Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert V.T

@Lonnie: Deze moet je hebben.
Groeten,

Robert van Tiel

Stijn E.

Citaat van: lonnie20 op juni 22, 2011, 19:53:46 PM
OK bedankt Stijn, dan bestel ik hem gewoon!

Succes!

Citaat van: jonas D op juni 22, 2011, 19:54:59 PM
Ok ik ga hem kopen. Heb geen zin om nog 3+ jaren te wachten :rolleye:

Zou het niet doen, want het is een gids die je gewoon moet hebben  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Lonnie Bregman

Citaat van: Robert V.T op juni 22, 2011, 19:55:21 PM
@Lonnie: Deze moet je hebben.

Ja dat weet ik nu, ik was alleen in de war door dit plaatje. ;)
Groeten, Lonnie Bregman

Stijn E.

Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 22, 2011, 19:39:29 PM
Er was een heel topic over positieve en negatieve verschillen, dat zal ik nog even voor je opzoeken.

Voordat ik het vergeet: Ik kan zo gauw alleen deze vinden, maar wellicht leuk om even de beginpost door te lezen.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Lonnie Bregman

Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 22, 2011, 19:58:52 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 22, 2011, 19:39:29 PM
Er was een heel topic over positieve en negatieve verschillen, dat zal ik nog even voor je opzoeken.

Voordat ik het vergeet: Ik kan zo gauw alleen deze vinden, maar wellicht leuk om even de beginpost door te lezen.

Sterker nog: ik heb het hele topic al gelezen. ;)
Groeten, Lonnie Bregman

Stijn E.

Citaat van: lonnie20 op juni 22, 2011, 20:00:26 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 22, 2011, 19:58:52 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 22, 2011, 19:39:29 PM
Er was een heel topic over positieve en negatieve verschillen, dat zal ik nog even voor je opzoeken.

Voordat ik het vergeet: Ik kan zo gauw alleen deze vinden, maar wellicht leuk om even de beginpost door te lezen.

Sterker nog: ik heb het hele topic al gelezen. ;)

Was ergens wel te verwachten, maar beloofd is beloofd natuurlijk  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 22, 2011, 19:52:55 PM*2001, 2005, 2007 en 2010 (en eerder)
De editie van vorig jaar is de eerste waar daadwerkelijk aanpassingen in staan. Die uit 2005 en 7 zullen wel nieuwe drukken zijn o.i.d., voor mijn part een ander plaatje op de kaft, maar het is van binnen dezelfde gids als de eerste editie uit 2001.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: Vincent Hart op juni 22, 2011, 20:16:03 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 22, 2011, 19:52:55 PM*2001, 2005, 2007 en 2010 (en eerder)
De editie van vorig jaar is de eerste waar daadwerkelijk aanpassingen in staan. Die uit 2005 en 7 zullen wel nieuwe drukken zijn o.i.d., voor mijn part een ander plaatje op de kaft, maar het is van binnen dezelfde gids als de eerste editie uit 2001.

Tsja, dat soort foutjes maak je als je pas twee jaar vogelt ;) Maakt het ook wel wat geloofwaardiger, want zo'n gids elke drie jaar verbeteren is niet heel goed voor een mens...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Wouter van der Ham

Ik dacht al dat ik gek was, maar het bleek dus toch verwijderd te zijn :)


Even on-Topic : Eergister even naar die grauwe fitis geweeest, Gehoord en gezien! +1!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

wolbert

Na een aatal dagen afwezig te zijn geweest vanwege een kapotte laptop, ben ik er weer. Mét een nieuwe laptop.
Afgelopen woensdagavond even op pad geweest met m'n vriendin om naar de Kwartelkoning van Lelystad te gaan zoeken. Bij het industriegebied aangekomen te zijn al snel de Kwako even gehoord. Allebei waren we nog aan het twijfelen, maar het moest em wel zijn. Niet veel later een stuk duidelijk gehoord, zat naar alle waarschijnlijkheid maar paar meter voor ons. Maar toen niet kunnen vinden. Vlak voor vertrek hoorde ik em weer, toch nog even gekeken. Stukje verderop zag ik de Kwako ineens voorbij vliegen. Toch leuker om een soort ook daadwerkelijk te zien. Verder waren er ook vrij veel Putters en Kneuen (waren veel distels). En er liepen 8 Ooievaars rond.
Vriendelijke groet,
Wolbert

smoely

Vandaag het einde van de examens gevierd met een vette twitchdag. Na amper 1 minuut vonden we de grote geelpootruiter. We genoten 45 minuten van dit beest. Na een lange rit vol fileleed kwamen we bij de heide van Meeuwen.
Na anderhalf uur zagen we schitterend een slangenarend. Wat een prachtig om dit te zien bidden! Ook hoorden we daar een geelgors en een fluiter.


wolbert

Gisteravond bij Landgoed Welna geweest. 1 roepende Raaf, 2 Zwarte spechten en aantal Geelgorzen. Rond 22.15 een baltsende Houtsnip, die ik eerst voor een vleermuis aanhield (3e x al dat dit gebeurt) Kwartiertje later begon in de verte een Nachtzwaluw te zingen. Poosje gehoord en ook het roepje gehoord. Ineens begon er 1 zo'n 20m achter me snoeihard te zingen! Geweldig was dat. Snel m'n vriendin gebeld en op luidspreker gezet, kon ze ook even meegenieten  ;) (hoe zal dit lijsttechnisch tellen??) Op het moment dat ik wilde ophangen vloog hij een paar meter voor me langs en gaf een luchtshow, terwijl een andere Nachtzwaluw begon te zingen. Vanaf het punt waar ik stond had ik uitzicht op een grasveldje, hier liepen 3 adulte Zwijnen, een groepje van 8 biggen en 2 Reeën. Inmiddels hoorde ik ook weer een Houtsnip.
Toen naar heideveld paar km verderop gegaan, hier was in de verte 1 Nachtzwaluw bezig. Op de terugweg nog 3 Zwijnen tegengekomen, waarvan 1 aan binnenkant van de afrastering die langs gedeelten van het dorp Nunspeet staan.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Bart van Hoogstraten

#42
Citaat van: wolbert op juni 25, 2011, 10:40:19 AM
Rond 22.15 een baltsende Houtsnip, die ik eerst voor een vleermuis aanhield (3e x al dat dit gebeurt)

Dit moet je me even uitleggen  :rolleyes:  (ter info: ik heb zelf nog nooit een Houtsnip gezien)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Tijdens een ondanks het ...weer prachtige fietstocht over de Veluwe eindelijk m'n sperwer voor de eeuwige juni-lijst. Begon me al af te vragen of ze waren uitgestorven  ;) Ook nog een mooie man goudvink die uit een boompje naast het fietspad vloog, en een ooievaar die rustig op z'n lantaarnpaal bleef staan terwijl we onder hem doorfietsten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JaapHennevanger

Nou Vincent, voor een Sperwer helemaal naar de Veluwe? ;D
Jaap Hennevanger



Vincent Hart

Nee hoor, zo erg is het nog niet. Wel hiervoor. Ook best gaaf om eens een kijkje te mogen nemen in een oerhollandsche fietsfabriek, trouwens  :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Gister op weg naar een feestje had ik een vrij laag overvliegende slangenarend!  :o
Duidelijk bruine kop, lichte ondervleugels/lijf met bruine streeperige tekening en 6 handpennen

Maar jammer genoeg geen camera mee, dus aanvaarding lijkt me wel uitgesloten  :(
Gijs

Vincent Hart

Misschien wel leuk om 'm in te voeren als onzeker, wellicht wordt het beest nog teruggevonden?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

wolbert

@ Bart. Als een Houtsnip aan het baltsen is vliegt het rond, met een vrij snelle vleugelslag. Daarbij heeft het al kleine vleugeltjes en is het een gedrongen dik beestje. Het geluid is een vrij hoge opzwepende piep (is vast wel te vinden in de database). Al deze punten bijelkaar zorgt er bij mij zo nu en dan voor dat ik denk dat het een vleermuis is. Gelukkig heeft een Houtsnip een lange snavel en maakt het naast het piepende geluid ook een knorrend geluid, dit zijn 2 herkenningspunten die vleermuizen dan weer niet hebben  :P.

Vriendelijke groet,
Wolbert

GijsB

Citaat van: Vincent Hart op juni 26, 2011, 14:51:08 PM
Misschien wel leuk om 'm in te voeren als onzeker, wellicht wordt het beest nog teruggevonden?

Ingevoerd als onzeker, al blijf ik het een beetje vreemd vinden, iets als onzeker invoeren terwijl ik zeker ben  ???
Gijs

JaapHennevanger

Citaat van: dralion13 op juni 26, 2011, 17:26:55 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 26, 2011, 14:51:08 PM
Misschien wel leuk om 'm in te voeren als onzeker, wellicht wordt het beest nog teruggevonden?

Ingevoerd als onzeker, al blijf ik het een beetje vreemd vinden, iets als onzeker invoeren terwijl ik zeker ben  ???

Dan voer je hem als zeker in toch? en meteen even indienen! Wie niet waagt die niet wint ;D
Jaap Hennevanger



Lonnie Bregman

Als je hem niet als zeker invoert krijg ik bijna de indruk dat je niet 100% zeker bent? Anders gewoon doen!
Groeten, Lonnie Bregman

jonas D

Vandaag zwarte roodstaart in de tuin. Aan de demervallei  2 ijsvogels,12 kleine karekieten,enkele bosrietzangers,buizerd,meerkoet,robotap,.......
Ook nog peen,vogelwikke,lijsterbes,grote wederik,rapunzelklokje, houtpantserjuffer,azuurwaterjuffer,lantaarntje,steenhommel,atalanta, dagpauwoog, groot dikkopje,grote keizerlibel,gehakkelde aurelia en ik vergeet vast nog wat.
Groeten,
Jonas

Robert V.T

Vandaag wat gewandeld rond de Sint Pietersberg. Dat leverde o.a. meerdere kanaaljuffers, gewone oeverlibellen, boomblauwtje, icarusblauwtje, kleine vuurvlinder en appelvink op.
Groeten,

Robert van Tiel

HPM

Citaat van: wolbert op juni 26, 2011, 15:53:10 PM
@ Bart. Als een Houtsnip aan het baltsen is vliegt het rond, met een vrij snelle vleugelslag. Daarbij heeft het al kleine vleugeltjes en is het een gedrongen dik beestje. Het geluid is een vrij hoge opzwepende piep (is vast wel te vinden in de database). Al deze punten bijelkaar zorgt er bij mij zo nu en dan voor dat ik denk dat het een vleermuis is. Gelukkig heeft een Houtsnip een lange snavel en maakt het naast het piepende geluid ook een knorrend geluid, dit zijn 2 herkenningspunten die vleermuizen dan weer niet hebben  :P .

Ik kan het natuurlijk fout hebben  maar volgens mij zijn Houtsnippen een heel stuk groter dan Laatvlieger en Rosse vleemuis en ze hebben juist relatief lange vleugels. Ik zou het ook geen snelle vleugelsag noemen en het geluid (als je dat van die vleermuizen al kan horen) is heel anders.

Filmpje! http://www.youtube.com/watch?v=bpliQXvgo58
Herman van der Meer

Jarinka

#55
Vandaag niet eens gevogeld, maar toch een vogelrijk dagje gehad. Vanaf de fiets hoorde ik vanochtend op flinke afstand een Spotvogel zingen, later bleek dat ongeveer 130 meter geweest te zijn. Aan het eind van de middag fietste ik naar huis en zag ik een Sperwer rondcirkelen. Ook nog wat Putters, twee Kneuen en een stuk of tien Ringmussen gezien. En net zowaar een nieuwe huissoort: een Boomvalk die flink hard langs racete. Jammer genoeg weinig gezien door de schemering, maar toch een duidelijke Boomvalk :)

Stiekem hebben jullie van dinsdag nog een verslag tegoed. Maar ik ben momenteel vrij lui, dus ik heb geen zin om het te schrijven. Heb wel een lifer gezien, namelijk Wespendief. Stijn miste hem helaas, die zag een wegduikende rover spec., terwijl ik zelfs de zwart-witte bandering op de borst, buik en vleugels zag. Verder ook een leuke dag, met een hoop Spotvogels als nieuwe soort voor Stijn.
Groeten, Jarinka Heijink

firecrest

Vandaag weer naar de Grauwe Fitis geweest. Meteen bij aankomst de vogel in beeld. Al zingend vloog hij een rondje door Alphen. Gelukkig konden we hem steeds terugvinden, al was er soms wat verwarring vanwege 3 Tjiffen die met hem mee vlogen.

Daarna in de tuin gefotografeerd. De Giertjes zaten helaas vrij hoog en de keer dat ze laag kwamen waren ze in een seconde weer voorbij. Toch nog wat leuke foto's kunnen maken, waaronder deze met een volle krop:


Bart van Hoogstraten

Citaat van: firecrest op juni 26, 2011, 22:38:52 PM
Daarna in de tuin gefotografeerd. De Giertjes zaten helaas vrij hoog en de keer dat ze laag kwamen waren ze in een seconde weer voorbij. Toch nog wat leuke foto's kunnen maken, waaronder deze met een volle krop:

Sodejuuuuuuh, die heb je echt mooi op de plaat!!! :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Morten

Citaat van: Jarinka op juni 26, 2011, 22:31:01 PM
Stiekem hebben jullie van dinsdag nog een verslag tegoed. Maar ik ben momenteel vrij lui, dus ik heb geen zin om het te schrijven. Heb wel een lifer gezien, namelijk Wespendief. Stijn miste hem helaas, die zag een wegduikende rover spec., terwijl ik zelfs de zwart-witte bandering op de borst, buik en vleugels zag. Verder ook een leuke dag, met een hoop Spotvogels als nieuwe soort voor Stijn.

Een paar weken terug, had ik ook mijn eerste twee wespendieven, een lichte en een donkere vogel. Wat een prachtige vogels waren dat, zeg. B) Stom genoeg was ik vergeten een foto te nemen en dat terwijl ik er meer dan een minuut lang van heb kunnen genieten, terwijl ze laag overschroefden. De plek was ookal zo mooi, ik stond in het bronnengeboed van de Roode Beek, op de Brunssummerheide.
Groet, Morten


Jarinka

Dan heb je ze heel wat beter gezien dan ik :) Stijn en ik zagen vrij ver weg een rover vliegen. Ik had het gevoel dat het geen Buizerd was, dus keek ik extra goed. In een flits zag ik die tekening, toen dook hij weer weg. We hebben nog een poos gezocht, maar konden hem helaas niet meer vinden.
Groeten, Jarinka Heijink