Hoofdmenu

Mycena

Gestart door kvb, oktober 20, 2006, 18:31:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

Meestal loop ik mycena's voorbij omdat er op dit moment zo verschrikkellijk veel andere dingen zijn maar deze was te mooi. Kan iemand deze plaatsen.
Onder beuk in gras tot 30 mm diameter.

Kik

Cees Veenema

Hallo Kik,

Ik zou zeggen Helmmycena, maar weet het niet zeker,  ben tenslotte ook nog lerende.
Groet,

Cees

kvb

Cees, dat dacht ik ook in het veld. Toen ik bij het overzicht keek zag ik alle mogelijke vormen maar niet zulke donkere . Ik hoop dat er nog iemand naar kijkt.

Kik

Cees Veenema

#3
Dat dacht ik ook wel Kik, vooral de steel lijkt mij ook nogal donker voor een Helmm. maar de wit/bleke rand van de hoed vond ik weer niet combineren met andere soorten.
We wachten maar eens af.
Groet,

Cees

knabenkraut

Door de donkere steel zat ik te denken aan een bloedsteelmycena.
De grote groeit op hout maar het zou misschien de kleine kunnen zijn.
Heb je nog geprobeerd of hij bloedde?
groetjes,
Dini

kvb

wel vocht maar geen bloed.  Ik heb PdSchweiz doorgenomen maar daar zit ook niets wat er op lijkt.

Kik

Corryabbink

#6
Deze doet mij ook aan Helmmycena(M. galericulata) denken. Dat is niet genoeg voor zekerheid zag ik graag de dwarse verbindingen tussen de lamellen. Die kunnen er wel zitten maar zijn niet duidelijk in beeld gebracht zoals bij deze:

http://www.waarneming.nl/fotonew/0/28300.jpg

Dan zou er minder twijfel zijn. Misschien kun je het zelf wel zien als je de foto cropt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kvb

#7
Helaas Corry geen dwarsverbindingen. Ik had ze toch mee moeten nemen voor de microscoop. Maar ik had al zoveel..

Kik


Latere edit: Of zie ik ze nu toch aan de reschterkant ?????