Stenodema laevigata

Gestart door huysse, oktober 20, 2006, 22:39:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Is dit (weer) Stenodema laevigata?

groet,
Marijke

gardensafari

#1
Volgens het Nederlandse Soortenregister hebben we in ons land 5 Stenodema-soorten.

Op grond van de vorm van het beestje valt Stenodema holsata af.
Stenodema calcarata heeft een andere tekening op het halsschild en twee doorntjes aan de achterpoten. Daarmee valt ook hij af.
Bij Stenodema virens zijn de tweede antennelidjes slanker, dus die valt ook af.

Houden we over Stenodema laevigata, waar jouw beestje zeer sterk op lijkt en Stenodema trispinosa. Van die laatste heb ik geen enkele afbeelding kunnen vinden. Volgens mijn Duitse boek is het in Duitsland een tamelijk zeldzame kustverschijning.

Dus is jouw beestje zeer waarschijnlijk S. laevigata, maar ik kan S. trispinosa niet uitsluiten.

Overigens lijkt Notostira elongata er ook veel op, maar die is wat contrastrijker getekend en voegt zich bij de uitdijende groep afvallers, waartoe de olifant ook behoort.
Ook leden van het geslacht Trigonotylus lijken er heel veel op. Zij vallen ook af, omdat ze groen blijven en niet in de herfst bruin worden.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Zie ook http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=14407

Als calcarata twee stekels heeft aan de achterpoten dan heeft trispinosa er daar misschien drie???


Marijke

gardensafari

Als trispinosa inderdaad op die stekels slaat lijkt dat logisch. Alleen is de naamgeving vaak lang niet echt logisch, of ziet ze op details die alleen met een microscoop zichtbaar zijn. Maar erg slim gevonden, dat wel. Nu nog iemand om jouw theorie te bevestigen en je krijgt de fluim van de maand!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

roelandlibeer

Trispinosa slaat idd op de stekels. Hieronder een plaatje van de achterdijen voor de verschillende Stenodema soorten


gardensafari

#5
@Roeland: bedankt voor deze duidelijke tekening. Dat verduidelijkt de zaak enorm. Weet je toevallig ook nog het kenmerk on virens bij deze jongens gemakkelijk te kunnen benoemen?

@Marijke: zeg maar even wanneer je kunt, dan kom ik je je welverdiende fluim even persoonlijk brengen! ^_^

@allen: ik heb een foto gevonden van S. virens. Bij een Google-fotozoekactie vind je niks, maar wel in één van de eerste gewone zoekresultaten. In ieder geval zie ik geen doorntjes aan de pootjes:

foto hier
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Citeer@Marijke: zeg maar even wanneer je kunt, dan kom ik je je welverdiende fluim even persoonlijk brengen! ^_^

Ja mooi Roeland, ook bedankt!

Je mag hem ook opsturen Hans, houd je bij de verpakking rekening met de mensen van de post?

Groet,
Marijke

gardensafari

Citeer


Je mag hem ook opsturen Hans, houd je bij de verpakking rekening met de mensen van de post?

Groet,
Marijke [/quote]
Zo groot is'ie nu ook weer niet. Hij past precies in een gratis envelopje dat ik vorig week van de post heb gekregen.....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Zouden ze handschoenen dragen bij het sorteren en bezorgen?

gardensafari

CiteerZouden ze handschoenen dragen bij het sorteren en bezorgen?
Dat is helemaal niet nodig. Mijn fluimen weten precies bij welke persoon ze enthousiast moeten worden.  :rolleyes:  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Berend Aukema

Ondanks alle interessante beschouwingen: een vrouwtje van Notostira elongata!

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

roelandlibeer

De foto's van Marijke op haar link zijn dan heel waarschijnlijk ook Notostira elongata.

huysse

Daar gaat m'n fluim!

Marijke

gardensafari

Ach, ik neem aan dat jij ook zo'n gratis envelopje hebt gekregen. Kun je hem gemakkelijk en voor niks terugsturen  :lol:

Maar je mag hem houden want hoewel het niet jouw beestje aanging zat je toch goed met je "hunch" en dat blijft knap!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.