Hoofdmenu

Vinkengeluid

Gestart door Piter Anjema, juni 13, 2005, 17:27:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piter Anjema

Laatst zat ik op een vroege ochtend in de woonkamer en hoorde ik een nieuw geluid. na enige malen geluisterd te hebben kwam ik er niet uit. Wat me wel opviel dat ik zo nu en dan ook de vinkenslag hoorde.
Toen ik de vogel zitten zag zag ik alleen het silhouet het was nog schemerig.

Na een paar dagen het geluid gevolgd te hebben kwam ik erachter dat het wel duidelijk van een Vink was.
Het geluid laat zich het best om schrijven als:
tsii   tsii  tsii tsii tsiiwietiet.

Gezien dit geluid nooit voorkomt op cd's ed.
Wie heeft meer ervaringen met dit geluid??


Thijs Fijen

mischien het contactroepje. Die gebruiken ze nu om het teritorium af te bakenen. Het is een krachtig twiet geluid. en vaak herhaald.

Thijs
Thijs Fijen

Marianne

Veel vogels maken op verschillende momenten een net iets ander geluid, wat moeilijk op een cd of ergens anders allemaal op te nemen is. Ik heb de omschrijving die je geeft van het geluid eens nageluisterd op vogelvisie.nl Ik weet niet of je die site kent, maar luister daar eens, want dat lijkt veel op wat je omschrijft.
Als ik er helemaal naast zit hoor ik dat wel.
groet,
Marianne Cramer

Piter Anjema

Het contact roepje is mij bekent, die is het niet

Die site is een leuke site marianne.
Van de vink laat hij alleen de vinkenslag horen.

Mark van Veen

#4
Vinken pikken soms ook andere zang op. Bovenaan de Kunraderberg zat eind mei een vogel idioot te zingen. Een kruizing tussen een grasmus, spotvogel en nog wat. Ja en af en toe een vink. Toen ik de vogel in de kijker kreeg, bleek al het geluid uit de bek van een vink te komen. Heb 10 minuten staan luisteren en het was leuk te horen wat een afwijkende zang het was.

Mark
groet,

Mark van Veen

DaanKuiper

Veel vogels zingen zo nu en dan een onvolledig liedje. Dat lijkt hier ook wel het geval. Vinken kunnen inderdaad soms heel verrassend zingen. Heb wel eens een vreemd soort nachtegaal geluid gehoord dat na lang zoeken van een vink afkomstig was. Blijkbaar had deze vink dat ergens van een nachtegaal opgepikt, waarbij het vreemde was dat de plek geen nachtegalen biotoop betrof!
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.