zoektocht nachtzwaluwen

Gestart door Rikstar, juni 24, 2011, 15:42:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

beste iedereen,

vannavond een zoektocht proberen naar nachtzwaluwen.
de kans is bijna 0,0% omdat ze in de wijde omgeving eigenlijk niet voorkomen. toch vind ik het biotoop zo geschikt dat ik toch wel een kans wil wagen.
de vraag is: wanneer heb je het meeste kans om ze te horen? roepen ze de hele nacht of alleen hoogschemering? en om ze te luisteren moet je dan in het bos luisteren of juist op de open vlakte nabij het bos? omdat ze al een tijd gearriveerd zijn, heb je dan nog wel goede kans op roepende nachtzwaluwen of zijn ze (als ze eenmaal op de eieren zitten) stil?
nogmaals, ik verwacht niks vannacht, maar niet geschoten is altijd mis.

het wordt hier vannacht: 12 graden, half bewolkt, W2
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankmeer

Ze blijven zeker nog wel een paar weken doorsnorren. Je hebt de meeste kans in de late schemering, dus rond deze tijd van het jaar vanaf ca. 22.15-22.30 tot het donker, vanuit open gebied of vanuit de bosrand. Iets warmere, windstille avonden zijn wat geschikter.
Frank van der Meer

fkdeboer

ik ben ook van zins om te gaan luisteren vanavond, maar dan op een plek waar ze wel gehoord zijn( http://waarneming.nl/waarneming/view/55267865).  maar ben wel geinteresseerd in dezelfde vragen ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

jvdlaan

Mijn ervaring is dat de vroege ochtend het beste is, voordat de zon opkomt (in mei is dat tussen 4:00 en 5:00 uur). Zelfs bij 1 graad boven het vriespunt heb ik ze dan nog horen snorren.

Adri Clements

Ehm Rik, misschien handig om erbij te zetten dat 'hier' in jouw geval Schotland betreft. Of ben je alweer terug?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Rikstar

#5
bedankt voor alle reacties tot nu toe!

klopt inderdaad Adri dat ik nog in Schotland woon (ik dacht, ik zeg het nou nu eens niet omdat ik het al vaak genoeg zeg)
maar het gaat nog een hele domper worden omdat er in heel Schotland tussen de 15-20 paar nachtzwaluwen broeden. maar ik ben wel van mening dat Schotland een onderteld vogelland is dus daarom, wie niet waagt wie niet wint.
weer is opeens alweer slechter voorspeld: lichte motregen na 23.00 (het weer veranderd hier om het uur)
we gaan het zien, Bosuil is sowieso wel te doen en mogelijk ook velduil


Citaat van: Adri Clements op juni 24, 2011, 16:24:27 PM
Ehm Rik, misschien handig om erbij te zetten dat 'hier' in jouw geval Schotland betreft. Of ben je alweer terug?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rikstar

#6
uiteindelijk zoektocht leverde helaas niet veel op.
gezocht tussen 21.30 en 00.30  en de meest geschikte plekken tussen 22.30 en 23.30 bezocht.
opvallend was ook dat ik zelfs geen bosuil had, wat absoluut wel had gekunt. (je kunt niet alles hebben)

leuke hoogtepuntjes was een ravenslaapplek van ca. 25 vogels. (gedurende de hele wandeling wel raven kunnen horen)  en een mannetje damhert te zien vanaf een jachthutje. verder de normale bosvogels daar zoals, grote lijsters, zingende kleine barmsijzen, sijzen, kruisbekken, goudvinken etc.

weer was trouwens zoals voorspeld: miezerregen, ook niet de beste weersomstandigheden dus.
in de vroege morgen was poging 2 maar dit leverde al helemaal niks op waarschijnlijk door de weersomstandigheden (mist en constante miezer)

ik hoop dat Folkert een betere avond heeft gehad?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

michel.wissink

Misschien kun je 't één van de komende (warme!) avonden nog eens proberen?
Mijn ervaring is dat je ze het snelst ziet op een stuk halfopen heide, omringd door bos. Je kunt de mannetjes zelfs lokken door te wapperen met een wit doekje of door in de handen te klappen, zo heb ik geleerd op een IVN-excursie.
Maar áls ze er zitten moet je ze sowieso kunnen horen snorren, vanaf ca. een half uur na zonsondergang. Hoe lang het 's nachts doorgaat weet ik niet; de excursies die ik heb bijgewoond stopten rond 24.00 uur.
Let er wel op of je 's avonds zonder gids op die plek mag zijn.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

fkdeboer

Citaat van: Rikstar op juni 25, 2011, 23:28:47 PM
ik hoop dat Folkert een betere avond heeft gehad?

jazeker, hier in Nederland meer succes!
de houtsnippen vlogen me om de oren en toen het flink ging schemeren begonnen de nachtzwaluwen. Wat een geluid! ook mooi overvliegend gezien en op een tak zien zitten, toen het nog niet te donker was.
Ook nog een kwartel die goed zijn best deed en op de terugweg naar de auto nog een nachtzwaluw die bij een klein open plekje in het bos aan het jagen was.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra