2 korstmossen

Gestart door marco knipping, juni 24, 2011, 17:23:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

marco knipping

foto 1 gevonden op dood hout Veldesdoorn
foto 2 en 3 op bosgrond. De bekertjes hebben zwarte puntjes aan de rand
Braakman, Zeeuws vlaanderen.

kroonp

Bij 1 moet ik juist de topjes van de takken kunnen zien. Volgens mij zijn ze stomp en niet spits, dus dan is het Eikenmos en niet Melig takmos.
Op foto 2 en 3 staat m.i. Zomersneeuw; grote geelgroene schubben en geen echte bekers.

Zou je misschien naast de detailfoto's ook foto's willen plaatsen die meer laten zien van de algehele vorm van de soort en van de plek waar de soort staat? Dat samen maakt de determinatie vaak stukken makkelijker. Van zo'n overzichtsfoto kan ik eerder afleiden in wat voor omgeving/vegetatie de soort staat. Een korte beschrijving van de vindplaats is natuurlijk ook behulpzaam.

Ik zou je ook willen vragen of je voortaan eerst je waarneming wil invoeren, bijvoorbeeld op onzeker of als 'korstmos onbekend'. Als je bij een waarneming kijkt heb je rechts de optie 'determineren via het forum'. Je krijgt dan een stukje tekst wat je kan kopiëren naar een nieuw bericht voor op het forum. Als je ervoor zorgt dat de waarneming goed gedocumenteerd is hebben we op het forum ook alle gegevens bij de hand. Dat is wel zo praktisch. Deze optie is vooral gemaakt zodat de servers minder worden belast omdat de foto's maar op één plek staan i.p.v. zowel op het forum als bij de waarneming. Dat is belangrijk want foto's nemen veel ruimte in beslag en serverruimte kost geld.
Groet

Peter Kroon

marco knipping

Ok Peter voor de volgende keer voer ik het eerst in.  Voor deze keer een extra foto van de puntjes.
grt marco

kroonp

Jup, zonder twijfel Eikenmos. Op deze foto's kan je nog een onderscheid zien met Melig takmos: de onderzijde van de takken is wit. Bij Melig takmos is de onderzijde maar iets bleker dan de bovenzijde.
Groet

Peter Kroon

marco knipping

Dag Peter, bedankt voor je toelichting. Wel apart, Eikenmos is toch een indicator voor wat schone lucht en gevoelig voor ammoniak?
De waarneming ligt pal naast Dow chemicals Terneuzen. zie waarneming waar ik hem heb in gevoerd.
grt Marco

kroonp

Ehm, ik denk dat Eikenmos vooral gevoelig is voor zwaveldioxide en minder voor ammoniak. Zwaveldioxide is nauwelijks een probleem meer tegenwoordig in Nederland. Dit omdat zwavel uit de brandstoffen wordt gehaald en kolencentrales e.d. filters in de schoorstenen hebben. Ammoniakuitstoot, voornamelijk afkomstig van de landbouw is nog steeds hoog. Zie: http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl1097-Korstmossen-en-luchtverontreiniging.html?i=8-56 en andere pagina's op die site.

Ik heb geen flauw idee wat Dow chemicals produceert en wat er er uit de schoorstenen komt, maar ik denk niet dat een fabriek tegenwoordig de luchtkwaliteit zodanig verslechterd dat een soort als Eikenmos erdoor in de problemen komt.
Groet

Peter Kroon

marco knipping

#6
Interessante link. In de jaren 80 werd de gemeente Terneuzen omschreven als een epifyten woestijn.Er is blijkbaar veel verbeterd zins dien.
Het stukje bos ziet er afwijkend uit. Het is een redelijk jong loofbos ik schat tussen de 15/20 jaar. vooral aangeplant met Eik/Veldesdoorn/Beuk. (niet met snelgroeiers). De bodem is werkelijk bezaaid met grote pollen kortsmos en aan de randen veel Leermos. De bomen zijn ook vergelijkbaar met de omgeving meer begroeid met korstmossen. de structuur van het bos is open en de hoogte van de bomen is door de soortenaanplant nog laag. Van de pollen op de grond weet ik ook niet precies wat het is. Ik zal het op waarneming plaatsen. Gele mossen komen relatief weinig voor in het gebiedje.
grt marco

waterland01

Beste Marco,

Epifytenwoestijnen zijn er niet meer in Nederland nu de SO2-vervuiling zo spectaculair gedaald is. Ze zijn nog wel herkenbaar, want het herstel in de ergste 'woestijnen' is nog lang niet voltooid. Eikenmos is SO2-gevoelig, maar zeker ook ammoniak-gevoelig. De soort is achteruitgegaan, en dat komt waarschijnlijk vooral door ammoniakbelasting.
Dat bosje intrigeert me, want je hebt het over pollen met korstmos op de grond... Bedoel je mossen, want op de grond groeien alleen Cladonia's en Peltigera's. De leermossen aan de buitenrand duiden waarschijnlijk op zandige grond. Kan best zeldzame soorten opleveren, dit soort gebiedjes, dus foto's zijn welkom!

Henk Timmerman
Henk Timmerman

marco knipping

Dag Henk,
Ik ben er wel zeker van dat het Cladonia's zijn wat daar op de grond groeit. Met honderen tegelijk. Heel veel dood lijkt mij maar ook
veel levend materiaal. Ik ga terug naar het gebied om wat foto's te nemen.
Grt marco

marco knipping

#9
Dag Henk.
Ik ben even terug geweest naar het gebied en wat foto's genomen van de grote pollen korstmos.
Een aantal andere mossen uit het gebied zet ik op het forum.
grt Marco

kroonp

Ik zie hier Gevorkt heidestaartje (Cladonia furcata) in.
Groet

Peter Kroon