Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Citaat van: Oenanthe op december 12, 2011, 14:41:20 PM
Meerkoeten kunnen wel een stootje hebben hoor. Als het moet gaan ze zelfs zwanen en ganzen te lijf, dus van een paar kokmeeuwen zullen ze niet onder de indruk zijn. Misschien had de meerkoet een stukje brood of ander voedsel in de snavel?

Niet gezien dat de meerkoet wat voedsel had. Nou ze vielen em ook niet echt aan ofzo, dus er was geen nood oid. Maar vond het "grappig" beeld, zo 22 tegen 1.

Vandaar ook de  ;)

Yeronimo

Eigenlijk zou ik hier wat meer moeten reageren, dus toch maar achteraf even reageren.

Eergisteren een hele leuke dag met Ivo van der Lee en Erik van Hoffen op Schiermonnikoog. Al ruim twee weken waren er geen waarnemingen ingevoerd op dat eiland vandaar dat we even die sleur wilden verbreken. We gingen gelijk na het huren van de fietsen richting de jachthaven waar we 23 Strandleeuweriken, 1 IJsgors en 15 Fraters tegenkwamen. Een leuk begin!


Strandleeuweriken

Daarna zijn we richting de duinen gegaan. Hier kwamen we een aantal leuke Waterpiepers tegen en zijn een stukje gaan lopen in de Kobbeduinen. Hier was helaas weinig te vinden. Op de terugweg vloog er nog een Kleine Zilverreiger op en vloog wat rondjes boven ons.
We besloten even te gaan zeetrektellen. Er vloog niet superveel, maar ook niet heel weinig. Een groep van 11 Toppereenden was toch wel het leukste van de telling maar de Jan-van-Genten en een Grote Zee-eend mochten er ook wezen. Voor ons waren de hele tijd twee Blauwe Kieken aan het jagen waarbij een volwassen mannetje. Op de terugweg nog even door het bos waar we een leuke Scandinavische Tjiftjaf tegen kwamen en veel Goudhaantjes. De dag werd afgerond met 14 Kluten die langs de boot op de terugweg vlogen. Een leuke dag!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankmeer

Citaat van: Yeronimo op december 15, 2011, 11:03:22 AM
Daarna zijn we richting de duinen gegaan. Hier kwamen we een aantal leuke Waterpiepers tegen ...

Wat is 'een aantal'? Waterpieper is zeer schaars op Schiermonnikoog en sowieso op de Wadden / aan de kust. Zie
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=134429.0
Geen Oever- of Graspiepers geweest?
Frank van der Meer

Yeronimo

Citaat van: frankmeer op december 15, 2011, 14:46:50 PM
Citaat van: Yeronimo op december 15, 2011, 11:03:22 AM
Daarna zijn we richting de duinen gegaan. Hier kwamen we een aantal leuke Waterpiepers tegen ...

Wat is 'een aantal'? Waterpieper is zeer schaars op Schiermonnikoog en sowieso op de Wadden / aan de kust. Zie
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=134429.0
Geen Oever- of Graspiepers geweest?

Drie stuks. En heb mij onvoldoende inderdaad verdiept in de zeldzaamheid van deze soort in deze regio en heb ze ook niet opgezocht. Puur omdat ik een erg schel roepje hoorde die ik eerder van Waterpieper als Oeverpieper ken van trektellingen. De Oeverpieper kan hier veel te sterk op lijken waarbij ik het gelijk inderdaad op had moeten nemen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Guus Peterse

Volgens vele deskundigen zijn oever- en waterpieper niet of nauwelijks op geluid te onderscheiden.
Ben ook wel benieuwd naar die scandinavische tjiftjaf. Staat ook niet bekend als gemakkelijk te determineren typetje.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankmeer

En misschien kun je ook je medewaarnemers inlichten over de status van de soort op Schier en de gevaren bij determinatie enkel op geluid, zodat ook zij hun waarneming kunnen aanpassen of intrekken?
Frank van der Meer

wolbert

Gisteren een poosje in Flevoland gevogeld. Eerst naar de Dodaarsweg voor rovers, helaas was het hier erg rustig. 2 Blauwe kieken en 1 Ruigpootbuizerd waren er in de buurt. Het leukste was een ontzettend grote groep Holen- en Stadsduiven die aan het foerageren waren op het veld. Na een tijdje naar de OVP gegaan. Poosje rondgelopen, dit leverde een Klapekster op en een mogelijke Ruigpootbuizerd. Vanuit de het 'de Zeearend' zicht op een grote groep Goudplevieren en Kieviten. Hier kon ik een Zilverplevier tussen ontdekken, leuk om deze soort in het binnenland te ontdekken! Erg ver weg zat een adult mannetje Zeearend. In de buurt daarvan jaagden (of is het joegen??) 2 Bruine kiekendieven. Dit vond ik wel frappant, ik associeer ze toch meer met de zomer. Ook nog 3 Vossen zien rondbanjeren, waaronder 1 een Grauwe gans op zat te eten.

Vanochtend een poosje vanuit de tuin gevogeld. Dit leverde 3 nieuwe tuinsoorten op. Er vlogen enkele honderden Stormmeeuwen de tuin over, inclusief Kok- en Zilvermeeuwen. Ook de vinkachtigen deden het goed vanochtend; Vink, Sijs, Groenling, Keep en Goudvink gezien. De grootste krent was een adult man Blauwe Kiekendief! Ik was even binnen voor een ontbijtje en zag ineens een grote rover boven het weiland hiernaast zweven, even met de kijker erop en zag meteen het grijze met de zwarte ruitjes. Snel naar buiten om hem nog wat beter te bekijken. Echt zo gaaf om die rover vanuit 'de luie stoel' te kunnen bewonderen.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wolbert op december 18, 2011, 11:18:16 AM
Gisteren een poosje in Flevoland gevogeld. Eerst naar de Dodaarsweg voor rovers, helaas was het hier erg rustig. 2 Blauwe kieken en 1 Ruigpootbuizerd waren er in de buurt. Het leukste was een ontzettend grote groep Holen- en Stadsduiven die aan het foerageren waren op het veld. Na een tijdje naar de OVP gegaan. Poosje rondgelopen, dit leverde een Klapekster op en een mogelijke Ruigpootbuizerd. Vanuit de het 'de Zeearend' zicht op een grote groep Goudplevieren en Kieviten. Hier kon ik een Zilverplevier tussen ontdekken, leuk om deze soort in het binnenland te ontdekken! Erg ver weg zat een adult mannetje Zeearend. In de buurt daarvan jaagden (of is het joegen??) 2 Bruine kiekendieven. Dit vond ik wel frappant, ik associeer ze toch meer met de zomer. Ook nog 3 Vossen zien rondbanjeren, waaronder 1 een Grauwe gans op zat te eten.

Vanochtend een poosje vanuit de tuin gevogeld. Dit leverde 3 nieuwe tuinsoorten op. Er vlogen enkele honderden Stormmeeuwen de tuin over, inclusief Kok- en Zilvermeeuwen. Ook de vinkachtigen deden het goed vanochtend; Vink, Sijs, Groenling, Keep en Goudvink gezien. De grootste krent was een adult man Blauwe Kiekendief! Ik was even binnen voor een ontbijtje en zag ineens een grote rover boven het weiland hiernaast zweven, even met de kijker erop en zag meteen het grijze met de zwarte ruitjes. Snel naar buiten om hem nog wat beter te bekijken. Echt zo gaaf om die rover vanuit 'de luie stoel' te kunnen bewonderen.

Zo'n weekend kan al niet meer stuk en het is nog niet eens zondagmiddag!  :duim:
(jaagde/joeg mag allebei trouwens).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

wolbert

@Bart: inderdaad! Straks nog even echt naar buiten, voor een Klapekster :). Ik had al een kleine discussie met m'n vriendin wat het nou precies zou zijn, maar bedankt voor deze kleine grammaticale tip!
Vriendelijke groet,
Wolbert

Timo Roeke

Niet vandaag maar gisteren nog een late rode wouw over de telpost en ontzettend veel ganzen in de lucht.

Daarna nog even naar het bos en de volgende leuke opnames gemaakt:
http://waarneming.nl/sound/view/11546
http://waarneming.nl/sound/view/11549

Margreet Kwh

#850
Vandaag drie voor mij nieuwe vogels gezien: Klapekster, Brilduiker en Goudvink! In winterse weersomstandigheden meegedaan aan de Klapekstertelling, in de AWD. Ook een vos van heel dichtbij, een groepje Drentse heideschapen en heel veel hagel, maar ook zon! Verder Kramsvogels, een Buizerd en heel veel prachtige mossen, zowel blad- als korstmossen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

fkdeboer

Hier in het oosten (omgeving deventer), was het onverwachts prachtig weer! de hele dag geen regen, hagel of sneeuw gezien.
helaas ook geen klapekster...
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Botervlieg

Hier wel hagel, veel, het is lang wit geweest hier.

Pas tegen eind van de middag wat vogels gezien. Kokmeeuw, kauw, stadsduif, roodborst, ekster, zwarte kraai, 2x heggenmus en de familie huismus.

De heggenmus komt tegenwoordig zelfs op mijn balkon fourageren.  Vertelde dat vorige week aan iemand, die zei dat dat bijzonder was.
Is dat inderdaad zo en kan/wil iemand mij daar meer over vertellen?

De roodborst komt trouwens ook op het balkon, zelfs op de voedersilo.

Morgen naar het tuincentrum even voorraadje vogelvoer inslaan. Met dit weer zijn ze wel erg blij met het voer. Zeker op mijn overdekte balkon waar ze toch een heel klein beetje droog blijven, en waarvan ze weten dat er bij "nood" altijd vogelvoer te vinden is.

Groetjes, Marleen

Wouter van der Ham

Vandaag op zoek geweest naar klapeksters, maar die zoals verwacht in dit gebied niet gevonden. Leuke dingen waren onder andere 4 nieuwe soorten voor mij op vogelplas Starrevaart; 14 Kleine zwaan, Grote mantelmeeuw, Winterkoning en pimpelmees!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

frankmeer

#854
Citaat van: MarKoHu op december 18, 2011, 15:47:07 PM
drie nieuwe lifers gezien:

Klassiek voorbeeldje Tautologie... :)
Frank van der Meer

Lonnie Bregman

Citaat van: frankmeer op december 18, 2011, 22:10:48 PM
Citaat van: MarKoHu op december 18, 2011, 15:47:07 PM
drie nieuwe lifers gezien:

Klassiek voorbeeldje Tautologie... :)

Haha scherp Frank! Pleonasme dan wel hè ;)
Groeten, Lonnie Bregman

frankmeer

Klopt idd. Maar hangt ook een beetje van je bron af ;-)
Frank van der Meer

Margreet Kwh

;) Gevalletje adrenaline.

Wis en waarachtig, ik zal ende wil het aanpassen ende verbeteren.
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/pleonasme-en-tautologie
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

jonas D

Vandaag voelde ik me terug wat beter ( afgelopen dagen ziek geweest) en besloot ik om er toch maar op uit te trekken.
Aangezien het afgelopen dagen redelijk goed geregend had bestond de kans dat het gebied onderstond en dat levert alijd wel mooie soorten op.
Onderweg zag ik al een ijsvogel (lange tijd geleden). Bij het gebied aangekomen zag ik al meteen 3 witte eenden zitten. Het waren BERGEENDEN.
De soort was al sinds 1996 niet meer in het gebied gezien. Leuke regiosoort. Verder zaten er nog ong.250 kokmeeuwen waaronder nog één in zomerkleed en een 1e winter stormmeeuw tussen. Hopelijk zitten er binnekort ook ganzen en zwanen...
Groeten,
Jonas

frankmeer

Citaat van: jonas D op december 22, 2011, 16:44:02 PM
Verder zaten er nog ong.250 kokmeeuwen waaronder nog één in zomerkleed

Ik denk eerder al één in zomerkleed.  :)
Frank van der Meer

JandJ

Ik heb regelmatig bosuilen in de tuin, maar zojuist hoorde ik een ransuil! Direct ingevoerd en vanwege de rariteit snel naar beneden gegaan om het geluid buiten op te nemen. Toen ik onderaan de trap stond (nog steeds binnen dus), hoorde ik hem weer en zelfs heel dichtbij! Vlak boven me. 'Dat kan niet,' dacht ik, 'dan moet hij binnen zitten!' Ik vloog weer naar boven en zag hoe mijn broertje al draaiend op een oude, piepende bureaustoel aan de buis gekluisterd zat ;D ;D ;D


Vanzelfsprekend heb ik de waarneming verwijderd, en mijn broertje gemaand stil te zitten, wat erg lastig is voor een ADHD-patiënt.


Verder heb ik vandaag voor de 32e keer de buffelkopeend bekeken :P
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Margreet Kwh

Eindelijk de foto erbij gezet, vanwege een fototoestel dat ik had laten liggen. Zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=150660.msg1099676#msg1099676
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Maarten Sluijter

Tsjonge jonge, wat een vogelaars vandaag op mijn eilandje, echt niet normaal meer..  :-\ lijkt soms wel een dierentuin.
.

firecrest

Citaat van: Maarten Sluijter op december 28, 2011, 22:55:36 PM
Tsjonge jonge, wat een vogelaars vandaag op mijn eilandje, echt niet normaal meer..  :-\ lijkt soms wel een dierentuin.
Dan moet je ook niet zo veel leuke soorten ontdekken daar ;)

Robertmeer

Deze week twee ganzensoorten aan de regiolijst kunnen toegevoegd. Afgelopen maandag vond Frank naast de Groene Jonker eindelijk de Roodhalsgans. Vandaag in de polders bij Botshol vond ik, tijdens het afzoeken van een groep Kolganzen, plotseling een Dwerggans. Verder trouwens vandaag onze 100e ringaflezing ooit!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jarinka

Vandaag moest ik 's middags en 's avonds werken. Omdat het prachtig weer was ben ik nog even wezen vogelen. Resultaat: drie Tjiftjafs (samen foeragerend, misschien meer), twee roepende Goudvinken en twee Groenlingen. Niet slecht voor anderhalf uur :)
Groeten, Jarinka Heijink

jonas D

Vandaag de klapekster in het gebied teruggevonden. Na enige tijd teruggevonden in een boomtop.
Groeten,
Jonas

Maarten Sluijter

Vandaag een goede start met de Schouwen-jaarlijst gemaakt; 87 soorten.
.

Folkert Jan

#868
Gister ook een jaarlijst begonnen, maar dan de TOH jaarlijst en geen nl jaarlijst.

Leuk waren een grote groep kleine en wilde zwanen, slechtvalk, nonnetje, grote en middelste zaagbek, zeekoet, smelleken, 5 roodhalsganzen, zilverplevieren, 4 ruigpootbuizerden (1 bij de ruige velden en 3 achter de keeg jagend), blauwe kiek en geelpootmeeuw (de bekende nu 2kj vogel van kaap hoorn).

Mijn 01-01 dagrecord verbroken met 2 soortjes naar 69
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

andre

Op hoeveel soorten staat het TOH record eigenlijk ?

André
Andre Boven