Geboorte luis plus wants

Gestart door jack_windig, juni 24, 2011, 22:29:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

Ik was eigenlijk een wantsje aan het fotograferen, maar bij het bewerken van de foto zag ik ook nog een luisje op zat, en toen ik goed keek zag ik dat er net een nog kleiner luisje uitkwam. Ik heb dus per ongeluk de geboorte van een luisje vastgelegd. De soort luis zal wel niet vast te stellen zijn, maar de wants misschien wel? Ze aten overigens op Brandnetel en waren allebei dus klein (mm of 3) vergelijk maar met de bloemetjes van de brandnetel.

harry60

De wants is een Plagionotus arbustorum.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

MarjoSmeets

Citaat van: jack_windig op juni 24, 2011, 22:29:20 PM
Ik heb dus per ongeluk de geboorte van een luisje vastgelegd.
Is een luis levendbarend dan?  :rolleye: :rolleye: :rolleye:
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

spinnenvrouw

#5
Op brandnetel zit niet zo veel, dus de luis is determineerbaar: Microlophium carnosum.
Kenmerken: antennen langer dan lichaam, frontaaltuberkels (dat zijn de sokkels waar de antennen op staan ingeplant), lange siphonen met grote flens.
Voer je hem haar in?

Bladluizen zijn inderdaad levendbarend (tijdens de geboorte of meteen erna scheurt de eischaal). Ze zijn ook parthenogenetisch: vrouwtjes produceren vrouwtjes. Alleen in de herfst zijn er sexuales, mannetjes en vrouwtjes die paren, Die sexuele vrouwtjes (ovipara) leggen vervolgens eieren die overwinteren. Uit die eieren komen in het voorjaar wijfjes, die zich parthonegenetisch voortplanten, waarna generaties later in de herfst ...
Sommige bladluizen zijn (bijna) altijd gevleugeld, andere soorten maken alleen vleugels als er aanleiding is om te verhuizen.

De levenswijze van bladluizen is heel gecompliceerd  - dat weegt op tegen het feit dat er morfologisch niet zo veel aan is, spinnen zijn veel mooier-  en de verschillende groepen verschillen ook nog eens flink.  Lees bijvoorbeeld de inleiding bij deze determinatiesite.

edit: link vervangen
Jacomijn Prinsen

MarjoSmeets

Ah, oké. Ik weet dat Hoofdluizen eitjes leggen en nam dus automatisch aan dat alle Luizen dat doen. Niet dus. Alweer iets bijgeleerd vandaag!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Jan vH

Citaat van: MarjoSmeets op juni 25, 2011, 13:54:31 PM
Ah, oké. Ik weet dat Hoofdluizen eitjes leggen en nam dus automatisch aan dat alle Luizen dat doen. Niet dus. Alweer iets bijgeleerd vandaag!  ;D

Hoofdluizen en plantenluizen zijn ook niet echt nauw verwant.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

jack_windig

Bedankt voor de namen. Leuk dat de luis zo nog is te determineren. Ja ik zal ze invoeren, ik moet nog wel even de soort aanvragen want die is er nog niet. Levendbarend is er trouwens niet als categorie bij de luizen, eileggend komt nog het dichtst in de buurt.

Luizen zijn inderdaad vaak vivipaar, daardoor kan het ook enorm snel gaan, soms zitten er de ene dag nog maar een paar en de volgende dag tientallen. Of dat bij deze ook zo snel gaat is te betwijfelen, ik denk dat het wantsje er best eentje lust.

John Bouwmans

Citaat van: MarjoSmeets op juni 25, 2011, 10:31:20 AM
Citaat van: jack_windig op juni 24, 2011, 22:29:20 PM
Ik heb dus per ongeluk de geboorte van een luisje vastgelegd.
Is een luis levendbarend dan?  :rolleye: :rolleye: :rolleye:
Voor mij ook nieuw! Toch wel bijzonder dat je dat moment dan net op de foto zet. Super Jack  :duim: :duim:
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

spinnenvrouw

Citaat van: jack_windig op juni 25, 2011, 21:41:46 PM
Levendbarend is er trouwens niet als categorie bij de luizen, eileggend komt nog het dichtst in de buurt.
Juist bij luizen moet je deze geboorte niet als eileggend invoeren, omdat je dan de fenologie geweld aandoet. Bladluizen zijn levendbarend en parthenogenetisch tot aan de herfst, dan is er een sexuele generatie: mannetjes (alleen dat deel van het jaar aanwezig) bevruchten vrouwtjes die vervolgens eieren leggen. Die eieren overwinteren.
Zo pakken de bladluizen het beste van twee werelden: een razendsnelle vermeerdering dankzij parthenogenese (de ontwikkeling van de embryo's kan meteen in het moederlichaam beginnen, er hoeft niet gewacht te worden op een bevruchting die pas kan plaatsvinden nadat een wijfje volwassen is geworden), en genenrecombinatie door de sexuele voortplanting.
Jacomijn Prinsen