Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

BaseAid

Gisteren oog in oog gestaan met een blauwborst echter was niet op tijd om hem vast te leggen op de gevoelige plaat, vandaag minder geluk gehad, wel een koppeltje zwartkopjes kunnen vastleggen..
Kristof Piotrowski...

Daar waar iedereen naar buiten loopt, ga ik naar binnen...

Instructeur, beginnend natuurfotograaf...

Klikerkdeklikkerdeklik

wgvanh

een half uurtje geleden ook voor 't eerst van m'n leven :) een zwartkop gezien... ben helemaal blij...
even nog proberen de (zeer vage) foto erbij te plakken...


http://waarneming.nl/waarneming/view/75390593
Zwartkop - Sylvia atricapilla gezien op 2013-04-23 Barneveld - Dichtersbuurt
Foto's:


Toelichting:
dronk uit de oude barneveldse beek, zat daarna op een tak.

BaseAid

Citaat van: BaseAid op april 21, 2013, 21:14:58 PM
Gisteren oog in oog gestaan met een blauwborst echter was niet op tijd om hem vast te leggen op de gevoelige plaat, vandaag minder geluk gehad, wel een koppeltje zwartkopjes kunnen vastleggen..

Vandaag teruggegaan naar dezelfde omgeving en met succes...

Kristof Piotrowski...

Daar waar iedereen naar buiten loopt, ga ik naar binnen...

Instructeur, beginnend natuurfotograaf...

Klikerkdeklikkerdeklik

Timo Roeke


Sophie Keizer

Citaat van: Robertmeer op april 21, 2013, 20:26:15 PM
Citaat van: SophieKeizer op april 21, 2013, 17:39:29 PM
Vandaag naar Breezanddijk geweest voor de grote burgemeester maar die heeft zich niet laten zien... Gelukkig wel 2 nieuwe soorten: topper en geoorde fuut.
Tussen 4 en 5 uur zat de vogel 'gelukkig' wel in het haventje. Hij was wel redelijk vliegerig.
Ja we hadden het gezien. Jammer dat wij hem hebben gemist.
Sophie Keizer

Tom1980

Een boompieper die geweldig aan het zingen was,
En na enkele deuntjes weer het luchtruim koos,
Om daarna weer heelhuids aan te komen op een andere tak.
Met een geweldige parachute B) 

http://waarneming.nl/waarneming/view/75619073 (voor meer foto's)



_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

lennartv

Gisteren op de laatste koninginnedag van de komende dertig jaar toch een Big Day gehouden met Mark Hoekstein en Edward Minnaar. Uiteindelijk kwamen we op 114 soorten uit op Noord-Beveland en Neeltje Jans. Ons viel het alles mee want we hadden rekening gehouden met minder omdat er een slechte wind stond. Dat bleek wel, want er was zeer weinig trek. Toch hebben we een aantal soorten kunnen vinden die in zo'n geval lastig kunnen zijn zoals oeverzwaluw,  boompieper en verrassend ook nog velduil. Het verslag valt te lezen op mijn weblog: http://www.lennartv.blogspot.nl/2013/05/queensday-bigday-2013.html
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Robertmeer

Citaat van: lennartv op mei 01, 2013, 22:09:31 PM
Gisteren op de laatste koninginnedag van de komende dertig jaar toch een Big Day gehouden met Mark Hoekstein en Edward Minnaar. Uiteindelijk kwamen we op 114 soorten uit op Noord-Beveland en Neeltje Jans. Ons viel het alles mee want we hadden rekening gehouden met minder omdat er een slechte wind stond. Dat bleek wel, want er was zeer weinig trek. Toch hebben we een aantal soorten kunnen vinden die in zo'n geval lastig kunnen zijn zoals oeverzwaluw,  boompieper en verrassend ook nog velduil. Het verslag valt te lezen op mijn weblog: http://www.lennartv.blogspot.nl/2013/05/queensday-bigday-2013.html
Mooi verslag Lennart, alleen kloppen de aantallen in de laatste regels niet helemaal (Kuifeend dubbel = -1, dus totaalaantal is volgens mij 112 i.p.v. 114).  ;)
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

lennartv

#1778
Bedankt! Als je het verslag helemaal gelezen zou hebben dan zou je gezien hebben dat er twee keer sprake was van een +1 achteraf, namelijk boerenzwaluw en meerkoet  ;)  Dat maakt een aanvankelijk aantal van 113, 115. Eentje er af, is dan dus 114.


Edit: Ik heb het even aangepast op m'n blog zodat het allemaal wat duidelijker is
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Margreet Kwh

Vandaag mijn eerste Haarlemse grutto gehoord! En gisteren al mijn eerste Gierzwaluwen gehoord en gezien.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

Vandaag de eerste Vuurjuffer gezien. Wel geen vogel, maar toch een leuke vondst.
De eerste Vuurjuffer blijkt al op 14 april te zijn gemeld dit jaar! Zie: http://waarneming.nl/soort/feno/589
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Citaat van: Margreet Kwh op mei 04, 2013, 14:18:02 PM
Vandaag de eerste Vuurjuffer gezien. Wel geen vogel, maar toch een leuke vondst.
De eerste Vuurjuffer blijkt al op 14 april te zijn gemeld dit jaar! Zie: http://waarneming.nl/soort/feno/589

:duim: Leuk, ik heb ze nog niet kunnen vinden. Dit jaar zijn ze wel een stuk later dan vorig jaar, toen was de eerste al gezien op 23 maart.

Vandaag wel de eerste Viervlek, en verder veel leuke planten (o.a. Moeraslathyrus en Klein blaasjeskruid), mossen en dieren in het natuurgebied de Hel / Blauwe Hel gezien.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Michiel en Milka

#1782
Hier ook nog geen Vuurjuffers. En ook nog geen Oranjetipjes. Vandaag wel Kleine plevier en Tureluurs op een plek waar ik ze niet verwachtte. En 'overal' jonge Meerkoeten. En de Heggenmus die bij de buurman in de Hedera broedt, heeft ook jongen. De aanvliegroute van pa en ma Heggenmus is door onze tuin, dus die komen nogal eens langs.

Edit: en afgelopen vrijdag mijn allereerste Blauwborst ooit.
Groet, Michiel

Bart van Hoogstraten

Volgens mij heb ik vandaag de eerste gedocumenteerde imago Argusvlinder van 2013 http://goo.gl/DJBUU te pakken: http://goo.gl/vSiDv
Qua vogelen was het vandaag niet echt heel erg spannend maar ik had wel mijn grootste groep Zwarte Sterns ooit: http://waarneming.nl/waarneming/view/75759806
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Sanders

Volgensmij is het een Bont zandoogje Bart
Gr,
Vincent Sanders

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

arjan.kop

#1786
Citaat van: Margreet Kwh op mei 03, 2013, 14:07:39 PM
Vandaag mijn eerste Haarlemse grutto gehoord! En gisteren al mijn eerste Gierzwaluwen gehoord en gezien.

De eertste Gierzwaluwen werden in Gouda al rond de veertiende gezien, maar ik zag de eerste pas op de dertigste. Gek emotioneel moment. Ik had altijd discussies over de aankomst van de beestjes met mijn pleegmoeder, die vorig jaar net voor ze kwamen overleed. Ze zijn symbool voor het begin van de arme periode en dat bijven ze ook. Ik blijf natuurlijk gek op ze, ze kunnen er ook niets aan doen.

Zizou

Was een beetje waardeloos vandaag, bewolkt, zelfs regen toen ik (gelukkig) net in een vogelkijkhut zat. Op het moment dat ik bij de bushalte terug naar huis stond, dacht ik bij mezelf dat ik iets gemist had. Ik wist niet hoe en waarom, maar ben teruggelopen naar het bos. En je kan het al raden, er vlogen twee goudvinken in de boom voor mij. Een echte droomsoort, die ik nu dus eindelijk te pakken heb...
Moraal: ga altijd op je gevoel af.  ;D
toch een geslaagde dag dus
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

KorHaan

Goed zo!
Strakke actie, hoor.  :duim:


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

DKoppenol

Vandaag mijn eerste Grauwe Kiek gezien, vlakbij het kantoor van Staatsbosbeheer van de Lauwersmeer.
Nu kan ik die ook herkennen!:D
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

BaseAid

Gisteren weer oog in oog gestaan met een lepelaar, vertoeft nu reeds twee dagen in hetzelfde vijvertje, mooi om zijn vistechniek te kunnen bestuderen...

Kristof Piotrowski...

Daar waar iedereen naar buiten loopt, ga ik naar binnen...

Instructeur, beginnend natuurfotograaf...

Klikerkdeklikkerdeklik

erikwouda

Jammer dat ik de Hop van Westkapelle miste in bijna 2 uur zoeken vanochtend. Is voor mij een nieuwe Nederlandse soort.

Dat gemis werd ruimschoots goedgemaakt door 6 Morinelplevieren (lifer, en wat zijn ze prachtig!), Strandplevier, mooie zomerkleed Kanoet en Zwarte Rotgans. Als toetje viste ik vlak na de Zwarte Rotgans ook een Witbuikrotgans uit de groep Rotjes.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Folkert Jan

#1792
Vandaag een aparte dag beleefd.

Als voorbereiding op de big day die ik 25 mei met 4 vrienden ga doen wilde ik vandaag wat gaan inventariseren in het dwingelderveld.
Om 3.00 ging de wekker en om 4.13 kwam ik op plek van bestemming aan. Ik heb dagen, zo niet weken lopen zoeken naar een plek waar in de ochtendschemer nachtzwaluw, houtsnip EN watersnip te doen zijn. Eindelijk leek ik dan zo'n plek te hebben gevonden en dat moest uitgeprobeerd worden.
Om 4.13 stapte ik uit de auto en hoorde ik gelijk een nachtzwaluw snorren. Een paar tellen later begon ook een houtsnip te baltsen. Dat begint goed  :duim:
De laatste tijd sta ik wat langer op 1 plek om zo een beter idee te krijgen wat de trefkans van bepaalde soorten op bepaalde punten is. Zo ook op deze plek. Ik zette een wekker die elke 10 minuten af ging. Als de wekker af was gegaan voerde ik weer alles in wat ik de komende 10 minuten hoorde. Dit deed ik 5 keer en leidde tot het volgende tabelletje. De hele algemeen soorten heb ik er uit gelaten



Zoals jullie kunnen zien is watersnip hier dus ook gelukt en zelfs de wielewaal zong in alle vroegte. Een mooie plek om de 25e de ochtendsessie te starten.

Een andere belangrijke target van vandaag is de raaf. Vorig jaar erg makkelijk in het fochteloerveen, maar dit jaar heb ik er zelf na maart niet 1 meer gehoord. Aangezien ze er net als de kraanvogels tegenwoordig automatisch vervaagd worden (naar mijn idee wat over de top, maar wat doe je er aan?), weet ik niet of ze nu toevallig die uren stil of ergens anders waren of dat ze er echt weg zijn. Ik heb een vermoeden over een paartje raven op het dwingelderveld en op de weg ernaartoe vind ik 3 soorten futen! altijd leuk. Dan opeens hoor ik een raaf roepen en even later nog een keer. Het komt van redelijk ver en ik ga die kant op om het te onderzoeken. Echter hoe ik ook zoek ik kan nergens vinden waar de raven zich nu precies schuil houden en dit geeft dus niet echt een garantie voor de big day. Wel vind ik roepende grote lijsters en appelvinken en ook hoor en zie ik overal wielewalen. Ook vind ik een nieuwe jaarsoort in de vorm van een fluiter.

Vervolgens besluit ik een ander stuk te gaan verkennen. Al snel vind ik hier kuifmezen (in de TOH in mei zeker geen garantie) een zingende vuurgoudhaan en nog een fluiter. Een stukje verderop wordt ik blij van een zacht "pjuuu" van een vrouwtje goudvink. Blijkbaar ben ik niet de enige die het opmerkt want binnen enkele tellen komt er een mannetje en iets later nog een vrouwtje aangevlogen. Ik kom dan uit op een plek waar het stikt van de vliegenvangers. Op elk hekje en op elke tak zit of zingt wel een grauwe- of een bonte vliegenvanger. Helaas blijft het bij deze 2 soorten vliegenvangers, maar is het desondanks een mooi gezicht. Als ik weer over de hei uitkijk vliegt een boomvalk langs.

Een tijdje en geen nieuwe dagsoorten later hoor ik ineens een luid "kluuu" even later gevolgd door "krrr krrr krrr". Een zwarte specht! Ik loop een klein stukje verder en zie in een beukenboom een hol van een zwarte specht. Even verderop nog 1 en nog 1. Ik besluit op afstand te wachten in de hoop dat 1 van de holen bezet is en de zwarte specht terugkomt met hopelijk voedsel voor een jong zoals we dat vorig jaar met de big day in het fochteloerveen zagen. Helaas levert een half uur wachten geen teken van leven op in 1 van de holen. Wel hoor ik nog 1 keer de vluchtroep van de zwarte specht. Waar ik echter wel heel blij van wordt zijn 2 overvliegende kruisbekken. Even later zit er zelfs 1 in de top van een spar te zingen!
Dan meen ik een glimp op te vangen van een ver weg vliegende groene specht. Ik ga die kant op om het te onderzoeken. Er zitten daar inderdaad wel redelijk veel mieren, maar ik hoor of zie geen groene specht. Ook kan ik in geen enkele boom een hol van een groene specht ontdekken. We vliegt er een vrouw wielewaal langs gevolgd door een mannetje. Wellicht heb ik mij door de afstand laten foppen door deze 2. De kruisbekken komen met zen 3en nog even doei zeggen en ik ga naar het volgende stuk. Tijdens het teruglopen hoor ik de eerste matkop van de dag.


In het laatste stuk dat ik vandaag wil doen vind ik in eerste instantie geen nieuwe dagsoorten. Wel vind ik nog een zingende vuurgoudhaan en meerdere kuifmezen. Aan het einde van de ronde wordt ik toch nog blij verrast door 2 sijzen.

Inmiddels 7 uur nadat ik uit de auto stapte, stap ik er met zere benen moe maar voldaan weer in en rijd ik terug naar huis. Uiteindelijk heb ik vandaag in het dwingelderveld 77 soorten waargenomen. Jammerlijke missers waren groene specht en zwarte mees, en ergens had ik gehoopt eindelijk eens een territoriale kleine barmsijs te vinden wat dus niet lukte, maar waar ik echt nog steeds niet overheen ben is dat ik vandaag geen enkele winterkoning!! heb waargenomen. Hoe is het mogelijk?

In vergelijking met andere jaren had ik wel het idee dat het bos wat stil was. Vooral de lijsters, roodborsten en vinken vielen mij tegen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

lennartv

Citaat van: Folkert Jan op mei 14, 2013, 13:48:23 PM
maar waar ik echt nog steeds niet overheen ben is dat ik vandaag geen enkele winterkoning!! heb waargenomen. Hoe is het mogelijk?


Dat soort dingen zul je altijd zien als je er naar op zoek bent, wij hadden op onze afgelopen Big Day bijvoorbeeld slechts één roodborstwaarneming en ongeveer drie spreeuwen...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Bastiaan van de Wetering

Had gisteren nog een Nachtegaal in mijn dorp.
en een Bergeend over mijn huis.
M.v.g. Bastiaan van de Wetering

Levenslijst
Vogels: 293
Nachtvlinder 340
Dagvlinders: 43
Libellen: 52

erikwouda

Citaat van: lennartv op mei 14, 2013, 15:03:38 PM
Citaat van: Folkert Jan op mei 14, 2013, 13:48:23 PM
maar waar ik echt nog steeds niet overheen ben is dat ik vandaag geen enkele winterkoning!! heb waargenomen. Hoe is het mogelijk?
Dat soort dingen zul je altijd zien als je er naar op zoek bent, wij hadden op onze afgelopen Big Day bijvoorbeeld slechts één roodborstwaarneming en ongeveer drie spreeuwen...
Wij hadden gisteren tijdens de ToH in het Bargerveen 80+ soorten.
Hoe we ook zochten: geen enkele Ekster.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Sophie Keizer

Gisteren de Iberische tjif in A'dam gezien. Helaas de grote burgemeester alweer misgelopen, hoewel hij om 13:39 gemeld is terwijl wij op dat exacte tijdstip ook op die plek stonden. Geen gbm te zien, alleen klm's en een paar zilvers.
Sophie Keizer

HPM

Dankzij het luchtalarm van de meeuwen had ik vanmorgen in het centrum van den Haag een nieuwe canapé-soort: Visarend, en nog wel tegelijk met een Buizerd ook.
De laatste dagen nog een paar andere nieuwe huissoorten: overvliegende Wespendief en Appelvink. Dat was van anderhalve meter verderop, aan de andere kant van de ruit, op mijn balkon, dus echte canapésoorten zijn dat niet. Wel nieuwe balkonkrukjessoorten.
Die Wespendief was ook aan de meeuwen te danken. Helaas heb ik vanaf mijn balkon geen rondom zicht, zodat het luchtalarm.meestal niets oplevert.
Herman van der Meer

KorHaan

Ik sta in mijn tuin, al een poos deze woensdagmiddag, noppes te zien, maar om kwart voor zes een kippenvelmoment! Een Havik zeilt laag over het dak en strijkt neer in de esdoorn die vlak achter mijn tuintje staat. Nog nooit meegemaakt; op de plek waar normaal wel eens een Houtduif zit, kijk ik nu een Havik vanaf 15 meter in het rode oog. Hij blijft een minuutje zitten, oplettend rondspiedend, en vliegt dan rakelings over het dak van mijn lage huis weg. Wat een geweldig moment om te beleven!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)