Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Vanochtend een heerlijke telling op Parnassia.
Pim de Nobel stond al 10 monuten te tellen toen ik aankwam, maar ik had gelukkig nog niets gemist.
Op grote hoogte vlogen Gierzwaluwen leuk door, daaronder vlogen leuke aantallen steltjes.
Al vrij snel kwam de eerste leuke soort: een Kramsvogel, die al tjakkend over de telpost vloog!
Een vroege!
Iets later kwam de 2e leuke soort: een Purperreiger, laag over de post naar noord.
Mijn 9e alweer dit jaar in de regio.
De Boerenzwaluwen begonnen ook leuk te vliegen, in mooie groepjes.
S'middags was het wachten op de Zwooien, maar helaas kwamen die niet...
Wel een mooie Havik!


S'avonds in de tuin gezeten. Het gras was net gemaaid en daar komen altijd veel vogels op af! Naast een hoop meeuwen, kraaiachtigen en Blauwe Reigers zaten er ook 2 mooie Ooievaars!


P.s.: jammer dat de kwaliteit van foto's op waarneming.nl ook verminderd is...

smoely

Iets kunnen doen met die ring?

Jarinka

Rick, bedankt voor je tijdige felicitaties.
Ben vandaag in Avifauna geweest, en heb inderdaad een Kwak gezien (een ongeringde adult die overvloog). Heb het nagevraagd, maar in Avifauna houden/voeren ze geen Kwakken, dus ik tel hem maar. Als ze wel Kwakken hadden gehad, had ik gewacht op een Kwak die met een wat wilder gevoel geleverd wordt (niet dat dat voor de lijst veel uitmaakt).
Groeten, Jarinka Heijink

firecrest

Citaat van: smoely op augustus 02, 2011, 22:07:13 PM
Iets kunnen doen met die ring?
Nee, de cijfers waren te klein voor kijker en scoop in reparatie...

GijsB

Citaat van: Jarinka op augustus 02, 2011, 22:08:31 PM
Rick, bedankt voor je tijdige felicitaties.
Ben vandaag in Avifauna geweest, en heb inderdaad een Kwak gezien (een ongeringde adult die overvloog). Heb het na gevraagd, maar in Avifauna houden/voeren ze geen Kwakken, dus ik tel hem maar. Als ze wel Kwakken hadden gehad, had ik gewacht op een Kwak die met een wat wilder gevoel geleverd wordt (niet dat dat voor de lijst veel uitmaakt).

Het klinkt alsof je er niet heel erg blij mee bent om hem op deze manier te tellen.
Ik had het zelfde bij de kwakken in Artis, heb ze uiteindelijk niet geteld en heb nu een kwak met een stuk wilder gevoel (juveniel minstens 200 km van de dichtstbijzijnde dierentuinkwak)
Gijs

Jarinka

200 km lijkt me wel erg ver in zo'n klein land als Nederland. Ik heb hem goed genoeg gezien, en voor de zekerheid ook aan Avifauna gevraagd of ze Kwakken hebben. Nu behandel ik hem als elke willekeurige overvliegende vogel.
Groeten, Jarinka Heijink

Harm058

Citaat van: dralion13 op augustus 02, 2011, 22:32:39 PM
Citaat van: Jarinka op augustus 02, 2011, 22:08:31 PM

Het klinkt alsof je er niet heel erg blij mee bent om hem op deze manier te tellen.
Ik had het zelfde bij de kwakken in Artis, heb ze uiteindelijk niet geteld en heb nu een kwak met een stuk wilder gevoel (juveniel minstens 200 km van de dichtstbijzijnde dierentuinkwak)

Datzelfde geldt voor mij Gijs! ik had er vanmiddag een heerlijk gevoel bij om zo'n beessie een beetje vertrouwd te kunnen bekijken....ik zag het niet echt zitten om naar Rotterdam te vliegen voor iets 'wilds'
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


JandJ

#278
Ik doe het niet vaak, maar nu wil ik toch even mijn verhaal kwijt.

Vandaag ben ik met een Koos Luijk, bekend van misschien wel de beste foto van de Siberische Sprinkhaanzanger, in de Brabantse Biesbosch geweest. Om van te voren te zeggen, de biesbosch is tegenwoordig vrijwel kwakkeloos, voor zover mijn bronnen betrouwbaar zijn  :D

Op de heenweg zat er een steenuil op een schuurdak, tijdens het fotograferen rekte deze 'keiharde wijsheid' zich eens heerlijk uit. Aardig en heel wijs van hem :duim:

Leuke krenten waren een vrouwtje brilduiker, een goed zichtbare cetti's zanger (zeer magere foto's die ws. nooit gepubliceerd zullen worden 8) ) en wat pijlstaarten en smienten in polder Maltha. Ook maakte een wielewaal enkele geluidjes wat bijna geen zang te noemen was. Wel duidelijk, en we waren blij dat we er nog één hadden!
Een bever (-rat uitgesloten) die heel sloom voorbij kwam zwemmen was een gepaste kers op de taart. Ik had slechts 1x eerder een bever gezien :angel:

Daarvoor fietsten we echter over de fietsersdijk ten oosten van polder Hardenhoek. Daar liepen we pa en ma Steltkluut met 2 pubers tegen het lijf. :rolleye: Na enig gekruip en gesluip door de distels lagen we op zowat 10 meter afstand. Puur genieten! Vooral omdat Koos nooit eerder steltkluten buiten Blijdorp had gezien en ik nooit eerder juveniele vogels had. Deze steltkluten hebben zoals vermoed toch in de biesbosch gebroed. De begroeiing was echter te hoog om het de afgelopen tijd dat vermoeden te versterken.

Gewoon grut in de polder was: kleine zilvers en grote, véél krakeenden, dikke 100 lepelaars en wat steltjes zoals bosruiter, groenpoten, kemphanen, wat grutto's en een eenzame tureluur.
Het ontbreken van vis- en zeearenden stelden we niet echt op prijs, maar die steltkluten en de zichtwaarneming van de cetti's maakten dat helemaal goed. nuja... helemaal? We voelden dat we nog niet klaar waren met polder Hardenhoek  :)

Na polder Maltha zijn we langs een buidelmezenstek gefietst, maar helaas zonder resultaat. Maakt niet uit, ik heb er dit jaar al 12 8) . Hier zong nog een aarzelende sprinhaanzanger.

Ten slotte zijn we voor de tweede keer van de dag naar kijkpunt de Oyevaar gegaan. Dit is een ronde hut zonder dak aan het eind van een pad dat polder Hardenhoek inloopt ter hoogte van het midden van de Boven Spieringpolder. En niet voor niets: de 1e zwarte stern van de dag, hèhè...! Ik liet Koos door de scoop kijken, maar hij zag alleen een meeuw met een hele mooie pikzwarte kop. Behulpzaam keek ik ook even door de scoop en zag zowaar àchter de zwarte stern, waar er overigens 2 van stonden :P , een mooie adult zomerkleed dwergmeeuw staan :right: . Prachtig! Mooie roze zweem over de borst, strak, zwart koppie en lekker klein. Na 5 minuten was het juweeltje spoorloos verdwenen, de zwarte sterns niet.

Het werd tijd om even het avondeten thuis af te bellen, en onze toevlucht in een snackbar te zoeken. En een kleine 2 uur later stond Koos op zijn deurmat en ik op de Gorzenbult in Ridderkerk voor de purperreigertellingen. Rond 19:10 pikte ik daar 4 casarca's op, 2 paar recht over de telpost. Ook leuk (understatement). Diep kastanjerode buik en bège koppen, de vrouwtjes lichter dan de mannetjes en natuurlijk veel te snel voorbij. 3 foto's, toen zaten ze al bijna boven Barendrecht. De 4 blauwe reigers later op de avond vielen daarbij in het niets. De onvolwassen geelpootmeeuw die met een grote mantel op de Noord (rivier ;) ) dreef echter niet!

Samevatting. 1 paar steltkluut en 2 juvenielen, vr. brilduiker, ad. zomerkleed dwergmeeuw en 2 paar casarca's, onv. geelpootmeeuw, zeg nou zelf... Weer een geweldige dag! toch?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

stefanhageman

Een 1,5 uur geleden een groepje van maarliefst 37 Kleine Zilverreigers gezien! Verder alleen in de tuin gezeten naar Distelvlinders, Bruine Zandoogjes, Atalanta's en ander grut zitten kijken.
Stefan Hageman


frankmeer

Citaat van: firecrest op augustus 02, 2011, 22:04:44 PM
Wel een mooie Havik!

Is de foto ook van die Havik? Want dat is een Sperwer.
Frank van der Meer

stefanhageman

Citaat van: frankmeer op augustus 02, 2011, 23:18:57 PM
Citaat van: firecrest op augustus 02, 2011, 22:04:44 PM
Wel een mooie Havik!

Is de foto ook van die Havik? Want dat is een Sperwer.

Als je op het foto-icoontje klikt in zijn handtekening en kijkt bij de foto's dan staat de foto inderdaad vermeld als Havik.
Stefan Hageman


frankmeer

Citaat van: stefanhageman op augustus 03, 2011, 09:23:14 AM
Citaat van: frankmeer op augustus 02, 2011, 23:18:57 PM
Citaat van: firecrest op augustus 02, 2011, 22:04:44 PM
Wel een mooie Havik!

Is de foto ook van die Havik? Want dat is een Sperwer.

Als je op het foto-icoontje klikt in zijn handtekening en kijkt bij de foto's dan staat de foto inderdaad vermeld als Havik.

Ik zie het; http://waarneming.nl/waarneming/view/56008823
Zie o.a. de duidelijke streping op zowel onderdelen als arm- én handpennen, zwak koppatroon, iel postuur, klein kopje en kleine snavel (al zijn die laatste 2 vaak moeilijk te beoordelen).
Frank van der Meer

Cornelis Fokker

Citaat van: jandj op augustus 02, 2011, 22:43:24 PM
Samevatting. 1 paar steltkluut en 2 juvenielen, vr. brilduiker, ad. zomerkleed dwergmeeuw en 2 paar casarca's, onv. geelpootmeeuw, zeg nou zelf... Weer een geweldige dag! toch?

Tsss.. Hoort cetti's daar echt al niet meer bij ;) :rolleye:
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Robert V.T

#284
Net terug van de Braakman en Sophiapolder. dat leverde o.a. 2 graszangers(eindelijk nummer 250!), 1 sprinkhaanzanger, 2 zomertortels, 1 zwarte ruiter, 16 kemphaan(foeragerend op uiencomposthoop!), 2 watersnippen, 1 bonte strandloper, 2 bosruiters en 5 witgatten.
Groeten,

Robert van Tiel

Jarinka

Leuk Robert :)

Ik ben vanochtend even naar Hooglandsedijk gegaan, maar het was er erg rustig. Daarna naar de Steenuil, die zich voor het eerst sinds tijden weer liet zien. Op de terugweg zag ik twee Boomvalken die luid riepen :)
Groeten, Jarinka Heijink

Raymond1986

Hoi,
Ik ben hier nieuw !! dus weet niet goed of dit wel het juiste topic is.

Maar wilde even vertellen dat ik in 1week hier bijzonder leuke spechten heb gezien.
Zowel de groene als zwarte specht en nog 2 bonte spechten die gek zijn op pindakaas !

In een week daarvoor zaten er 6 ooievaars in onze buurt.
Hopelijk komen ze volgend jaar weer want we hebben een ooiervaarsnest geplaatst.

groetjes
Raymond uit Enter

Vincent Hart

In één keer het goeie topic  :duim:

Welkom hier, en veel plezier, Raymond!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Citaat van: Robertmeer op augustus 02, 2011, 21:54:33 PM
Hee, gaaf! Denk alleen dat het wel erg lastig wordt om hem te vinden in die enorme groepen Spreeuwen en goed overzichtelijk is het ook niet daar.
Vandaag ook een waterrietzanger in de GJ door Paul vd Werken, mooie foto's :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robertmeer

Citaat van: Vincent Hart op augustus 03, 2011, 18:23:22 PM
Citaat van: Robertmeer op augustus 02, 2011, 21:54:33 PM
Hee, gaaf! Denk alleen dat het wel erg lastig wordt om hem te vinden in die enorme groepen Spreeuwen en goed overzichtelijk is het ook niet daar.
Vandaag ook een waterrietzanger in de GJ door Paul vd Werken, mooie foto's :)
Ja, gaaf zeg! Heb net Paul gebeld en hij had de vogel gevonden bij de plek waar eerder dit jaar de Roodkeelpieper zat. Paul had nog gevraagd of ik mee ging, maar ik moest naar de kapper... en het is nog een nieuwe soort. Hopen dat we er vandaag nog heen kunnen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Vincent Hart

Succes!  :)

(en als je de waterriet binnenhebt wel ff goed zoeken naar die spreeuw  :police: )
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Robert, gaan jullie morgen toevallig nog naar de Groene Jonker? :angel:
Groeten, Jarinka Heijink

Robertmeer

Citaat van: Jarinka op augustus 03, 2011, 18:31:41 PM
Robert, gaan jullie morgen toevallig nog naar de Groene Jonker? :angel:
Hopelijk vanavond, anders morgenochtend.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Evert meijer

Vanmiddag super genoten van de Steppekievit bij de Visvijverweg. 10 minuten na aankomst kwam die m'n scoop binnenvliegen (dat is nog eens service  ;D!) en landde op de plek die we heel de tijd al aan het afzoeken waren. Ruim een half uur kunnen bewonderen! Toen vloog die op en verdween achter maisland... sterkte met het vinden daar!  :-\

Op de terugweg langs de plek gegaan waar ik vorige week de Grauwe kiekendief op mijn levenslijst bij kon schrijven. Onderweg leverde dit een Wespendief (kwam erg leuk langsvliegen) en een prachtige Rode Wouw op! Wist niet dat ze zo mooi waren :P! Het rode spatte eraf!! En met als afsluiting van een super leuke middag, een jagende vrouw Grauwe kiekendief!

Evert Meijer, 16 jaar

Robertmeer

Vanavond met vele anderen de Groene Jonker doorgezocht. Dit leverde alleen een Porseleinhoentje op. Tussen de 10.000en Spreeuwen de Roze Spreeuw niet gevonden, en ook de Waterrietzanger werkte niet mee helaas.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jan vH

Vandaag weer een overvliegende Zwarte Ooievaar.  :)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Rickschonewille

Citaat van: Jan vH op augustus 04, 2011, 20:39:59 PM
Vandaag weer een overvliegende Zwarte Ooievaar.  :)

Leuk, Gefeliciteerd!

Hiero willen ze niet echt lukken. Iemand hier die altijd vogelt bij het Zaans Rietveld had Zwarte Ooievaars tp. ( 2 min fietsen van mn huis ). Maar omdat hij geen mobieltje heeft ( Hij is 65 ofzo ), moest hij helemaal naar huis fietsen en daarna ging hij proberen te bellen. 1.45 uur later kreeg ik het te horen van iemand die net een belletje van hem had gehad. Toen ik ging zoeken waren ( zoals te verwachten ) al weer weg...

Marije

O vandaag een mooie ontdekking gedaan.
Nou ja, niet zelf, maar er op geattendeerd door een andere vogelaarfotograaf.

Wij zaten rustig in de vogelkijkhut in het Oosterschar (Friesland), we stonden eigenlijk op het punt om naar huis te gaan, toen ineens de bewuste man komt "binnenstormen" en roept meteen: En hebben jullie de visarend ook gezien? Hij moet hier zitten.

Wij: nee, er zijn alleen een boel Grauwe Ganzen, wat Zilverreigers, Lepelaars en twee Aalscholvers.
Hij: O, maar hij moet er zijn. Hij vloog gisteren die kant op, dus hij moet nu terugkomen.

Ik dacht nog bij mezelf: goh joh, heb je dat met hem afgesproken? (maar heb dat maar niet hardop gezegd).
Hij wilde net weer weggaan, toen mijn man ineens heel rustig zegt: Daar komt wel wat aangevlogen. En hij heeft een witte kop.

De man: o dat is hem!!
Ik: nou het kan ook de Bruine Kiekendief zijn hoor.
Hij: nee nee dat is hem echt!! (zo zonder door de kijker nog een blik te hebben geworpen).

Mijn man wederom heel rustig: Hij heeft wel iets in zijn poten. Het lijkt wel een vis...


De man was niet meer te houden, schoot een paar plaatjes en juichte ja dat is hem. Hij kon niet meer dan twee plaatjes schieten want toen was de Visarend al weer over het water heen verdwenen..... en de man ook....  ;D ;D


Al met al een leuke afsluiter bij deze hut: http://waarneming.nl/waarneming/view/56048065


Jarinka

Gaaf zeg, die Visarend :)

Vandaag een leuk middagje gehad in de Eempolder. Ben te lui om een lang verhaal te typen, maar het was in ieder geval erg leuk (met o.a. een Bonte Strandloper in zomerkleed en een hele hoop andere steltlopers).
Groeten, Jarinka Heijink

smoely

Ik heb de am overloper gedipt...  :-\