Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

stefanhageman

#90

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 02, 2011, 18:58:49 PMVanochtend in Utrecht mijn eerst Habapa's buiten Rotjeknor; koppeltje overvliegend noord. Wat doen jullie eigenlijk met zo'n waarneming? Telt die bij jullie mee op de checklist?
Ik tel ze op mijn exotenlijst samen met de Mandarijneenden, Monniksparkieten(Halsbanden zijn er niks bij qua lawaai  ::) ),Nijlganzen etc. Overigens kom ik morgen in A'dam dus kan ik de Halsbanden even in overvloed zien in het Vondelpark met misschien als bijvangst een Kwak.


Gisteren overigens een nieuwe soort, een Zwarte Wouw, in de Koudekerksche Inlaag op Schouwen helaas geen goede foto omdat het rond 22:45 was.... Alleen een vage streep die niet onderdoet voor moderne spetterkunst. Overigens ook aardig wat Kolibrievlinders, Atalanta's, Kleine Vossen en Klein Geaderde Witjes op de Vlinderstruik en het Ijzerhard in de tuin in Schouwen.
Stefan Hageman


Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

JaapHennevanger

Ohjee sinds wanneer komen er tornado's voor in Nederland ;D
Jaap Hennevanger



Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

firecrest

Gaaf hoor! :duim:
Maar het is natuurlijk (maar) een windhoos ;D

Maico Weites

Nog niet eens (jammer genoeg?).
hij raakte de grond niet helemaal en loste weer snel op.
was wel mooi om te zien.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jarinka

Zo, vandaag gewerkt, kamer opgeruimd en ingepakt. Morgen nog even relaxen (met bezoek, we vieren mijn vaders en mijn verjaardag alvast), en dan maandag op vakantie naar Italië. Vorig jaar zijn we daar ook geweest, en ondanks dat ik niet actief heb gevogeld, heb ik toch wat leuke soorten gezien (en Bosuil gehoord :)). Dit jaar zal ik vast meer zien, omdat ik nu weet waar ik op moet letten.
Groeten, Jarinka Heijink

Rickschonewille

Eergisterenavond even naar de Porseleinhoentjes in Pijnacker geweest, omdat ik deze nog graag wilde opnemen. Daar dus afgesproken met Herman van de Brand, die er ook wel zin in had om naar dit mooie geluid te luisteren (http://waarneming.nl/sound/view/9626). Gelijk bij aankomst riep er al 1, daarna nog een 2e. Helaas viel na de eerste fatsoenlijke roepsessie mijn LS11 uit ( Batterijen leeg ). Hierdoor is de opname niet echt zoals ik hem eigenlijk wilde. Door de batterijen heb ik de bedelende juveniele Bosuil ook niet kunnen opnemen die we even later hoorden, helaas!

Gisteren en vandaag naar Drenthe / Groningen geweest voor o.a. de Krekelzanger, Slangenarend en Grauwe Klauwier. Slangenarend gisteren op een enorm grote afstand in een boom, ook kwam ik de familie van der Meer nog tegen die ook bij de Slangenarend plek stonden. De Krekelzanger liet zich werkelijk fantastich horen, en zien ( Vrij zitten in de rietrand op 6m afstand ) Ook heb ik nog een geluidsopname van de Krekelzanger gemaakt -- > http://waarneming.nl/sound/view/9652. Vandaag dan ook nog een erg mooi paartje Grauwe Klauwieren.

jonas D

Vandaag geelgors,veldleeuwerik, kwartel ( roepend), kneu, nog niet uitgekleurde gewone oeverlibel,houtpantserjuffer,eikenpage ( nieuwe soort voor me), 2x bruin blauwtje.
Groeten,
Jonas

HPM

Citaat van: Rickschonewille op juli 03, 2011, 16:10:19 PM
[...] Helaas viel na de eerste fatsoenlijke roepsessie mijn LS11 uit ( Batterijen leeg ). Hierdoor is de opname niet echt zoals ik hem eigenlijk wilde. Door de batterijen heb ik de bedelende juveniele Bosuil ook niet kunnen opnemen die we even later hoorden, helaas!
[...]

Mijn ervaring is dat als je de LS11 een poosje helemaal uitschakelt (dat hoeft maar een paar minuten te zijn) de batterijen het een behoorlijke tijd weer doen. Dat kan je meerdere keren herhalen. Op die manier heb ik de levensduur van de batterijen met dagen kunnen verlengen. Maar reservebatterijen bij je hebben is altijd veilig.

Vooral je Krekelzanger is weer prachtig. Je hoort mooi de inleidende toontjes, die je op de meeste opnamen niet of nauwelijks hoort.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rickschonewille op juli 03, 2011, 16:10:19 PM
Ook heb ik nog een geluidsopname van de Krekelzanger gemaakt -- > http://waarneming.nl/sound/view/9652.

Ik snap opeens waarom een Krekelzanger "Krekelzanger" heet.  :duim: (mooie opname! en ik hoop hem ook ooit te zien/horen in het echt!)
Vandaag niet veel bijzonders, alleen een Bont Zandoogje uit mijn huiskamer naar buiten moeten helpen. Gedetermineerd met mijn nieuwe dagvlindergids van Jarinka  :duim: (thanks!).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rickschonewille

Citaat van: HPM op juli 03, 2011, 17:58:00 PM
Citaat van: Rickschonewille op juli 03, 2011, 16:10:19 PM
[...] Helaas viel na de eerste fatsoenlijke roepsessie mijn LS11 uit ( Batterijen leeg ). Hierdoor is de opname niet echt zoals ik hem eigenlijk wilde. Door de batterijen heb ik de bedelende juveniele Bosuil ook niet kunnen opnemen die we even later hoorden, helaas!
[...]

Mijn ervaring is dat als je de LS11 een poosje helemaal uitschakelt (dat hoeft maar een paar minuten te zijn) de batterijen het een behoorlijke tijd weer doen. Dat kan je meerdere keren herhalen. Op die manier heb ik de levensduur van de batterijen met dagen kunnen verlengen. Maar reservebatterijen bij je hebben is altijd veilig.


Klopt, normaal doet hij dat inderdaad. Maar ik had oplaadbare batterijen erin gedaan, en die gaan veel minder lang mee. Dus hij deed dit maar 1 keer. De 2e keer dat het gebeurde viel hij dus echt definitief uit. Die Porseleinhoen opname had ik helaas erg kunnen verbeteren, ze begonnen namelijk later harder en meer te zingen.

HPM

Citaat van: Rickschonewille op juli 03, 2011, 19:36:10 PM
Citaat van: HPM op juli 03, 2011, 17:58:00 PM
Citaat van: Rickschonewille op juli 03, 2011, 16:10:19 PM
[...] Helaas viel na de eerste fatsoenlijke roepsessie mijn LS11 uit ( Batterijen leeg ). Hierdoor is de opname niet echt zoals ik hem eigenlijk wilde. Door de batterijen heb ik de bedelende juveniele Bosuil ook niet kunnen opnemen die we even later hoorden, helaas!
[...]

Mijn ervaring is dat als je de LS11 een poosje helemaal uitschakelt (dat hoeft maar een paar minuten te zijn) de batterijen het een behoorlijke tijd weer doen. Dat kan je meerdere keren herhalen. Op die manier heb ik de levensduur van de batterijen met dagen kunnen verlengen. Maar reservebatterijen bij je hebben is altijd veilig.


Klopt, normaal doet hij dat inderdaad. Maar ik had oplaadbare batterijen erin gedaan, en die gaan veel minder lang mee. Dus hij deed dit maar 1 keer. De 2e keer dat het gebeurde viel hij dus echt definitief uit. Die Porseleinhoen opname had ik helaas erg kunnen verbeteren, ze begonnen namelijk later harder en meer te zingen.

Nou, ik zou best tevreden zijn met zo'n opname. Met die van je medewaarnemer minder.
Herman van der Meer

stefanhageman

Gister in A'dam geweest en omdat ik er toch was een bezoek gebracht aan zowel het Vondel- en Oosterpark. In het Vondelpark vele Halsbandparkieten maar ook nog een mooi aantal Boomklevers, Boomkruipers, Grote Bonte Spechten, Holenduiven, Kauwen, Koolmezen en Pimpelmezen. Alleen helemaal geen Spreeuw te bekennen en nog maar 3 Huismussen... In het Oosterpark wezen kijken of ik Kwakken kon vinden, maar helaas. Daar wel zo'n 1250 Halsbandparkieten en 14 Grote Alexanderparkieten.
Hier even een korte geluidsimpressie van een Halsbandparkieten slaapplaats.
Stefan Hageman


Bart van Hoogstraten

Jakkes! (als die je tuin uitkiezen als roestplek ben je behoorlijk de pineut volgens mij  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Wouter van der Ham

#105
Sorry dat het zo moet, maar ik had een best lang en leuk verhaaltje geschreven maar toen klikte ik per ongeluk ergens op en toen was alles weg :S
Maarja, dit heb ik allemaal gezien dit kamp:
- Nachtzwaluwen met goed licht op 5 meter!
- Kerkuil, Jonge gehoord en 2 volwassen gezien
- Bosuil vrouwtje gehoord
- Kleine ijsvogelvlinder
- Bastaardkikker
- Groot dikkopje
- Kwartelkoning
- Kwartel
- Fluiter heel mooi gezien!
- Steenuil , 1 jonge gehoord en 1 mooie volwassen vogel zien vliegen
- Azuurwaterjuffer
- Klein zonnedauw
- Juv. Havik
- geelgors, meerdere ook erg mooi gezien
- Minimaal 2 raven gehoord en gezien
- Veel Zandhagedissen
- ongeveer 10 boompiepers
- Tuinfluiter
- Patrijs
- Spotvogel
- Sporen van dassen en wilde zwijnen
Ik ben vast wel wat vergeten maar iig een geslaagd weekend!
Ohja, toen ik thuis kwam zat er ook nog een Kolibrievlinder in de tuin! :)

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

ArjanH

Ik ben buitengewoon in mijn nopjes dat ik vandaag voor het eerst sinds jaren weer eens een Grauwe Klauwier heb gezien.

Robert V.T

Vandaag mijn eerste zichtwaarneming van kwartel! :blink: Wel wat geluk, want hij vloog net op uit het veld toen we aankwamen. Wel erg kort en erg ver, maar toch nog herkenbaar. Verder daar nog zo'n 6 kwartels gehoord(ook eentje in het maisveld), maar waarschijnlijk zaten er daar veel meer ,want ik ben niet over het hele pad gelopen.
Groeten,

Robert van Tiel

JandJ

Enigzins vertwijfeld had ik zondag een sijzenroepje vanuit de elzen in mijn achtertuin afgemaakt als 1 van de 1000den bestaande koolmeesroepjes omdat ik alleen koolmezen zag. Maar toen ik vanavond wéér een sijs hoorde, viel het kwartje :angel: : 1 sijs 2 dagen TP in een buitenwijk van Zuid-Holland! Heb het geluid ook opgenomen :D    Nu nog zien!

Ps. 2 dagen = zondag + vandaag, maandag had hij er ook gezeten kunnen hebben, maar dat tel ik niet mee.

Verder heb ik de afgelopen dagen behoorlijk wat nieuwe soorten gescoord: bijna 25 uur wegbermen inventariseren op planten. Tjonge, dan leer je veel! Nu kijk ik veel bewuster naar elk plantje. En als er dan ook nog allemaal libellen, sprinkhanen en (nacht)vlinders om je heen vliegen is er bijna geen tijd meer voor vogels. Maar dat maakt niet zoveel uit want de meesten houden in momenteel hun jaarlijkse siësta 8) .
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Robertmeer

Gisteren thuisgekomen van een weekje Drenthe. Het toppunt was natuurlijk de Slangenarend, die zich tweemaal prachtig liet zien (o.a. recht over ons heen vliegend op korte hoogte, zelfs met een Wespendief in één beeld).

Verder nog een groepje Flamingo's, vele Grauwe Klauwieren, 8 Wespendieven, een Zwartkopmeeuw (wist niet dat die al in het Fochteloërveen zaten!), Paapjes, een onvolwassen mannetje Grauwe Kiekendief (tijdens het zoeken vind je ook nog eens 4 Kraanvogels...), een roepend Porseleinhoen welke zich ook kort liet zien, meerdere Wielewalen, 11 Roodhalsfuten, Nachtzwaluw, Kwartels, Steenuil en Blauwborst.

Naast vogels ook nog veel leuke libellen, vlinders, een dode Ringslang en twee Adders!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Maurice Elf

Wow, mooie soorten heb je gezien zeg!!! Leuk hoor!
Mvg Maurice

JandJ

Vandaag heb ik met Rick Schonewille, Cornelis Fokker, Laurend vd Padt, Evert Meijer en als chaufeur Herman vd Brand een vrij ingewikkelde route gedaan door Zeeland.
Nadat ik 's nachts een bosuil hoorde roepen zag ik een uur later ook een kerkuil. Iets over vieren stapten we in de auto. De achterbank bood eenspklaps ruimte voor 4 personen!  :angel:

Na 1,5 uur stonden we te speuren voor de felbegeerde kleinste strandloper. Deze leek echter al vertrokken en wij keken nog even over zee. enkele jan-van-genten en zwarte zee-eenden, niet bijster veel dus. Een casarca (mijn 2e dit jaar) was wel even leuk om naar te kijken.

Vervolgens zijn we naar de grote geelpootruiter gegaan, je moet in deze situatie altijd paraat blijven en niet weggaan! Verschillende zitten nu stevig te balen omdat ze eerder weggegaan zijn. Op de plek waar hij het laatst gezien was (Wantenskuup), vloog hij op om met tureluurs en zwarte ruiters in de Oesterput te vallen. We zochten daar een tijd, maar toen vlogen er weer veel stelten terug naar Wanteskuup. Desondanks vond ik hem/haar tóch terug:slapend tussen de tureluurs. Die vlogen 1 voor 1 weg, maar de ggpruiter bleef lekker pitten. Daarna begon het wat rond te lopen. inmiddels was er een dikke 20 mensen bij ons op de dijk gaan staan.

Om onze dag een beetje goed te maken, gingen we speciaal voor Evert naar Neeltje Jans, of liever... Roggeplaat, omdat hij die nog niet op de jaarslijst had. De auto stond verkeerd, wij zagen 2 kuifalen en er stond een beveiligingsbusje bij de auto. We moesten weg, we waren de 6e al die deze man weg stuurde. We legden uit dat het een hele bijzondere vogel was en vertrokken.
Een patatje bij de Fritureluur deed ons goed.

In de Wevers Inlaag was niet veel te zien, grof gezegd 1/3 grote stern, 1/3 scholekster en 1/3 tureluur en grutto's. Tot de elite behoorden een eenzame dwergstern die lasthad van de wind en wat normale steltjes. Er kwam een alert binnen: aziatische goudplevier. Sommige Noordelingen stonden waarschijnlijk net weer op hun deurmat toen deze piep werd doorgezet. Het zou mijn 324e soort zijn, die had ik nodig na de kleinste strandloper-dip! Niet alleen ik, maar heel vogelend Zeeland leefde op. Op DBA stond dat de az.goudplevier onvolwassen/vrouwtje was. Groot was de verassing toen er, eenmaal ter plaatse, een adult zomerkleed Aziatische Goudplevier mijn beeld binnenwandelde! Deze buffer hadden we echt nodig.

In de loop van de dag was al verschillende malen een gestreepte strandloper gemeld op de plek van de kleinste strandloper. Dit betekende voor ons allen een nieuwe jaarsoort.

We deden gek: gewoon voor de tweede keer naar Westkapelle! Daar aangekomen stopten we bij een auto en wat mensen langs de K. de Vosweg. 'Waar is de streep voor het laatst gezien?' 'Hier!'

Inkoppertje dus. De eerste minuut van de waarneming liep het beestje vrij rond op slik. Daarna begon het heel skulky door lage begroeiing te sluipen met als gevolg dat we hem na een tijdje kwijtraakten.

Toen ik hem/haar voor zojuist gearriveerde vogelaars weer opzocht, vloog hij/zij op en zat weer een halve minuut helemaal vrij. de begroeiing werkte als een ware magneet op het beest, want voordat we in de auto zaten, stond het beest weer verscholen achter bladeren in de grond te prikken. Jaarsoort 271, nog 29 te gaan!

Als kers op de taart sloten we de dag af met een pakketje caloriebommen van de McDonalds.

Wat de chauffeur betreft: ten eerste vind ik dat je niet bepaald je best deed om        ...grapjuh ;D  ik zeg al niks meer :-X
We hebben gelachen. ;D :D ;D :) :D ;D ;D ;D (under-understatement!)

En dan kom je thuis...... DBA meldt: kuifkoekoek in groningen >:D
Dat is samen met groene bijeneter, grijze wouw en steppevorkstaartplevier (allerergste, 5x voor nop naar Strijen) mijn meest gehate vogel voor zover ik kan bedenken. Ik kwam aan op het moment toen de kuifk**k**k uit beeld ging >:D :'( >:( :P ::) . 12 uur lang wachten en zoeken had geen zin. Hij zocht zijn slaapplaatje niet meer op die avond...
Ik manipuleer mijn vakantie subiet als blijkt dat deze vogel ook zondagavond nog is blijven slapen! Want ik wil hem tóch wel graag zien :angel: ;D
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

JaapHennevanger

Wat een beest die Scharrelaar! Helaas pas om 9 uur daar, maar nog zo'n half uur goed kunnen  bekijken! B) is rond half 10 opgevlogen en gaan slapen in de  bomen bij een boerderij.
Jaap Hennevanger



smoely

Vandaag 3u naar een temminck zitten kijken.  ;D
Erg triky vogel zeer veel rugveren met donkere centra en een donkere punt op de ondervleugel.

Maurice Elf

Ook even bij de scharrelaar wezen kijken, wat een schitterend dier zo in het Nederlandse landschap  ;D
Mvg Maurice

jonas D

Daarstraks een zeldzame wants gezien voor België: een grauwe veldwants.
Groeten,
Jonas

GijsB

Ik heb bijna een kuifkoekoek gezien
let op bijna, had weinig tijd (was op weg naar een festival) dus moet morgen maar weer terug
Maar morgen wel met nieuwe verrekijker :D
Gijs

JaapHennevanger

Maar wat is bijna dan? :angel:
Scharrelaar was tevens mijn eerste soort die ik door mijn nieuwe kijker(swarovski 8,5x42) zag, niet slecht om mee te beginnen!
Jaap Hennevanger



GijsB

Op een halve minuut gemist, maar dat klonk zo negatief  :(
Gijs

JaapHennevanger

Citaat van: dralion13 op juli 10, 2011, 23:30:36 PM
Op een halve minuut gemist, maar dat klonk zo negatief  :(

Ai, hopen dat hij er morgen nog zit!
Jaap Hennevanger