Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: erikwouda op oktober 03, 2012, 16:04:23 PM
Graag gedaan.
In jouw boek wsl minor detail, in de mijne een topwaarneming.
:)

Ik mail je wel even  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

Voor mij vandaag een topdag. Nieuwe soort voor mijn regio en een paar dagrecords gesneuveld tijdens het tellen:
http://slagpen.wordpress.com - geluidsopnames van aardige soorten toegevoegd.

HPM

Vanochtend ruim een uur voor zonsopgang zat er bij mij in de buurt een Merel te zingen.
Midden in de najaarstrek.

Herman van der Meer

Timo Roeke

Nou.. there goes nothing. Mijn eerste podcast staat online. Een interview met Dick Groenendijk. Hopelijk vinden jullie het wat. Spannend! :)
http://slagpen.wordpress.com/2012/10/21/slagpen-podcast-vanuit-ijmuiden/

Margreet Kwh

Ik heb net je podcast beluisterd. Leuk interview!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

hendrik.h

gr hendrik.

erikwouda

Citaat van: HPM op oktober 09, 2012, 20:51:38 PM
Vanochtend ruim een uur voor zonsopgang zat er bij mij in de buurt een Merel te zingen.
Midden in de najaarstrek.
Ben op Vlieland.
Met name westelijk gedeelte (rond vinkebaan) lijkt vol te zitten met lijsters.
Ergens bij de ingang van de vinkenbaan zitten meerdere vogels te zingen. Zanglijster, Koperwiek en Merels.

Ook tamelijk veel Kramsvogels vandaag, en 8 (!) Zwarte Roodstaarten bijeen.

Daarbij gezien: de collectieve psychose van vogelaars die op de mogelijke Petsjora waren afgekomen.
Reed er langs met m'n gezin, leek wel een sprinkhanenzwerm daar aan de rand van het bos. Leuk te zien!
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Guus Peterse

Citaat van: erikwouda op oktober 21, 2012, 17:34:50 PM
Ergens bij de ingang van de vinkenbaan zitten meerdere vogels te zingen. Zanglijster, Koperwiek en Merels.
Bij een vinkenbaan denk ik altijd: zijn het echt wel  Zanglijster, Koperwiek en Merel die daar zaten te zingen?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

erikwouda

Je hint op evt. afspelen van tape (denk daar nu pas aan)?
;D
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Guus Peterse

#1629
Daar hint ik op ja. Heb in de herfst in de buurt van ringplaatsen de gekste dingen horen zingen, terwijl de meeste soorten dan niet zo heel actief meer zijn op dat gebied.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

Citaat van: rnbflavour op augustus 08, 2012, 00:04:00 AM
zo goed als zeker
275 - kleine zilverreiger
276 - sneeuwgors
277 - grote zee-eend
278 - grauwe pijlstormvogel
279 - noordse pijlstormvogel
280 - grauwe franjepoot
281 - dwerggans

282 - bladkoning
283 - kleine jager

zou toch ook moeten lukken
284 - vorkstaartmeeuw
285 - kleinste jager
286 - rosse franjepoot
287 - kleine vliegenvanger
288 - pallas' boszanger
289 - grote pieper
290 - ijseend

En dan is het record gebroken.

Enkele missers kunnen nog gecompenseerd worden met bijvoorbeeld:

1 dwerggors
2 roodmus
3 hop
4 kuifaalscholver
5 papegaaiduiker
6 stormvogeltje
7 roze spreeuw
8 blonde ruiter
9 grote grijze snip
10 woestijntapuit
11 sperwergrasmus
12 ortolaan
13 roodkeelpieper
14 vale pijlstormvogel
15 bruine/raddes/noordse boszanger
16 roodpootvalk
17 aziatische roodborsttapuit (kaspische)
18 siberische boompieper
19 ijsduiker
20 petsjorapieper

Even weer kort (uitgebreid verslag volgt nog in TOH nieuwsbrief)
Tijdens DT2 werd kaspische roodborsttapuit bijgeschreven, maar door duindoorns lukte grote pieper niet meer en miste ik vale pijl doordat ik op zondag niet kon zeerukken op ameland terwijl ik wel een plekje had gereserveerd op de watertaxi. Desondanks werkte dwerggans goed mee, vonden Lazar Brinkhuizen en Alwin van Lubeck de zoveelste goeie jaarsoort voor de TOH dit jaar: kuifaalscholver en deed DT3 een heel goede duit in het zakje. Op vrijdag kon ik een lifer aanschouwen in de vorm van siberische boompieper (3vogels). Op zaterdag had ik eerst een eenmanswaarneming grote pieper overvliegend, maar later merkte Ernst (achternaam kwijt) er nog 1 op toen ik samen met hem en Alwin van Lubeck net de dwerggors had gezien. Even later deden we veel moeite voor een raddes boszanger (ook lifer) wat uiteindelijk lukte.

Hierna ging ik taart halen bij de spar voor de politieagenten en bij het terugfietsen naar lange paal wilde ik toch ook even de andere raddes bekijken. De zoekpoging werd abrupt onderbroken doordat er mensen naar boven begonnen te rennen. Er werd geroepen: waarom rennen we? Antwoord: Marijn heeft gekke pieper. Dat was genoeg om de raddes te laten voor wat het was en ook snel naar boven te lopen. Onderweg verloren we een aantal mensen waardoor we iets later met een select groepje op de bewuste plek stonden. Lars Buckx kwamen we snel tegen en de opnames werden beluisterd. Ik liep iets verderop om Marijn te zoeken en te vragen wat hij had gezien. Op dat moment begint een vogel een rondje boven het bos te vliegen en luid te roepen. De recorder was gelukkig al stand-by en zo kon een goede opname gemaakt worden. Er werd door iemand: warbler?? geroepen, maar Marijn en Lars hadden een pieper gezien en dachten aan petsjora. Snel werden mensen gebeld en gewhatsappt dat ze direct moesten komen. Tevergeefs werd er nog door tientallen mensen gezocht tot het donker was.

http://toh.waarneming.nl/waarneming/view/71791297

Vandaag de hele dag besteed aan de raddes (kort gezien) en de petsjora (kort gehoord) en geen nieuwe jaarsoorten gezien. Bij aankomst op de camping bleek dat er een ijsduiker tp zat/zit op de noordzee bij het posthuys. Deze waarneming had ik door gebrek aan bereik gemist: zuur!
Er even van uitgaande dat de petsjora geaccepteerd wordt sta ik voor de TOH jaarlijst op 298 (en het record? is dan inmiddels ook dik verbroken)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rick van der Weijde

Citaat van: rnbflavour op oktober 22, 2012, 00:40:44 AM
Er even van uitgaande dat de petsjora geaccepteerd wordt sta ik voor de TOH jaarlijst op 298 (en het record? is dan inmiddels ook dik verbroken)

Zou ik op voorhand nog niet van uit gaan, maar even voor een complete buitenstaander... op hoeveel staat het record?
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Folkert Jan

Citaat van: Rick van der Weijde op oktober 22, 2012, 13:14:46 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 22, 2012, 00:40:44 AM
Er even van uitgaande dat de petsjora geaccepteerd wordt sta ik voor de TOH jaarlijst op 298 (en het record? is dan inmiddels ook dik verbroken)

Zou ik op voorhand nog niet van uit gaan, maar even voor een complete buitenstaander... op hoeveel staat het record?

Record is onbekend. Het is nooit ergens bijgehouden of uberhaupt gedaan volgens mij. Mijn richtlijn is de jaarlijst van Rommert Cazemier vorig jaar van 289 en daar ben ik nu dus ruim overheen. Ik probeer gewoon zoveel mogelijk te zien en dat middels een verslag te laten vastleggen in de TOH nieuwsbrief. Vanuit daar kunnen anderen in de toekomst ook een poging doen. Ik zal nog eens aan Peter de Vries (mede oprichter TOH club en in 2007 lister of the year) vragen hoeveel soorten hij in de TOH had tijdens zijn big year.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

erikwouda

Citaat van: guusp op oktober 21, 2012, 23:13:38 PM
Daar hint ik op ja. Heb in de herfst in de buurt van ringplaatsen de gekste dingen horen zingen, terwijl de meeste soorten dan niet zo heel actief meer zijn op dat gebied.
Ik kwam vanmiddag op de boot terug een Vlielandse ringer tegen.
Die bevestigde jouw (en inmiddels mijn) vermoeden.

Vond het al zo merkwaardig. Maar het stierf overal van de lijsters... dus...
:angel:

Dank voor deze kritische noot.
Weer wat broodnodigs geleerd.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Botervlieg

Een ijsvogel....
Recht voor me...
Op een plek waar ik al "100x" was geweest....
En waar normaal gesproken elke 2 minuten iemand voorbij komt op de fiets of met hond, maar nu even niet....

Wat zal het zijn geweest, 5-6 meter?
Mijn camera had ik in mijn hand, hij stond ook gewoon aan....
Snel op filmstand gezet, knop ingedrukt voor opnemen...

Te mooi om waar te zijn...

Crashed het opslagkaartje van de camera.  :(

Folkert Jan

Ag een camera...voor eeuwig in je gedachten. Ik weet ook al mijn ijsvogelwaarnemingen nog.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

lennartv

Ik weet nog dat ik mijn eerste ijsvogel op twee meter had. Ik was toen nog een beginnende vogelaar en voor mij was dé vogel een ijsvogel. Ik had me dus al helemaal rot lopen zoeken naar een ijsvogel, maar het lukte nooit. Toen ik een keer op pad was hoorde ik een hele tijd een vogel roepen die ik niet kende. Opeens zat er vlak voor me een ijsvogel op 1,5 à 2 meter. Hij keek me even aan en vloog toen weer verder. Een foto kon ik niet maken, maar wat een geweldig moment was dat!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Botervlieg

Ik ben het absoluut met jullie eens dat deze waarneming wel in je gedachte blijft....

Al had ik een foto toch ook wel erg fijn/leuk gevonden....

Wel weer een bevestiging waarom "100x" hetzelfde rondje lopen, toch 'zinvol' is want je ziet altijd weer wat nieuws...

Groetjes, Marleen

Oenanthe

Foto's van ijsvogels zijn er al zo veel Marleen. Maar de herinnering aan jouw eerste waarneming van een ijsvogel was er nog niet en die is uniek. Mijn allereerste staat me ook nog haarscherp voor de geest.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Citaat van: Oenanthe op oktober 25, 2012, 20:07:16 PM
Foto's van ijsvogels zijn er al zo veel Marleen. Maar de herinnering aan jouw eerste waarneming van een ijsvogel was er nog niet en die is uniek. Mijn allereerste staat me ook nog haarscherp voor de geest.

Ik had de ijsvogel wel al gezien hoor, maar alleen voorbij flitsend.

Dat er al zoveel foto's van zijn zal best. Ik wil graag een eigen gemaakte foto van een ijsvogel. En misschien zelfs wel een heleboel eigen gemaakte foto's van ijsvogels. Gewoon, omdat ik dat leuk vind en daar blij van wordt.

Groetjes, Marleen

henrike1977

Jeetje, ik heb net honderden Kraanvogels over zien vliegen. Ik was aan het werk in de tuin en dacht, hoor ik nu Kraanvogels?
Ik kijk omhoog, vliegt er een enorme zwerm heel hoog in de lucht. Ik ben naar binnen gerend voor mijn camera, maar toen waren ze al weg.
Wat indrukwekkend was dat zeg. Volgende keer maar iets langer van genieten ipv rennen voor de camera.
Groet Henrike Visser

Robert V.T

Citaat van: henrike1977 op oktober 26, 2012, 13:26:11 PM
Jeetje, ik heb net honderden Kraanvogels over zien vliegen. Ik was aan het werk in de tuin en dacht, hoor ik nu Kraanvogels?
Ik kijk omhoog, vliegt er een enorme zwerm heel hoog in de lucht. Ik ben naar binnen gerend voor mijn camera, maar toen waren ze al weg.
Wat indrukwekkend was dat zeg. Volgende keer maar iets langer van genieten ipv rennen voor de camera.

Leuk! Ik had net ook een groep van ongeveer 375 stuks, altijd prachtig om te zien!
Groeten,

Robert van Tiel

henrike1977

Volgens mij wonen we op de trekroute want ik zie ze elk jaar voorbij vliegen, in Maart en dus rond deze tijd. Maar nooit zoveel.
Dit was een hele zwerm, net zoals je bij spreeuwen wel eens ziet. Ze vlogen ook niet in V formatie. Er kwam gewoon zo´n hele grote zwarte wolk Kraanvogels over.
Groet Henrike Visser

Timo Roeke


erikwouda

Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: erikwouda op november 03, 2012, 10:58:08 AM
Guus Peterse geeft 10 redenen om tóch naar de Jufferkraan te gaan kijken.

Zijn beste argument is eigenlijk de ongenummerde nummer 11... -> gewoon omdat het kan!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

erikwouda

Gisteravond een wandeling in de schemering.
Plots een schim boven m'n hoofd.
Hele afgeronde, brede vleugels.
Houtsnip!

Hij leek de 12 banen bij Utrecht Zuid over te gaan steken.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

stefanhageman

Het lijkt de laatste dagen wel midden in de winter in de tuin, qua vogels dan. Ik heb rond deze tijd in het jaar nog nooit zoveel Vinken, Kool-, Pimpel- en Zwarte Mezen in de tuin gehad. Waar een mislukt vruchtenjaar wel niet 'goed' voor is. Dan niet te spreken over de Huismussenpopulatie die inmiddels is aangegroeid tot zo'n 50-60 exemplaren....
Stefan Hageman


jonas D

Vandaag in de tuin 2 nieuwe soorten: barmsijs en glanskop.
Verder ook nog 8 groenling, 2 grote bonte specht, 2 zwarte mees, kramsvogel, veel kool en pimpels en vinken.
Wat krijgen we deze winter nog allemaal te zien? :D
Groeten,
Jonas

Bart van Hoogstraten

Citaat van: jonas D op november 17, 2012, 12:08:14 PM
Vandaag in de tuin 2 nieuwe soorten: barmsijs en glanskop.
Verder ook nog 8 groenling, 2 grote bonte specht, 2 zwarte mees, kramsvogel, veel kool en pimpels en vinken.
Wat krijgen we deze winter nog allemaal te zien? :D

Gezien de opsomming vast ook nog wel Keep.  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/