Hoofdmenu

Wesp

Gestart door geertje, oktober 20, 2006, 18:57:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

geertje

Gisteren zag ik deze wesp. Is dit een graafwesp? En is hij misschien, ondanks de slechte foto's verder determineerbaar?




Poppetje gezien, kastje dicht!

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Menko Vlaardingerbroek

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

wilde

Hij lijkt er inderdaad wel wat op, maar de foto is jammer genoeg niet scherp genoeg. Ik denk dat het ook een plooivleugelwespje kan zijn en dan denk ik aan een Ancistrocerus-soort, maar met deze foto's kan dat denk ik niet duidelijk worden..
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

blerf

#3
Nee, een plooivleugelwesp is het zeker niet.
Ik ga ook voor een vliegendoder.

-blerf-
Groet,
Jeroen

Menko Vlaardingerbroek

Een gewone vliegendoder heeft een gele U op het voorhoofd en dat had de wesp die ik gefotografeerd heb niet (al is dat op de foto niet te zien). Alleen de kaken en het onderste deel van de sprieten waren geel, de rest van de kop zwart. Dat was dus geen vliegendoder. Of Gera's wesp geel op het voorhoofd heeft, is op de foto niet te zien.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

geertje

Misschien dat -als datzijn "woonplaats" is, ik hem nog een keer aantref. Dan zal ik met de andere camera een foto proberen te maken.
Bedankt allemaal voor de uitleg!

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Jelle

Je kan vrijwel met zekerheid zeggen dat het hier gaat om een vliegendoder van het geslacht Ectemnius (zeg maar 100% zeker). Er is alleen nog verwarring mogelijk met Crabro sp., maar die zal je nooit in een gaatje van een boomstam, weidepaal, enz... zien kruipen en eigenlijk is er geen Crabro die hier voorkomt met gele eerste antennesegmenten. De soort wordt een pure gok (jizz), misschien Ectemnius continuus.

Bye

geertje

Dank je! :)

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland