag een kleine mantelmeeuw op het dak van mijn achterburen, nu heb ik een paar dagen terug over de mantelmeeuw gelezen in dit forum en hierdoor wist ik dat ik op de poten moest letten, ik kon het niet goed zien, eerst dacht ik het is licht roze, maar na een minuut ongeveer ging de mantelmeeuw er vandoor en vloog over mij heen : duidelijk gele poten. De vogel was alleen, wat kraaien of kauwen er om heen op het dak en 2 kokmeeuwen die er om heen vlogen op afstand.Nu zag ik op vogelvisie dat de mantelmeeuw niet in Hoogezand voorkomt, maar de vogel had toch gele poten was zwart van boven achter en de voorkant wit, ik was nogal gefocust op de poten en het duurde maar een minuut. Dit is de eerste keer dat ik de vogel zo dicht bij huis zie midden in de woonwijk, ik heb weleens mantelmeeuwen hier in het park gezien maar weet niet of dit grote of kleine mantelmeeuwen zijn..
Kan ik de kleine mantelmeeuw gaan plaatsen op waarneming.NL?
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

En nog een klein extra vraagje: met gele poten wordt daarmee zowel de "benen"als de "voeten"bedoeld? Ik heb alleen de "benen"gezien..
edit : heb hem/haar als waarneming gemeld na wat rondgekeken te hebben, als 99.9% zeker.
Begonnen mei 2011.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

In de afdeling meeuwen staat een onderwerp : Grote meeuw, dit gaat over mantelmeeuwen een forum lid schrijft: het is een kleine (ipv grote)mantelmeeuw want het grijs is te licht voor een grote mantelmeeuw..de kleine mantelmeeuw die ik zag was zwart grijs, daarom twijfelde ik, is een grote altijd zwartgrijs op de rug en een kleine mantelmeeuw kan zowel donker als lichtergrijs zijn :huh: en waar vind ik zulke info ? Ik kijk regelmatig op vogelvisie maar staat zulke info 'ook' ergens op deze site?
Begonnen mei 2011.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Klaas van Dijk

hoi Rudy,

Ik woon in de stad Groningen, dus niet echt ver verwijderd van Hoogezand. In deze tijd van het jaar (juni 2011) zitten er hopen Kleine Mantelmeeuwen in en rond de stad Groningen; > enkele honderden. Soms zie ik wel 40 bij elkaar in een stadspark als iemand veel aan het voeren is. Hoofdzakelijk / bijna allemaal zijn het adulten; dus met een mooie zwarte rug en gele poten. Daarentegen komt Grote Mantelmeeuw hier nu niet voor.

Ook elders in de provincie zitten momenteel overal Kleine Mantelmeeuwen, ook in Hoogezand. Het gaat vooral om broedvogels van de Waddeneilanden (Schiermonnikoog, Rottumeroog & plaat, etc.) die heen en weer pendelen naar de vastewal om hier voedsel te zoeken wat ze naar de eilanden brengen om hum jongen mee te voeren.

Je hebt dus vast een Kleine Mantelmeeuw gezien. Ik zou trouwens alleen die waarnemingen op waarneming.nl (of elders) invoeren waarvan je echt zeker bent dat het ook daadwerkelijk die soort is. Als -kennelijk- beginnende vogelaar zul je best vaak soorten zien waar je -nog- niet goed een naam aan vast kunt plakken. Dat is gewoon een kwestie van jammer, maar helaas.

Ga anders gewoon maar eens even naar het Winkelcentrum, de markt en/of één van de parken in Hoogezand. Daar zitten nu vast ook wel wat adulte Kleine Mantelmeeuwen. Dan kun je ze zelf wat beter bekijken en bij vervolgwaarnemingen weet je veel beter waar je op moet letten.

Groetjes & succes ermee,

Klaas

Klaas van Dijk

Citaat van: rudi op juni 24, 2011, 19:48:57 PMNu zag ik op vogelvisie dat de mantelmeeuw niet in Hoogezand voorkomt, maar de vogel had toch gele poten was zwart van boven achter en de voorkant wit, ik was nogal gefocust op de poten en het duurde maar een minuut. (...). Ik heb weleens mantelmeeuwen hier in het park gezien maar weet niet of dit grote of kleine mantelmeeuwen zijn.

hoi Rudy,

Ik weet niet wat 'vogelvisie' is, maar de informatie klopt in ieder geval niet.

Momenteel zitten overal in Hoogezand Kleine Mantelmeeuwen (een aantal dagen geleden reed ik nog door Hoogezand). Gele poten (=alles wat onder de buik uitsteekt) is voor beginners het beste kenmerk om adulte = volwassen Kleine en Grote Mantelmeeuw van elkaar te onderscheiden. Veel andere kenmerken zijn veel meer 'relatief' (dik - dun, groot - klein, donker - licht, etc.) en daar is als beginner veel moeilijker grip op te krijgen omdat je niet weet / niet / slecht kunt definiëren wat dik versus dun etc is.  Veel van deze kenmerken zijn bovendien variabel. En daarbij heb je ook nog eens -flinke- grootteverschillen tussen mannetjes (groter) en vrouwtjes (kleiner).

Ga er gewoon maar eens op uit met een verrekijker. Sommige Kleine Mantelmeeuwen in het stedelijk milieu zijn erg gewend aan mensen en komen gewoon naar je toe als je ze wat brood etc. geeft. En dan heb je niet eens een verrekijker nodig!.

Veel succes & groetjes,

Klaas

rudi

Bedankt Klaas!!
Ik houd me als beginner ook voornamelijk bezig met soorten die ik ken, zoals meeuwen , mussen, merels en (schol-)eksters.
Ik wist zeker dat het een kleine mantelmeeuw was, door de gele poten maar vroeg me af waarom sommige lichter grijs zijn..de mantelmeeuw komt in het park wel meer voor maar ik heb nog nooit 1 gezien zo dicht bij huis iin de woonwijk, meestal zie ik ze aan de waterkant of op een grasveld! Ik was blij om de vogel te zien op deze plek.
Ik heb vandaag 11 kokmeeuwen bij elkaar gezien en dat blijkt de meest voorkomene meeuw te zijn, ik dacht dat dat de zilvermeeuw zou zijn, maar die zag ik vandaag 1x.
In het stadspark, noorderplantsoen en op het martinikerkhof kwam ik de laatste jaren ook regelmatig tot 2 jaar terug, ik zit nu veel in Hoogezand. Op het martinikerkhof kwam zelden een andere vogel dan kauw, kraai of duif. Ik zag er 1x een boomklever of boomkruiper, ik ben vergeten welke. In de oosterpoortwijk zag ik toendertijd een druif tegen een huis groeien en verbaasde me dat die niet werden opgegeten door merels, in mijn tuin heb ik ook een druif en die wordt elk jaar, met mijn toestemming, wel kaal gegeten.
In de winter voer ik vogels en de meeuw kan niet in mijn tuin landen, dus die voer ik op de parkeerplaats naast mijn huis. Vogels lijken elkaar dan af te wachten, of er is dan misschien een kat in de buurt, en dan ineens eten de vogels alles in een paar minuten op, een leuk gezicht is dat.Ik ben altijd wel wat met de natuur bezig.Vandaag zag ik ook nog 4 patrijsvrouwtjes in het park, die heb ik ook even op waarneming.nl gezet.
groeten en tot een volgende keer,
rudi
Begonnen mei 2011.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Klaas van Dijk

hoi Rudy,

Graag gedaan hoor. Misschien heb je me de afgelopen jaren wel eens in het Noorderplantsoen gezien, ik kom er bijna dagelijks wel. Hier in Groningen zitten nu ook wel redelijk wat Kokmeeuwen, maar 's-winters natuurlijk veel meer. Het kan best zijn dat er de komende dagen minder meeuwen in Hoogezand en in de stad zitten omdat het hier vandaag bijna de hele dag heeft geregend. Best mogelijk dat ze dan weer een tijdje eten (bv regenwormen) in de weillanden gaan zoeken.

Het Martinikerkhof ken ik wel, maar dat lijkt me niet echt een goede locatie voor veel soorten vogels. Is erg donker en er is ook geen water / vijver. Hoogezand ken ik niet goed, maar volgens mij zijn er aardig wat ruim opgezette parken met veel water etc. Altijd leuk om de vogels wat te voeren, en dat trekt ook snel meer vogels aan. Klopt inderdaad dat je bij meeuwen voeren tussen de huizen etc. vaak eerst een flinke tijd moet wachten totdat de vogels op de grond gaan zitten. Heeft -deels- met onbekendheid te maken, maar wordt m.i. vooral veroorzaakt doordat ze dan geen/nauwelijks/weinig uitzicht hebben op mogelijk plotseling opduikende vijanden (bv Poes). Volgens mij kun je Kleine Mantelmeeuwen ook best vaker op het dak krijgen. Gewoon flink voeren en vooral doen als je een Kleine Mantelmeeuw ziet.

En er zit best wel variatie in de kleur van de mantel bij Kleine Mantelmeeuwen. Sommige vogels hebben een vrij donkere mantel, maar anderen hebben een stuk lichtere mantel. Kan inderdaad wat verwarrend zijn. Bovendien is het deels ook afhankelijk van het licht. In ieder geval hebben Zilvermeeuwen altijd een mantel die een stuk lichter is.

Vraag in het vervolg rustig weer als je vragen hebt. En er inderdaad gewoon vanuit gaan dat je als beginnende vogelaar lang niet altijd alles meteen en goed op naam kunt brengen. Dat is gewoon een lang leerproces.

Groetjes, Klaas

rudi

Bedankt  Klaas!
TREURIGE MEDEDELING:
Vandaag lees ik in de plaatselijke Regiokrant:
.
POLITIE: 'Geen tijd'
Hoogezand. Een inwoner van Hoogezand heeft maandagmorgen (3 dagen na mijn waarneming dus) aan de zuiderkroon (2 straten van mijn waarneming), een zwaargewonde mantelmeeuw aangetroffen.
Waarschijnlijk was het dier in aanraking gekomen met een auto, want de linkervleugel was er bijna af en bloed verraadde waar de breuk zat. De man beldde de politie en deed zijn verhaal, maar kreeg daar tot zijn verbijstering te horen: "Wat denk je nou, daar hebben wij geen tijd voor"Aan het verzoek omdat, zoals recentelijk nog wel gebeurde, de dierenambulance te bellen, werd evenmin gehoor gegeven.
Wel wilde de dienstdoende agent het nummer opzoeken. Maar toen had de vinder van de meeuwal zo z'n buik vol van het politie optreden, dat hij de verbinding verbrak.
Inmiddels had een andere buurtbewoner het nummer van de dierenambulance gevonden, gebeld, en die heeft zich later over de meeuw ontfermd.
einde bericht

By willievhk at 2011-06-29
Begonnen mei 2011.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer