Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

erikwouda

Dank je Jeroen, heb genoten van je verslag. Wat een Burgemeesters! Het lijkt wel of ze deze winter erg algemeen zijn, of heb ik de verkeerde indruk?

PS: Zwartkoppen kun je al jaren ook in de winter tegenkomen.
Ik kan me nog eentje herinneren begin jaren '90, en ook 5-7 jaar geleden eentje in mijn tuin.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Jan vH

Citaat van: erikwouda op januari 19, 2012, 13:56:43 PM
Wat een Burgemeesters! Het lijkt wel of ze deze winter erg algemeen zijn, of heb ik de verkeerde indruk?

Klopt helemaal, zie bijvoorbeeld de verschillende topics op dit forum, bijvoorbeeld http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=173705.0.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

erikwouda

Citaat van: Jan vH op januari 19, 2012, 14:02:08 PM
Citaat van: erikwouda op januari 19, 2012, 13:56:43 PM
Wat een Burgemeesters! Het lijkt wel of ze deze winter erg algemeen zijn, of heb ik de verkeerde indruk?

Klopt helemaal, zie bijvoorbeeld de verschillende topics op dit forum, bijvoorbeeld http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=173705.0.
Ik wilde net hier hetzelfde zeggen, je bent me voor.  :rolleye:
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Yeronimo

Citaat van: erikwouda op januari 19, 2012, 13:56:43 PMPS: Zwartkoppen kun je al jaren ook in de winter tegenkomen.
Ik kan me nog eentje herinneren begin jaren '90, en ook 5-7 jaar geleden eentje in mijn tuin.

Klopt inderdaad, alleen ik heb er nog nooit één gezien in de winter. Dus een nieuwe wintersoort voor me die ik niet verwachtte :)

Citaat van: Rikstar op januari 19, 2012, 10:31:44 AM
leuk verslag Jeroen!!! wat zijn die wadden eilanden toch mooi!

Zeker ja! Wanneer ben je weer beschikbaar om eens naar de waddeneilanden te gaan?  ;D  ;)

Trouwens betreft de dode Drieteenmeeuw die ik vond. Deze heb ik vandaag weggebracht naar de preparateur en die zet hem voor me op. Juni is die klaar en dan zal die staan pronken in mijn kamer :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Bart van Hoogstraten

Vandaag van plan afgeweken om de RPB te gaan zoeken op de Kollenberg bij Sittard, ... het was zulk slecht weer! Toen maar vanuit de auto gaan vogelen langs de Maas op de Belgische oever. Niet zonder succes! -> schaamsoortje weggewerkt met 14 stuks Brilduiker! (die had ik al 3 stuks maar op onzeker, nu def. zeker). Voorts een vreemde Soepgans maar misschien wel een hybride Grauwe x ??? maar ik ben er erg slecht in. Iemand een idee?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan vH

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 21, 2012, 18:23:08 PM
Vandaag van plan afgeweken om de RPB te gaan zoeken op de Kollenberg bij Sittard, ... het was zulk slecht weer! Toen maar vanuit de auto gaan vogelen langs de Maas op de Belgische oever. Niet zonder succes! -> schaamsoortje weggewerkt met 14 stuks Brilduiker! (die had ik al 3 stuks maar op onzeker, nu def. zeker). Voorts een vreemde Soepgans maar misschien wel een hybride Grauwe x ??? maar ik ben er erg slecht in. Iemand een idee?

Een van de ouders was in ieder geval Anser cygnoides. De andere ouder was denk ik Anser anser, of een hybride Anser cygnoides x Anser anser.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Vandaag mijn eerste Staartmezen van dit jaar. Ik hoorde en zag een clubje van tien in een boom zitten toen ik naar huis fietste :)
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Vandaag mijn eerste oeverloper van het jaar!

Nou moest ik daarvoor naar Zeeuws Vlaanderen, op een dag die verder bestond uit voor de 2e x giervalk dippen, nu op nog geen half uur ......

Maar toch!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Vandaag gezien dat het aantal van 3 zwarte rotganzen bij Cornwerd nog te laag bleek. Het zijn er inmiddels 4 (de laatste zat in een ander groepje en moet ik nog invoeren). Daar ook nog een witbuikrotgans voor de jaarlijst.

Bij de Plasjes te harlingen stonden 3 grutto's mij op te wachten als 139e jaarsoort.
Vervolgens langs de Friese waddendijk richting het lauwersmeer gereden. Helaas kwamen we nauwelijks vogels tegen. Pas bij moddergat vonden we een noemenswaardige roodhalsgans.

Het dag begon trouwens met een burgemeester waar nog enige twijfel? over bestaat.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

Citaat van: Vincent Hart op januari 21, 2012, 20:15:41 PM
Vandaag mijn eerste oeverloper van het jaar!

Nou moest ik daarvoor naar Zeeuws Vlaanderen, op een dag die verder bestond uit voor de 2e x giervalk dippen, nu op nog geen half uur ......

Maar toch!

Begreep van facebook dat de melding in de middag uiteindelijk om een Slechtvalk zou zijn gegaan!? Misschien verzacht dat de pijn iets.
Wietze Janse

Vincent Hart

Jullie zetten ook alles door he, bij DB ...  :angel:


Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Yeronimo

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 21, 2012, 18:23:08 PM
Vandaag van plan afgeweken om de RPB te gaan zoeken op de Kollenberg bij Sittard, ... het was zulk slecht weer! Toen maar vanuit de auto gaan vogelen langs de Maas op de Belgische oever. Niet zonder succes! -> schaamsoortje weggewerkt met 14 stuks Brilduiker! (die had ik al 3 stuks maar op onzeker, nu def. zeker). Voorts een vreemde Soepgans maar misschien wel een hybride Grauwe x ??? maar ik ben er erg slecht in. Iemand een idee?

Dit lijkt mij een Chinese Knobbelgans (Zwaangans)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

GijsB

Gijs

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Yeronimo

Chinese Knobbelsoepgans is wel een leuke naam  ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Timo Roeke


Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Vandaag voor het eerst Quaggamossels gevonden, waarschijnlijk door vogels opgedoken en gegeten.
En naar tuinvogels gekeken voor de telling.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

Vandaag wel acht Turkse tortels tegelijk in de tuin, terwijl er toch niet veel meer voer lag dan in het weekend.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

JandJ

Vogels doen niet aan weekend, hè? ;)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Michiel en Milka

Vandaag weer een IJsvogel vanuit mijn kantoorraam. Dat lijstje staat dit jaar al op dertien soorten. :)
Groet, Michiel

Folkert Jan

Gisteravond zag ik een melding van een witoogeend in het dwingelderveld, dus toen ik vanmorgen wakker werd wat eten/drinken en mijn camera gepakt en die kant opgereden. Het weer was prachtig en de witoogeend liet zich mooi zien.

Hier sprak ik ook Bert Hooijer die melde dat hij eerder die ochtend aan de andere kant van de plas zelfs 2 witoogeenden had gezien, maar dat die opgejaagd waren door een rover. Misschien dus wel 2 of 3 vogels aanwezig. Daarnaast vertelde Bert in geuren en kleuren over wielewalen, adders en bruine kiekendief en spraken we over de herinrichting van het gebied.

Precies zoals ik al verwacht had kwam even later Edwin de Weerd ook aangelopen en legde hij uit wat de verschillen waren tussen mannetjes en vrouwtjes en eerste KJ vogels. Hierna nog een rondje gelopen zonder iets noemenswaardigs te zien. Gezellig was het wel met verhalen over de sneeuwgans, de meeuwen van deze winter, de toh big day en over zeldzaamheden de afgelopen tijd en over drentse klappers!

Daarna nog een stuk door het bos gelopen wat kruisbekken, zwarte mees en zwarte specht als jaarsoorten opleverde. Daarnaast nog een roffelende kleine bonte specht, 2 lachende groene spechten en een zingende kuifmees (mijn eerste zingende ooit).

Toh jaarlijst staat nu op 143 en ik hoop nog steeds op een twitchbare grote burgemeester en ijseend.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Citaat van: rnbflavour op januari 28, 2012, 13:19:04 PM
Toh jaarlijst staat nu op 143 en ik hoop nog steeds op een twitchbare grote burgemeester en ijseend.

Twitchbare Grote Burgemeester zit in Den Oever naast de Amerikaanse Zilvermeeuw :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jan vH

#1073
Citaat van: Yeronimo op januari 29, 2012, 14:06:35 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 28, 2012, 13:19:04 PM
Toh jaarlijst staat nu op 143 en ik hoop nog steeds op een twitchbare grote burgemeester en ijseend.

Twitchbare Grote Burgemeester zit in Den Oever naast de Amerikaanse Zilvermeeuw :)

...maar Den Oever is geen TOH.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Folkert Jan

Citaat van: Jan vH op januari 29, 2012, 14:16:21 PM
Citaat van: Yeronimo op januari 29, 2012, 14:06:35 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 28, 2012, 13:19:04 PM
Toh jaarlijst staat nu op 143 en ik hoop nog steeds op een twitchbare grote burgemeester en ijseend.

Twitchbare Grote Burgemeester zit in Den Oever naast de Amerikaanse Zilvermeeuw :)

...maar is geen TOH.


Jan krijgt de oplettendheidsprijs  :duim:


Overigens wordt er weer eens een taigarietgans gemeld, maar wil ik eerst wel wat gegevens zien voordat ik weer naar een toendrariet met oranjesnavel sta te kijken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Maarten Sluijter

Vandaag de Schouwen-jaarlijst uitgebreid naar 121 soorten, met o.a. een goede maandsoort; Regenwulp!
.

Jarinka

#1076
Vrijdag had ik een dagje vrij. De zon scheen heerlijk, dus wat hield mij tegen om lekker te gaan vogelen?
De keuze viel op de Reeuwijkse Plassen. Niet speciaal voor de Witkopeend (hoewel een lifer een leuke bonus is) maar omdat het op de OV-fiets een leuk tochtje is vanaf station Gouda Goverwelle. De ochtend begon met een roepende Groene Specht en een zingende Zanglijster, beide nieuw voor de jaarlijst. In Gouda schaarde ook Putter zich bij de soorten op die lijst.
De plek van de Witkopeend was makkelijk te vinden aangezien er meerdere vogelaars stonden te kijken. Het duurde niet lang of ook ik had de Witkopeend gevonden. Mooi eendje, ook al sliep hij veel. Het werd nog leuker toen een van de andere vogelaars de Witoogeend (her)ontdekte. Hoppa, tweede lifer in vijf minuten. De Witkopeend werd wat actiever en zwom rondjes waarbij de grote snavel mooi opviel. Ook zwommen beide zeldzame eendjes in één scopebeeld. De twee jagende Kuifduikers, een overvliegende groep Watersnippen en vier Dodaarzen zorgden voor een totaal van acht nieuwe jaarsoorten en twee lifers.

Vandaag ben ik naar Wageningen geweest. Een fietstocht langs de uiterwaarden leverde Ringmus op en in de bossen riepen volop Boomklevers. De Blauwe Kamer was (zoals verwacht) erg nat. De brug naar de vogelkijkhut stond onder een laag water. Een paaltje op de burg stak net niet boven water uit, dus het was aardig diep. Tussen de Konikpaarden liepen dicht bij het pad twee Ooievaars die zich mooi lieten zien voor ze opvlogen en bij de hut landden. Via een omweg bereikten we de hut alsnog. In eerste instantie was er weinig te zien, tot een jeugdige vogelaar wat Kramsvogels en Koperwieken ontdekte. Ze zaten ver weg en waren maar net herkenbaar. Het bos op de Grebbeberg zat vol met roepende Boomklevers en foeragerende Heggenmussen. Vanaf een van de uitkijkpunten hoorden we tijdens de zonsondergang het prachtige getrompetter van Kleine Zwanen. Een flinke groep landde op het water. Door het gebrek aan licht verloren we ze uit het oog, maar af en toe hoorden we ze roepen.
De grootste verrassing kwam op weg naar het station. Op ongeveer vijf meter afstand schoot een geruisloze witte schim over de weg. Een Kerkuil! Mijn eerste Kerkuil in 2,5 jaar tijd en zelfs mijn eerste zichtwaarneming. Mooi einde van een heerlijke dag :)

(en vandaag zag ik zeven jaarsoorten, waarmee ik nu 93 jaarsoorten heb. Niet slecht voor iemand die niet zo fanatiek aan het jaarlijsten is ;) )
Groeten, Jarinka Heijink

Timo Roeke

Die kerkuil is inderdaad een geweldig toetje!

Botervlieg

Roodborst op de pindakaas!

Doet me denken aan iets grappigs. Ik liep een keer met een vogelaar in Thijsse's hof, toen hij zei "Een broodkorst! Een broodkorst!"
Ik nog op de grond kijken, maar zag niets. Ik dacht, waar heeft hij het nou toch over? Hij bedoelde de roodborst in de boom, die zat te zingen.  ;D



http://waarneming.nl/waarneming/view/62863437

Kwartiertje geleden, op het balkon.

Groetjes, Marleen

GijsB

Citaat van: Jarinka op januari 29, 2012, 22:51:13 PM
Vrijdag had ik een dagje vrij. De zon scheen heerlijk, dus wat hield mij tegen om lekker te gaan vogelen?
De keuze viel op de Reeuwijkse Plassen. Niet speciaal voor de Witkopeend (hoewel een lifer een leuke bonus is) maar omdat het op de OV-fiets een leuk tochtje is vanaf station Gouda Goverwelle. De ochtend begon met een roepende Groene Specht en een zingende Zanglijster, beide nieuw voor de jaarlijst. In Gouda schaarde ook Putter zich bij de soorten op die lijst.
De plek van de Witkopeend was makkelijk te vinden aangezien er meerdere vogelaars stonden te kijken. Het duurde niet lang of ook ik had de Witkopeend gevonden. Mooi eendje, ook al sliep hij veel. Het werd nog leuker toen een van de andere vogelaars de Witoogeend (her)ontdekte. Hoppa, tweede lifer in vijf minuten. De Witkopeend werd wat actiever en zwom rondjes waarbij de grote snavel mooi opviel. Ook zwommen beide zeldzame eendjes in één scopebeeld. De twee jagende Kuifduikers, een overvliegende groep Watersnippen en vier Dodaarzen zorgden voor een totaal van acht nieuwe jaarsoorten en twee lifers.

Vandaag ben ik naar Wageningen geweest. Een fietstocht langs de uiterwaarden leverde Ringmus op en in de bossen riepen volop Boomklevers. De Blauwe Kamer was (zoals verwacht) erg nat. De brug naar de vogelkijkhut stond onder een laag water. Een paaltje op de burg stak net niet boven water uit, dus het was aardig diep. Tussen de Konikpaarden liepen dicht bij het pad twee Ooievaars die zich mooi lieten zien voor ze opvlogen en bij de hut landden. Via een omweg bereikten we de hut alsnog. In eerste instantie was er weinig te zien, tot een jeugdige vogelaar wat Kramsvogels en Koperwieken ontdekte. Ze zaten ver weg en waren maar net herkenbaar. Het bos op de Grebbeberg zat vol met roepende Boomklevers en foeragerende Heggenmussen. Vanaf een van de uitkijkpunten hoorden we tijdens de zonsondergang het prachtige getrompetter van Kleine Zwanen. Een flinke groep landde op het water. Door het gebrek aan licht verloren we ze uit het oog, maar af en toe hoorden we ze roepen.
De grootste verrassing kwam op weg naar het station. Op ongeveer vijf meter afstand schoot een geruisloze witte schim over de weg. Een Kerkuil! Mijn eerste Kerkuil in 2,5 jaar tijd en zelfs mijn eerste zichtwaarneming. Mooi einde van een heerlijke dag :)

(en vandaag zag ik zeven jaarsoorten, waarmee ik nu 93 jaarsoorten heb. Niet slecht voor iemand die niet zo fanatiek aan het jaarlijsten is ;) )

Jij stalker!
Mijn weekend bestond ook uit zaterdag reeuwijkse plassen en zondag uiterwaarden + blauwe kamer.
Ik ben zaterdag alleen ook nog langs de buidelmees en de huiskraaien geweest.
Ik heb de witoogeend alleen niet kunnen vinden ;(
Gijs