Bruine of vroege

Gestart door Bertusvr, juni 23, 2011, 22:35:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bertusvr

Vanavond ben ik wat krabbescheer sloten af gelopen om in zuid Holland (Reeuwijk) een 2e Woudbloem te ontdekken  ;D . Dat is niet gelukt. Ik vond wel te verstaan 4 huidjes. Waarvan ik bij deze twijfel tussen vroege en bruine glazenmaker. Ik zie toch redelijke lichte vlekjes op het achterhoofd, wijst naar bruine net als de tekening op het lichaam. Maar de zijstekeltjes bij de anaaldoorn zijn aardig lang, goed voor vroege denk ik.
Wat mag het zijn?

ronald

mooie foto's Bertus, leuk om mensen even mee te laten puzzelen! ik ben benieuwd wat men hier van maakt  :-X
groeten, Ronald van Seijen

Johannes Klapwijk

Ik heb ff geen tijd, maar wil het graag leren, dus als iedereen nog ff een dag niks wil zeggen :D
Ga ik vanavond even proberen tot een naampje te komen.

Bedankt ronald voor de puzzel kans. Evt PM naar Bertus voor als ie niet kan wachten ;)

Bertusvr

ik wacht wel ff af maar ben wel erg benieuwd................

Gert Veurink

Citaat van: Bertusvr op juni 23, 2011, 22:35:17 PM
om in zuid Holland (Reeuwijk) een 2e Woudbloem te ontdekken  ;D .

:duim:  dat zouden meer mensen moeten doen!
Goed bezig Bertus!
Leuk ook al dat huidjesgeweld hier!
groet!
Gert Veurink



ewoudploeg

Wat een mooie platen! Hier komt Johannes wel uit, hoewel ik er ook even raar van op keek..... Dit is een gekkerd.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Bertusvr

Johannes kom op met het antwoord, je dag is voorbij...............

Johannes Klapwijk

Excuus.. gisteravond migraine...


Ga nu puzzelen :D

Johannes Klapwijk

#8
Stap 1: Aeschna: check
Stap 2: formaat, als het zuidlijke of paardenbijter was had je m zelf wel als zodanig herkend
Stap 3: ik mis een foto van het vangmasker om blauwe uit te sluiten? Doe ff een aanname dat t geen blauwe is (oeioieoie)
Stap 3: achterlijf stekels (of je kunt zeggen, op krabbescheer zit geen ven of noordse), check op s6 zie ik nog een zijdoorn
stap 4: cerci gaan duidelijk over de helft, dus een vroege.

Wel raar:
Stap 5: donkere vlek met lichte vlek er in kan alleen maar bruine zijn.

Mijn conclusie:
Een vroege bruine glazenmaker :D .

Ik zeg vroege, lijkt mij een harder detail dan de vlekken

Bertusvr

Ik heb inmiddels van verschillende kanten ook bevestigd gekregen dat het een vroege is. Wel dan weer een late vroege  :)

ronald

met zulke grote cerci kon het al bijna niet missen he.
de lichte vlekken op de kop zouden een stuk lichter moeten zijn voor Bruine glz. ook bv Groene glz heeft daar lichtere vlekjes maar die springen er niet echt uit. bij Bruine glz knallen die vlekjes wel in verreweg de meeste gevallen
groeten, Ronald van Seijen

Johannes Klapwijk

K heb idd gezien dat de meeste bruine keel duidelijke vlekjes hebben.


Maar is blauwe uit te sluiten zonder het vangmasker te zien?

ronald

Citaat van: Johannes Klapwijk op juni 25, 2011, 12:18:23 PM
K heb idd gezien dat de meeste bruine keel duidelijke vlekjes hebben.


Maar is blauwe uit te sluiten zonder het vangmasker te zien?
de Blauwe heeft niet van die lange cerci, dus das wel te doen  :)
groeten, Ronald van Seijen

Johannes Klapwijk

hmmm.. uiteraard.. lange cerci kan er dus maar 1 zijn.. handige shortcut  :)

ronald

die van de Noordse glz zijn ook aardig op lengte, het blijft vaak zaak om ook wat andere kenmerken te checken maar in principe klopt wat je zegt wel
groeten, Ronald van Seijen

Johannes Klapwijk

Gewoon maar netjes de sleutel van Dolf of jouw pdfje volgen dus :)


Ik ben blij als die gids van Ewoud en Christof er is. Lijkt me toch het gemakkelijkst te hanteren.

ronald

met een beetje ervaring en alle glz huidjes in de verzameling valt het alles mee hoor, Noordse is bv een heel ander huidje. dat vind ik zelf erg fijn aan een verzameling, daarvan heb ik zelf het meest geleerd.
ik denk/hoop ook dat het boek van Ewoud en Christophe het makkelijker zal maken, zulke mooie foto's en in het Nederlands, dat werkt vast net even makkelijker dan Duits, al heb ik ook veel aan de tekeningen van heide en seide gehad.
groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr

Citaat van: Johannes Klapwijk op juni 25, 2011, 14:12:04 PM
hmmm.. uiteraard.. lange cerci kan er dus maar 1 zijn.. handige shortcut  :)
Dat maakt het inderdaad weer een stuk makkelijker  :)