Hoofdmenu

Eikenboleet

Gestart door rchmo, oktober 20, 2006, 16:55:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Alles lijkt erop te wijzen dat ik vanmiddag de eikenboleet heb gevonden. Determinatie komt hierop uit. De foto is volgens mij onmiskenbaar. Komt overeen met diverse andere foto's op het web. Er staan (nog) geen foto's op waarneming.

Of kunnen er andere soorten mogelijk zijn?


Rob Oudejans







Cees Veenema

Hallo Rob,

Dit ziet er mooi uit en het heeft er alle schijn van.
Ik zou de foto's van buisjes en verkleuring van het vlees  bij doorsnijden er ook nog even bij zetten.
Groet,

Cees

rchmo

Cees,

Zal het doen, want deze had ik meegenomen.


Rob

kvb

Zolang er geen populieren stonden lijkt dit goed. Jammer dat je geen beter licht had. Ik had vandaag hetzelfde probleem. De heer Noordeloos heeft een heziening gemaakt van deze ruigsteelboleten en een sleutel voor alle boleten gemaakt.

zie: http://www.entoloma.nl/html/leccinum_eng.html

Toevalligerwijs heb ik vandaag het broertje van jouw boleet gevonden de rosse populierboleet (zie later in de waarnemingen). Volgens de Heer Noordeloos dezelfde soort.


Kik

rchmo

Hier alvast een foto van de onderzijde.


Rob Oudejans







kvb

Rob

Volgende keer je vinger drukken in de buisjes. Bij sommige soorten ontstaat dan een verkleuring. Deze kan behulpzaam zijn bij de determinatie van boleten. Zie als voorbeeld de rosse populierenboleet mat een wijnkleurige verkleuring

Kik


rchmo

Kik,

Bedankt voor je link naar het overzicht van Noordeloos & den Bakker. Heb het geprint en gelezen: het lijkt dus voor onze soorten in Nederland gemakkelijker geworden: Boletus aurantiacum. Zal morgen bij daglicht nog wat tests doen en foto's maken voor de definitieve naamsvaststelling.


Rob Oudejans

rchmo

Hier de beloofde doorsnedes. Direkt bij doorsnijden vrijwel geheel wit. Binnen 1 minuut was de kleur zoals op foto 1 en 3. Omdat de verkleuring erg gering was, heb ik na 7 uur niogmaals een foto gemaakt (foto 3).


Rob Oudejans














kvb

in ieder geval is de kleur in de buurt van "wijnkleur". Je determinatie is in ieder geval correct.  Houdt het maar gewoon op eikenboleet. De aanpassingen van Noordeloos en Co heeft nog geen nederlandse naam opgeleverd.

Kik

rchmo

Kik,

Bedankt. Ik heb de waarneming ingevoerd.


Rob Oudejans