Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Vandaag de laatste hele dag, morgen weer naar huis. Vrijdag waren we aan het eten toen ik opeens een vogel met dunne kromme snavel heel dronken zag overvliegen. Dat kan er natuurlijk maar één zijn: de Hop! Het is alweer ruim een jaar geleden dat ik er eentje heb gezien, dus mijn dag was helemaal goed.
Gisteren zijn we naar Brescia geweest, een stad met veel oude gebouwen. Terwijl we naar het kasteel liepen, zag ik weer een dronken beest vliegen. Zelfs m'n moeder herkende hem :) Later zag zij er nog eentje vliegen, dus het gaat lekker.
Mooi, de zon breekt weer door. Vannacht zware regen en vanmorgen miezerde het, maar met een beetje geluk kunnen we nu alsnog windsurfen.
Groeten, Jarinka Heijink

Robert V.T

Vandaag weer eens een schaamsoortje weggewerkt: de steenuil. Altijd wel gedacht dat ik die zelf rond het dorp zou ontdekken, maar dat was dus nooit gelukt(ook geen geschikte plekken rondom het dorp).
Daarom vanavond maar eens naar een plek gegaan waar ze wel vaker werden gezien. Na een tijdje zoeken tussen de boerderijen, kwam er uiteindelijk eentje aanvliegen en op ongeveer 10 meter afstand van mij vandaan zitten! Superwaarneming! Uiteindelijk vloog 'ie een van de stallen binnen om er daarna jammer genoeg niet meer uit te komen.
Groeten,

Robert van Tiel

Rickschonewille

#212
Net even bij de Steenuiltjes geweest hier in de buurt. Er zaten er 4, waarvan 2 jongen van dit jaar. De volwassen vogels riepen, en alarmeerde als er een kat in de buurt kwam. Hier de geluidsopnames,
http://waarneming.nl/sound/view/9979 - Alarmroep
http://waarneming.nl/sound/view/9980 - Contactroep

Ik ben alleen niet helemaal zeker, of die contactroep, nou een ander soort alarmroep is, zang of toch de contactroep is. Iemand die meer weet?

BramtK

Ha Rik, weet ik ook niet, maar het is in zo'n geval aanbevelenswaardig om gewoon bij de opname op te schrijven wat je hebt gezien. Misschien was die kat nog in de buurt, misschien niet zo dichtbij als bij de eerste opname?
Groeten,

Bram ter Keurs

Rickschonewille

Die kat liep al een stuk verder weg inderdaad, toen hij die 'contactroep' deed... Ik wacht anders maar ff af, of iemand anders 't weet.

firecrest

Vanochtend vroeg weer naar de Zuidpier.
De lucht was strak blauw, het zonnetje scheen, maar het was wel ijskoud!
In IJmuiden aangekomen bleek er geen wind te staan...
Maar ook met weinig wind kan er iets langskomen, dus snel door naar de Zuidpier.
Daar aangekomen stond ik voor een dicht hek, de Zuidpier was afgesloten :rolleye:
Wie dat nou weer verzonnen heeft... Er waren nauwelijks golven...
Er zat niets anders op dan de meeuwen en de sterns maar te gaan bekijken...
Wel weer erg leerzaam, vooral de juveniele/1e/2e kj meeuwen blijven moeilijk.
Op het strand zaten o.a. 10 Noordse Sterns, een paar Drieteentjes, een Bontbekplevier en zo'n 50 Grote Sterns.

Over de duinstrook was leuke trek van Bergeenden, over zee gingen groepjes steltjes en vanuit Engeland kwamen wat groepen Spreeuwen. Maar de echte zeevogels waren niet te zien vanaf het strand...
Om 10 uur (na 2,5 uur wachten...) kwam de reddingsbrigade eindelijk het hek open maken voor de 30 wachtende vissers en de 3 wachtende vogelaars.
De pier zat helemaal vol meeuwen, maar die vlogen al snel weg. Wat achterbleef waren een paar Scholekster en een paar Steenlopers.

Op het puntje van de Zuidpier kon ik eindelijk op zoek naar pijlen en jagers. Al vrij snel kwam er een leuke soort langs: een Drieteenmeeuw!

Een mooie eerste winter. Later volgde nog 2 eerste winter Drieteenmeeuwen en een 2e winter Drieteenmeeuw.
Verder vloog er niet heel veel. Wat Aalscholvers, Visdieven en Grote Sterns... Na 2 uur besloot ik maar weer terug te gaan richting het strand. Het strand was leeg. Nouja, met vogels dan, toeristen genoeg...
Ik besloot de haven van IJmuiden te checken.
Op de bekende visafvalplaatsen was het weer druk!

Maar veel bijzonders zat er helaas niet.
Ook de braakliggende velden die in het najaar altijd spannend zijn leverde niet meer op dan een paar Graspiepers...
Dan maar de duinen in.
Het was erg druk in het duin. Alles was aan het foerageren, het was dan ook eindelijk weer eens goed weer!
Leukste dingen waren een Groene Specht, een paar Gekraagde Roodstaarten en een hoop Braamsluipers.
Op het Vogelmeer was het juist weer erg rustig.
Geen ganzen, dus ook geen Kleine Rietgans...
Wel 7 Geoorde Futen, 4 adulten en 3 juveniele vogels.
Ook zwom er een mooi Dodaarsje rond.

De jongen van de Witte Kwikstaarten die onder de vogelkijkhut hadden gebroed, waren ook uitgekomen en zaten op een tak te wachten tot hun ouders wat lekkers kwamen brengen.

willemxd

Leuke foto`s :rolleyes: vooral die meeuw met die slak :duim:

firecrest

Citaat van: willemxd op juli 25, 2011, 23:42:52 PM
Leuke foto`s :rolleyes: vooral die meeuw met die slak :duim:
Meeuw met slak? :huh:

willemxd


Rikstar

ehmmm, denk toch een kop van een vis hoor........ misschien kunnen we de schuld geven aan de tijd.. aangezien het al laat is en tijd om naar bed te gaan  :angel:

Citaat van: willemxd op juli 25, 2011, 23:51:21 PM
Kreeft  >:D
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

jonas D

Woow Lars weer zo'n leuke platen. Gave foto van die drieteenmeeuw. :duim:
Groeten,
Jonas

willemxd

Citaat van: Rikstar op juli 26, 2011, 00:13:11 AM
ehmmm, denk toch een kop van een vis hoor........ misschien kunnen we de schuld geven aan de tijd.. aangezien het al laat is en tijd om naar bed te gaan  :angel:

Citaat van: willemxd op juli 25, 2011, 23:51:21 PM
Kreeft  >:D

Mee eens :wacko:

Wouter van der Ham

Leuke platen Lars! Jammer dat de échte soorten uitbleven!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jarinka

Zo, eindelijk weer thuis :) Uitgebreid vakantieverslag (met foto's) zal vast nog wel komen.

Erg leuke platen, Lars!
Groeten, Jarinka Heijink

jonas D

Juist de 2 poelruiters getwitched. Leuk gezien door de scope van medevogelaars. In het gebied zag ik nog 3 zomertortels,1 slechtvalk, 2geoorde fuut,groenpoot,bosruiter,witgat,oeverloper,....
Groeten,
Jonas

Robert V.T

Vandaag maar eens naar de Aziatische Goudplevier gegaan. Eerst gekeken bij inlaag Keihoogte, waar de afgebrande hut is vernieuwd door een prachtige nieuwe hut. De vogels komen erg dichtbij, het enige nadeel was dat er op sommige plekken wat rietstengels voor het telescoopbeeld zaten.  Het was er vrij rustig met 6 zwarte ruiters, 1 kemphaan en 1 lepelaar. Toch was het echt genieten, want de vogels zaten gewoon voor je neus. Een aanrader!
Onderweg naar het krapste vogelscherm van NL zien we nog 1 bruine kiek en horen we 2 kleine karren. Bij het vogelscherm bij de 'sGravenhoekinlaag(waar je beter voor dan achter kan staan ;)) zie ik al snel 2 noordse sterns en 1 zwarte ruiter. Even later vind ik een juv dwergmeeuw en 1 ad zwarte stern die boven de plas druk op insecten aan het foerageren zijn.  Mijn oog valt op een juv moerasstern, hij zit op een paaltje dus dat zou de determinatie makkelijker moeten maken. Toch kom ik er zo 123 niet uit en pak ik de ANWB erbij, maar ook met dat geweldige boek kom ik er niet uit. Het lijkt alsof het beest van alle twee de soorten(witvleugel - en zwarte stern). Ik loop even naar de auto om de camera, maar als ik even later weer vóór het scherm sta, zie ik dat 'ie een stuk verder op de plas aan het foerageren is. Voorlopig voer ik 'm in als onzekere juv zwarte stern.
Ik laat de stern voor wat het is en we rijden door naar de Azgopl. De plevier laat zich eerst niet zien, maar na even zoeken zien we hem af en toe boven het gras uitsteken, soms tegelijkertijd met de grote geelpoot in beeld! De grote geelpootruiter vliegt op een gegeven moment hoog op richting west en niet lang daarna vliegt de Azgopl ook op, maar deze blijft in het gebied.
Bij de Wanteskuup zien we nog meerdere zwarte ruiters, kemphanen, grutto's, 1 lepelaar en 2 rietzangers.
Bij het Bokkegat zien we een onverwachte gast: een juv Purperreiger! :blink: Hij vliegt op en landt even later onzichtbaar in een sloot. Leuke afsluiting van een succesvolle vogeldag met 1 nieuwe soort: de Aziatische Goudplevier :blink:
Groeten,

Robert van Tiel

Robertmeer

Vanmiddag wezen kijken naar libellen in de Natuurplas Breeveld. Dit leverde enkele (voor de beginner) leuke soorten als Paardenbijter, Vroege Glazenmaker en Kleine Roodoogjuffer op. Verder Grote Keizerlibellen, Gewone Oeverlibellen, Steenrode Heidelibel, Watersnuffel en Lantaarntje. Helaas geen Kleine Zilverreiger.

Tegen de avond met de rest van de familie nog maar teruggeweest na de melding van de Kwak. Al gauw vonden we de Kleine Zilverreiger. Over de plas vlogen 19 Kemphanen, enkele Oeverlopers, 3 Witgatten (zelf maar 1 gezien) en een Bruine Kiekendief. Na een tijdje zoeken vloog daar opeens de Kwak! Een kakelverse juveniel, welke zich op een afstandje erg mooi liet bekijken. Erg leuk om zo'n leuke soort in onze eigen stad te zien (al is het niet onze eerste in Woerden...)
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

DuQues

Mijn vrouw moet zondag werken, en de zaterdag zit al enigzins vol met boodschappen doen etc, dus we besloten dat ik wat vroeger van het werk zou gaan, en wandelen in Solleveld (Den Haag).
Dat bleek een hele goede keuze te zijn!
De eerste leuke sighting was een ijsvogel, en vervolgens een havik in de boom. Van beide helaas geen fotos, ze waren onverwacht en te snel weg.

En toen kreeg ik een schreeuw dat ik naar boven moest kijken..... Zeven Zwarte ooievaars! En dat zijn eigenlijk de laatste vogels die ik verwachte te zien.
Altijd geweldig hoe de natuur je kan verrassen. Hieronder 1 van de fotos, er staan er meer bij de waarneming van vandaag.

Duco & Santie Quanjer
Birders in Nederland en zuidelijk Afrika.

Robert V.T

Vandaag een geweldige soort gezien: Amerikaanse Oeverloper! :blink:
Groeten,

Robert van Tiel

Jarinka

Jammer dat die Amerikaanse Oeverloper zo ver weg zit. Ik heb een zwak voor steltlopers met stipjes/strepen (dus ook Grote Geelpootruiter in zomerkleed), maar Zeeland is met het OV nogal onbereikbaar. Hopelijk worden er nog mooie foto's gemaakt, dan kan ik hier thuis meegenieten :)

Gefeliciteerd voor iedereen die hem gezien heeft :duim:
Groeten, Jarinka Heijink

Maurice Elf

Aan het eind van de avond (21.00) kwam het diertje even vlak voor de observatiepost zitten, waarbij we het diertje van erg dichtbij konden bewonderen, echt een heel mooi dier! Ik hoop voor diegene die morgen nog gaan dat het dier weer even voor de heuvel komt zitten  ;D


(Jarinka, jij bedoelt waarschijnlijk dat hij zo ver van je woonplaats zit hahaha, ik dacht dat je bedoelde dat hij ver weg in het gebied zat, wat ook zo was  ;D )
Mvg Maurice

smoely

De amerikaanse oeverloper was echt zalig te zien.  B)

firecrest

Citaat van: smoely op juli 30, 2011, 23:29:39 PM
De amerikaanse oeverloper was echt zalig te zien.  B)
Citaat van: Robert V.T op juli 30, 2011, 23:00:08 PM
Vandaag een geweldige soort gezien: Amerikaanse Oeverloper! :blink:
Ben ik het mee eens :duim:

Citaat van: Maurice11 op juli 30, 2011, 23:12:56 PM
Aan het eind van de avond (21.00) kwam het diertje even vlak voor de observatiepost zitten, waarbij we het diertje van erg dichtbij konden bewonderen, echt een heel mooi dier! Ik hoop voor diegene die morgen nog gaan dat het dier weer even voor de heuvel komt zitten  ;D
Wat een geweldige foto's! Wel weer mooi van dit beestje: sommige fotografen hebben de hele middag, sommigen zelfs 5 uur lang, zitten wachten tot het beestje dichterbij kwam. Dat deed hij niet, tot s'avonds laat, toen alle fotografen al waren afgedropen, en jij daar nog stond.

Maurice Elf

Dank je wel Lars!! Het was wel grappig, het laatste groepje wat er stond ging weg en een andere waarnemer en ik besloten om toch nog even terug te lopen naar de dijk om te kijken of we het dier beter in beeld konden krijgen (deze zat inmiddels aan de andere kant van de plas bij de betonnen pijp). Dit lukte en we hadden het dier goed in beeld, tot de kudde koeien die eerder op de avond ook al eens roet in het eten kwam gooien aan kwam stormen. De 3 oeverlopers (waaronder de Amerikaan) vlogen alle kanten op en we waren hem kwijt. Ik vond het mooi geweest en wandelde in mijn eentje terug, de andere waarnemer en een inmiddels (net te laat) gearriveerde waarnemer gingen verder met het zoeken naar het dier. Terwijl ik terug wandelde werd ik door de twee "achterblijvers" ingehaald met de mededeling dat hij waarschijnlijk weer bij het uitkijkpunt zat. Oke, ik dus weer mee het uitkijkpunt op. Daar zat hij aan de overkant, redelijk goed te zien. Op het moment dat 1 van de anderen vertrok en wij hem gedag hadden gezegd, vloog de oeverloper opeens over het water richting de heuvel en landde daar aan de waterlijn. Het was al schemerig aan het worden, maar toch maar even een hele serie foto's geschoten  ;D . Hij bleef een minuut (als het al zo lang was) bij de heuvel zitten en vloog toen terug naar het punt waar hij in het begin van de avond zat (voordat de kudde koeien hem opjoeg). De stemming onder de inmiddels 4 waarnemers was euforisch  ;D  (bij mij in ieder geval  ;D ). Erg leuk!!! Hoop dat de vogel er morgen ook nog zit voor de mensen die hem vandaag niet gezien hebben!
Mvg Maurice

firecrest

Citaat van: Maurice11 op juli 31, 2011, 00:18:50 AM
Het was wel grappig, het laatste groepje wat er stond ging weg en een andere waarnemer en ik besloten om toch nog even terug te lopen naar de dijk om te kijken of we het dier beter in beeld konden krijgen (deze zat inmiddels aan de andere kant van de plas bij de betonnen pijp).
Bij dat laatste groepje zat ik ook! ;) Toch te vroeg weggegaan...

P.S: Zie ik het nou goed, ben ik een soort op je uitgelopen Vincent?

Vincent Hart

@Lars: Kon gister niet, maar loop 'm later vandaag gewoon weer in ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille

#236
Gisteren naar Friesland geweest. Hier maarliefst 8 Buidelmezen gezien + gehoord(klik voor geluid)hier in de buurt ook 3 Reuzensterns. Bij Westhoek waren we helaas net iets te laat ( De stelten zaten al te ver op het wad ), natuurlijk wel vele Krombekken, bontjes en ander spul. Daarna wilden we naar het Lauwersmeer gaan, maar toen kwam die piep binnen van de Amerikaanse Oeverloper, toen direct doorgereden naar Rilland ( 3:15 uur rijden ). En daar de Amerikaanse Oeverloper fantastisch gezien! Ook nog de Flamingo gezien, die tussen de Chilenen stond.

Vincent Hart

Citaat van: Vincent Hart op juli 31, 2011, 07:49:21 AM
@Lars: Kon gister niet, maar loop 'm later vandaag gewoon weer in ;)
Het was goed toeven in de mongolenwaaier  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Harm058

Citaat van: Vincent Hart op juli 31, 2011, 15:55:25 PM
Citaat van: Vincent Hart op juli 31, 2011, 07:49:21 AM

Het was goed toeven in de mongolenwaaier  8)

Het was zekers goed vertoeven! ;) Het beessie prachtig kunnen bekijken! :duim:
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


firecrest

Citaat van: Vincent Hart op juli 31, 2011, 15:55:25 PM
Citaat van: Vincent Hart op juli 31, 2011, 07:49:21 AM
@Lars: Kon gister niet, maar loop 'm later vandaag gewoon weer in ;)
Het was goed toeven in de mongolenwaaier  8)
Gefeliciteerd :duim:

Toch wel jammer dat deze niet na 1 dag weer weg was :wacko: