Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Get layed Kenny Bostick!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Folkert Jan

#1591
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 14, 2012, 20:13:13 PM
Get layed Kenny Bostick!  ;)


Snap em nie  ???
Althans de vergelijking met Kenny Bostick wel, maar niet waarom hij sex zou moeten hebben  ;D
Ik ken de uitspraak in ieder geval niet.  :rolleye:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bart van Hoogstraten

Citaat van: rnbflavour op september 14, 2012, 20:37:22 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 14, 2012, 20:13:13 PM
Get layed Kenny Bostick!  ;)


Snap em nie  ???
Althans de vergelijking met Kenny Bostick wel, maar niet waarom hij sex zou moeten hebben  ;D
Ik ken de uitspraak in ieder geval niet.  :rolleye:

Flauw geintje van me Folkert -> ben alleen maar jaloers!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjanH

Geen vogel weliswaar maar ik vond het vandaag toch erg mooi om eens een Adder van dichtbij gezien te hebben. Schitterend dier dat een fietspad overstak en vervolgens onder een graspol kroop. Gelukkig minderden andere fietsers hun tempo ook zodat de slang niet overreden is.

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op september 14, 2012, 19:56:51 PM
Toen door naar het aekingerzand voor een door Jeroen Breidenbach gevonden ortolaan. Bij een overvliegende en kort op graspiepers jagende smelleken de vogel al kort horen roepen, maar er was nog 2 uur samen met Anne van der Wal in de miezer struinen voor nodig voordat de vogel toevallig al roepend uit een denneboompje vloog een eik in. Wat toch weer opviel is de ontzettend lange staart van die vogels. Helaas geen mooie waarneming en nog steeds is het me niet gelukt een ortolaan te fotograferen ....

Ik heb al redelijk veel Ortolanen gezien in binnen- en buitenland maar "de ontzettend lange staart van die vogels" is me werkelijk nog nooit opgevallen. Integendeel zou ik bijna zeggen want ik heb het idee dat de staart ook in het veld eerder (ietsje) korter lijkt dan bijv. die van Geelgors. In elk geval is dat in realiteit zo, zie de maten zoals opgegeven in Handbook BWP. Misschien moet je er inderdaad maar eens een fotograferen..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ArjanH

Van Zwarte Spechten krijg ik nooit genoeg. Vandaag 3 exemplaren gehoord en gezien. Het geluid is prachtig maar wanneer je ze te zien krijgt geeft dat elke keer weer een extra voldoening. Schitterende vogels.

KorHaan

Idem dito hier. Mijn dag is goed, als ik er één zie. Fascinerende beesten, elke keer weer.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Folkert Jan

#1598
Even een melding vooraf: De spelfouten zijn vaak het gevolg van een automatische spellingschecker die zonder dat ik het door heb woorden gaat aanpassen.

Citaat van: rnbflavour op augustus 08, 2012, 00:04:00 AM
zo goed als zeker
275 - kleine zilverreiger
276 - sneeuwgors
277 - grote zee-eend
278 - grauwe pijlstormvogel
279 - noordse pijlstormvogel
280 - grauwe franjepoot
281 - dwerggans
282 - bladkoning
283 - kleine jager

zou toch ook moeten lukken
284 - vorkstaartmeeuw
285 - kleinste jager
286 - rosse franjepoot
287 - kleine vliegenvanger
288 - pallas' boszanger
289 - grote pieper
290 - ijseend

En dan is het record gebroken.

Enkele missers kunnen nog gecompenseerd worden met bijvoorbeeld:

1 dwerggors
2 roodmus
3 hop
4 kuifaalscholver
5 papegaaiduiker
6 stormvogeltje
7 roze spreeuw
8 blonde ruiter
9 grote grijze snip
10 woestijntapuit
11 sperwergrasmus
12 ortolaan
13 roodkeelpieper
14 vale pijlstormvogel
15 bruine/raddes/noordse boszanger
16 roodpootvalk
17 aziatische roodborsttapuit
18 siberische boompieper
19 ijsduiker

Weer een update! Inmiddels 287 en nog 3 te gaan, plus wat daarna komt.
Het begon met DT1 op vlieland.
Er was een kleine vliegenvanger eerder gevonden en tot mijn grote vreugde was deze zaterdag nog aanwezig. Het beestje was eerst lastig, maar naarmate het weekend vorderde werd deze steeds makkelijker.



Op de kleine vliegenvanger na was het eiland nagenoeg leeg. Vooral zaterdag hebben we alleen nog een flock vliegenvangers gezien in de oude eendenkooi, maar verder niets. De zondag was iets beter. Duidelijk was dat er 's nachts trek was geweest en met het eerste licht struinde ik dan ook camping lange paal over. In het eerste uur had ik al meer vogels gezien dan de hele zaterdag. Er waren duidelijk veel vink(en)(achtigen) bijgekomen en ook de goudhaantjes en tjiftjaffen waren goed vertegenwoordigd. In tegenstelling tot zaterdag pakte we nu de westkant van het eiland. Een rondje oude kooi leverde een flock zwartkoppen op en later een flock heggenmussen, winterkoningen en mezen. De nieuwe kooi in eerste instantie niet, maar bij de fietsen kwamen we een mooie gemixte flock tegen met grauwe- en bonte vliegenvanger, goudhaantjes, pimpel-, kool- en zwarte mees, een zwartkop en tjiftjaffen. We vervolgden onze reis richting de kroonspolders. Hier was ik namelijk nog nooit geweest en ik was best benieuwd. In en rondom de polders zat weinig, maar bij het terugfietsen viel mijn oog op een vogel die in het gemaaide grasland zat. Kijker erop en jawel een nieuwe voor de zelfontdeklijst (mocht tijd worden): Een morinelplevier



Hierna weer terug naar de camping om de tent af te breken en spullen in te pakken. Nog even zoeken naar de kleine vliegenvanger leverde ook nog een tamme bonte vliegenvanger op:




De volgende toevoegingen op de jaarlijst komen van een weekend verder. Zaterdag lijkt een mooie zeedag te worden en via facebook worden plannen gesmeed om met de watertaxi naar ameland te gaan om te zeerukken bij Buren. Het paviljoen is vernieuwd met grote vreugde van de vogelaars: Je kunt nu het hele terras overlopen en komt dan bij de oostkant het ijsjesloket tegen. Als het goed zeetrekweer is, is dat het vaak niet voor ijsjes en kun je daar perfect hoog en uit de wind staan. Het leverde de volgende soorten op:



Nieuw voor de jaarlijst waren noordse pijlstormvogel en vorkstaartmeeuw.
Tweemaal pech was er ook bij. De eerste was een melding van Martijn: Grotere pijl spec (kuhls,scopoli,grote) op 12 uur waarop ik mijn scoop daarop richt, maar per ongeluk voor Martijn zijn beeld ga staan waardoor hij de vogel kwijt raakt. Later wordt de vogel weer gevonden, maar de vogel vliegt te ver om iets aan te zien. Jammer.
De tweede is een steltje die langs komt vliegen. Er wordt direct rosse franjepoot geopperd. Ik krijg de vogel pas op het laatste moment in beeld en zie niks anders dan een grijs/wit steltje. Martijn en Willem hebben echter een vogel in beeld gehad die volgens hun idee veel donkerder was en eigenlijk een grauwe franjepoot moest zijn. Een aantal mensen zijn overtuigd van rosse en een aantal van grauwe. Een derde groep waaronder ik heeft de vogel te kort gezien. Mij deed het absoluut niet denken aan een grauwe franjepoot, maar rosse kan in ieder geval niet aan de jaarlijst worden toegevoegd. Volgende keer beter.

De volgende nieuwe jaarsoort betreft de roodpootvalk. De eerste dag was ik direct al heen gereden, maar toen was de vogel niet meer aan het jagen. Dit keer kwam ik aan net nadat de vogel uit beeld was geraakt, maar binnen een kwartier kwam deze weer tevoorschijn. Nog een tijdje staan praten en alle kenmerken van roodpoot in mij opnemende vliegt er ineens een visarend over. Mijn vijfde dit jaar.

De laatste nieuwe soort is de bladkoning. Gister werden er overal bladkoningen gevonden en aangezien deze nog op de zelfontdeklijst ontbreekt wilde ik er ook 1 vinden. (voor de jaarlijst maakte ik mij geen zorgen). Ik besluit om bij de eemshaven te beginnen en vanuit daar te zien hoe het loopt. Eerst zoek ik nog even naar de roze spreeuw, maar kan deze zo snel niet bij het schakelstation vinden. Ik besluit eerst de singel te doen en wil daarna de duintjes doen. Zover komt het echter niet. De singel is in eerste instantie akelig leeg, maar helemaal aan de noordkant roept er terwijl het net begint te sputteren een bladkoning. Een nieuwe plek, maar aangezien er gister in de eemshaven al 2 balkons iets verderop zijn gevonden durf ik deze niet aan de zelfontdeklijst toe te voegen. Terwijl ik mijn geluidsrecorder pak veranderen de sputters in druppen en besluit ik maar een sprintje richting de auto te doen. Helaas ben ik al doorweekt voordat ik de auto bereik. Ik probeer buienradar te openen, maar heb geen bereik. De duintjes sla ik eerst over en ik rijd richting de westelijke ingang van de eemshaven. Hier heb ik weer bereik en zie op mijn scherm dat het zo'n half uur zal gaan regenen. Ik besluit de duintjes niet te doen en het half uur te gebruiken om richting het lauwersmeer te rijden. Ik heb zin om te kijken hoe de bosjes eruit zien bij het isotopenstation net ten oosten van het lauwersmeer net achter de dijk. Dit blijkt een goede keus, want bij het uitstappen hoor ik meerdere goudhaantjes en mezen en valt mijn oog op een vliegenvanger achting vogel. Een kwartier wachten en omlopen later zie ik de vogel eindelijk goed: gekraagde roodstaart. Verderop een roodborst wat tjiffen en een grote bonte specht (niet echt het soort wat je daar verwacht). Ik besluit om Lazar Brinkhuizen hierover te whatsappen (had ik dat maar niet gedaan). Hij verteld dat hij die gister daar ook had en tevens ook grauwe vlieg en een mogelijke bladkoning. Later vind ik inderdaad een bladkoning. Had ik Lazar niet gewhatsappt dan had ik niet van een bladkoning geweten en had ik hem kunnen rekenen als een eigen vondst. (hadden de andere jongens gister maar zeker moeten zijn of in ieder geval iets moeten melden). Nu weet ik dat er mogelijk 1 zit voordat ik hem vind en voelt het niet meer als een zelfontdekking. Desondanks een leuke waarneming op enkele meters samen met goudhaantjes. Op de jaarlijst zit ie in ieder geval, maar de zelfontdeklijst moet nog maar even wachten.





"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

Netjes Folkert. Succes!

Folkert Jan

#1600
Overigens heel irritant dat of mijn pc of het forum van steltje automatisch steeltje maakt.
Nog leuker wordt het als er van blako's, balkons gemaakt wordt  ;D


Stel je voor dat je bij het bosjeskloppen ineens een balkon tegen komt.  ;D ;D ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

erikwouda

Wel jammer dat er alleen maar op Vlieland Bladkoningen getwitcht worden.

http://waarneming.nl/soort/view/227?from=2012-09-26&to=2012-09-26
Ik hoopte dat iemand vandaag nog eentje in de buurt van de Lauwersooghaven zou hebben.
Niemand gecheckt zeker?

Wil morgen proberen eentje te zien, maar Vlieland is qua veerdiensten onhaalbaar voor me.
Lauwersmeer/L'ooghaven moet 'm worden. Maar ja, ze zijn soms opeens vertrokken.

Hmm... :-\
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Folkert Jan

Citaat van: erikwouda op september 26, 2012, 17:18:34 PM
Wel jammer dat er alleen maar op Vlieland Bladkoningen getwitcht worden.

http://waarneming.nl/soort/view/227?from=2012-09-26&to=2012-09-26
Ik hoopte dat iemand vandaag nog eentje in de buurt van de Lauwersooghaven zou hebben.
Niemand gecheckt zeker?

Wil morgen proberen eentje te zien, maar Vlieland is qua veerdiensten onhaalbaar voor me.
Lauwersmeer/L'ooghaven moet 'm worden. Maar ja, ze zijn soms opeens vertrokken.

Hmm... :-\

Deze was in ieder geval twitchbaar. Of die dat nog steeds is.....
http://waarneming.nl/waarneming/view/71326703
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

erikwouda

Plasje ken ik.  ;D
Staat op uiteraard op de lijst voor morgen.
(Mochten er morgen problemen met m'n werk zijn check ik het zaterdag)

Vaak blijven ze wel een tijdje hangen.
Dat hoop ik in dit geval (en die van L'oog haven van 23e) ook.
Daarnaast denk ik dat ik de Roodpootvalk opneem in m'n rit naar het Noorden.

(@RnBF: Leuk verhaal van de 24e trouwens)
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Bart van Hoogstraten

Vandaag tijdens mijn werk in Utrecht was op radio 1 tot vervelens toe de hele tijd dat gedoe over Amelisweerd. Toen ik naar huis reed passeerde ik dat gebied en vloog er een wijfje Havik over de A12 ernaar toe. Mijn eerste ingevoerde Havik op Waarneming.nl... voor mij persoonlijk toch nog even wat leuk nieuws over Amelisweerd die dag!   :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Folkert Jan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 27, 2012, 19:43:35 PM
Vandaag tijdens mijn werk in Utrecht was op radio 1 tot vervelens toe de hele tijd dat gedoe over Amelisweerd. Toen ik naar huis reed passeerde ik dat gebied en vloog er een wijfje Havik over de A12 ernaar toe. Mijn eerste ingevoerde Havik op Waarneming.nl... voor mij persoonlijk toch nog even wat leuk nieuws over Amelisweerd die dag!   :)

Wat is er met die amelisweerd dan?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Geen nieuws gezien de afgelopen jaren FJ?

Zie de resulataten van Google: http://goo.gl/LLl8n
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JandJ

(ik wist het ook niet :angel: )
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

BramtK

Citaat van: erikwouda op september 26, 2012, 17:18:34 PM
Wel jammer dat er alleen maar op Vlieland Bladkoningen getwitcht worden.


Niet heel belangrijk hoor, maar ik denk eerder dat de vogelaars op Vlieland, omdat ze allemaal dezelfde plekken afzoeken, ook allemaal tegen dezelfde Bladkoningen aanlopen en die dan melden zonder zich te bekommeren om de vraag of het al dan niet een zelfontdekking is. Niet dat ze getwitched worden, Erik. Het waren er afgelopen weekend op Vlieland, toen ik er zelf ook was, in ieder geval veel. Dus dat zal vast nog wel goed komen. He, dit is een mooi moment om mijn waarneming nog eens te etaleren.



http://waarneming.nl/sound/6/16386.mp3


Groeten,

Bram ter Keurs

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

BramtK

Lees dan liever even dit stukje op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Amelisweerd


De twee belangrijkste zaken: 1) de tevergeefse protesten tegen de aanleg van een stuk snelweg door het landgoed eind jaren zeventig en 2) de plek waar Carice van Houten opgroeide.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op september 28, 2012, 10:01:12 AM
Citaat van: erikwouda op september 26, 2012, 17:18:34 PM
Wel jammer dat er alleen maar op Vlieland Bladkoningen getwitcht worden.


Niet heel belangrijk hoor, maar ik denk eerder dat de vogelaars op Vlieland, omdat ze allemaal dezelfde plekken afzoeken, ook allemaal tegen dezelfde Bladkoningen aanlopen en die dan melden zonder zich te bekommeren om de vraag of het al dan niet een zelfontdekking is. Niet dat ze getwitched worden, Erik. Het waren er afgelopen weekend op Vlieland, toen ik er zelf ook was, in ieder geval veel. Dus dat zal vast nog wel goed komen. He, dit is een mooi moment om mijn waarneming nog eens te etaleren.



http://waarneming.nl/sound/6/16386.mp3

Leuke plaatjes Bram!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

erikwouda

#1613
Citaat van: BramtK op september 28, 2012, 10:16:53 AM
Lees dan liever even dit stukje op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Amelisweerd


De twee belangrijkste zaken: 1) de tevergeefse protesten tegen de aanleg van een stuk snelweg door het landgoed eind jaren zeventig en 2) de plek waar Carice van Houten opgroeide.  ;)
Je vergeet er eentje: de onwil ter rechterzijde het autoverkeer in te dammen.
Onder paars is besloten tot kilometerbeprijzing. Dit is geheel van tafel gegaan in de rechtse zwaai die ons land maakte na Fortuyn. Laatste 10 jaar is autoverkeer in NL naar het schijnt met meer dan 50% toegenomen: dit gaat al sinds begin jaren '90. Deze successen van de autolobby hebben ervoor gezorgd dat Rijkswaterstaat met een ongelofelijke zak geld (dacht iets van ca. 19 miljard!) ongebreideld snelwegen uit mag breiden en verbreden momenteel. In tijden van crisis en bezuinigingen een ongehoord bedrag.

Maatregelen de enorme groei van het autoverkeer tegen te houden zijn niet succesvol tot op heden (mss dat er iets van de onpopulaire forenzentax overblijft, dat zou het eerste succes zijn in jaren).

Wat bij alles nog onbenoemd blijft zijn de enorme maatschappelijke kosten van de fijnstofuitstoot, en de geluidsoverlast.
Ikzelf (COPD-patiënt en bewoner in de buurt v Amelisweerd, ca. 10 rijstroken vanaf 250m. van mijn huis) weet hoe slecht je kunt slapen bij oostenwind.
Volgens berekeningen van de overheid zelf kost de fijnstofuitstoot (o.a. gevolg van autoverkeer) ca, 18.000 doden per jaar in Nederland; er zijn berekeningen die tot 24.000 komen. Staat dus in geen verhouding tot de paar extra verkeerdoden t.g.v. 10 km. sneller op de snelweg, waar wel direct een lobby tegen op gang kwam.

Als je geïnteresseerd bent in de (gezondheids)problematiek hieromtrent, bekijk http://vimeo.com/46197107
M.m.v. o.a. ondergetekende.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

erikwouda

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 28, 2012, 10:08:19 AM
Citaat van: rnbflavour op september 28, 2012, 08:39:29 AM
Wat is er met die amelisweerd dan?

Daar staat een strookje aangeplant waaibomenhout langs een klein maar te smal stukje autoweg bij een golfbaan;)
Dat is de golfclub, niet het bos van Landgoed Amelisweerd. Zij hoeven niks in te leveren, ligt wat verder van de snelweg.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

erikwouda

Citaat van: erikwouda op september 26, 2012, 18:50:20 PM
Plasje ken ik.  ;D
Staat op uiteraard op de lijst voor morgen.
(Mochten er morgen problemen met m'n werk zijn check ik het zaterdag)

Vaak blijven ze wel een tijdje hangen.
Dat hoop ik in dit geval (en die van L'oog haven van 23e) ook.
Daarnaast denk ik dat ik de Roodpootvalk opneem in m'n rit naar het Noorden.

(@RnBF: Leuk verhaal van de 24e trouwens)

Het liep wat anders, maar ik heb eindelijk de Bladkoning binnen!

Afgelopen donderdag wilde opdrachtgever me niet laten gaan.
Was niet zo erg, het was toch rotweer.
Ik kon rond kwart voor 1 in de auto stappen.
Ergens in Emmen nog klein bezoekje bij een vriend, en langs de Roodpootvalk bij Stadskanaal.
Die zat zo'n beetje klaar voor me, dus kwartiertje in alle rust kunnen bekijken.

Op Lauwersoog kreeg ik nog even de tijd: de boot zou met wat vertraging afvaren.
De sluis daar klein kwartier kunnen checken, maar meer dan Zwarte Roodstaart zat er niet in.

Terug aan wal gisteren (zaterdagochtend) de zoektocht voortgezet.
Eerst Feddema's Plasje. Volop vogels, en nog een erg leuke verrassing opvliegend uit de houtwal toen ik er langs liep.
Geen Bladkoning evenwel.
Na ca. anderhalf uur vond ik het welletjes, en toog weer richting Lauwersoog Haven.
Bij de sluis weer die Zwarte Roodstaart van donderdag, maar weer geen Bladkoning.
Klein uurtje rondhangen bracht verder niets.
Op de terugtocht ontmoette ik een lokale vogelaar.
"Bij Robbenoord achter de Jeu de Boulebaan had ik gisteren en eergisteren een roepende"

Ik die Jeu de Boulebaan opgezocht (viel nog niet mee  ;D ) en gaan zitten op een als kansrijk ingeschatte plek.
Wel af en toe Goudhaantjes, maar verder niks loos.
De plaatselijke vogelaar wilde kennelijk ook nog even checken, want kwam na 3 kwartier langs.
Hij toonde mij de exacte plek van waarneming (toch weer 30 m. verderop  :rolleye: ) en ik ging andermaal op een bankje zitten.

Na verloop van tijd verdween de man een kwartier, het begon te regenen en ik maakte plannen a la 'nog 10 minuten hier'
Laat nu die laatste 5 minuten de vogel kort 2x roepen. Duidelijk, dichtbij (7-9 m?) en overtuigend.
Eigenlijk heb ik de regel dat ik 'n nieuwe soort ook duidelijk moet zien, maar deze telt door overtuiging.

De vogels later op de dag (Sneeuwgorzen en weinig overtuigende Sneeuwganzen) waren aanzienlijk gemakkelijker te vinden, maar o o o wat was het toch een mooi moment. Herfstig strijklicht, parelende natte takken in de zon, een intiem paadje met een bankje... Zo heb je het niet vaak bij een nieuwe soort!
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Folkert Jan

#1616
Korte update

Citaat van: rnbflavour op augustus 08, 2012, 00:04:00 AM
zo goed als zeker
275 - kleine zilverreiger
276 - sneeuwgors
277 - grote zee-eend
278 - grauwe pijlstormvogel
279 - noordse pijlstormvogel
280 - grauwe franjepoot
281 - dwerggans

282 - bladkoning
283 - kleine jager

zou toch ook moeten lukken
284 - vorkstaartmeeuw
285 - kleinste jager
286 - rosse franjepoot
287 - kleine vliegenvanger
288 - pallas' boszanger
289 - grote pieper
290 - ijseend

En dan is het record gebroken.

Enkele missers kunnen nog gecompenseerd worden met bijvoorbeeld:

1 dwerggors
2 roodmus
3 hop
4 kuifaalscholver
5 papegaaiduiker
6 stormvogeltje
7 roze spreeuw
8 blonde ruiter
9 grote grijze snip
10 woestijntapuit
11 sperwergrasmus
12 ortolaan
13 roodkeelpieper
14 vale pijlstormvogel
15 bruine/raddes/noordse boszanger
16 roodpootvalk
17 aziatische roodborsttapuit (kaspische)
18 siberische boompieper
19 ijsduiker
20 petsjorapieper

Even weer kort (uitgebreid verslag volgt nog in TOH nieuwsbrief)
Tijdens DT2 werd kaspische roodborsttapuit bijgeschreven, maar door duindoorns lukte grote pieper niet meer en miste ik vale pijl doordat ik op zondag niet kon zeerukken op ameland terwijl ik wel een plekje had gereserveerd op de watertaxi. Desondanks werkte dwerggans goed mee, vonden Lazar Brinkhuizen en Alwin van Lubeck de zoveelste goeie jaarsoort voor de TOH dit jaar: kuifaalscholver en deed DT3 een heel goede duit in het zakje. Op vrijdag kon ik een lifer aanschouwen in de vorm van siberische boompieper (3vogels). Op zaterdag had ik eerst een eenmanswaarneming grote pieper overvliegend, maar later merkte Ernst (achternaam kwijt) er nog 1 op toen ik samen met hem en Alwin van Lubeck net de dwerggors had gezien. Even later deden we veel moeite voor een raddes boszanger (ook lifer) wat uiteindelijk lukte.

Hierna ging ik taart halen bij de spar voor de politieagenten en bij het terugfietsen naar lange paal wilde ik toch ook even de andere raddes bekijken. De zoekpoging werd abrupt onderbroken doordat er mensen naar boven begonnen te rennen. Er werd geroepen: waarom rennen we? Antwoord: Marijn heeft gekke pieper. Dat was genoeg om de raddes te laten voor wat het was en ook snel naar boven te lopen. Onderweg verloren we een aantal mensen waardoor we iets later met een select groepje op de bewuste plek stonden. Lars Buckx kwamen we snel tegen en de opnames werden beluisterd. Ik liep iets verderop om Marijn te zoeken en te vragen wat hij had gezien. Op dat moment begint een vogel een rondje boven het bos te vliegen en luid te roepen. De recorder was gelukkig al stand-by en zo kon een goede opname gemaakt worden. Er werd door iemand: warbler?? geroepen, maar Marijn en Lars hadden een pieper gezien en dachten aan petsjora. Snel werden mensen gebeld en gewhatsappt dat ze direct moesten komen. Tevergeefs werd er nog door tientallen mensen gezocht tot het donker was.

http://toh.waarneming.nl/waarneming/view/71791297

Vandaag de hele dag besteed aan de raddes (kort gezien) en de petsjora (kort gehoord) en geen nieuwe jaarsoorten gezien. Bij aankomst op de camping bleek dat er een ijsduiker tp zat/zit op de noordzee bij het posthuys. Deze waarneming had ik door gebrek aan bereik gemist: zuur!
Er even van uitgaande dat de petsjora geaccepteerd wordt sta ik voor de TOH jaarlijst op 298 (en het record? is dan inmiddels ook dik verbroken)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

erikwouda

(mooi verhaal weer FJ...  :duim:  Joe hebt ook nog een PM van me)
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Folkert Jan

Citaat van: erikwouda op oktober 03, 2012, 13:39:55 PM
(mooi verhaal weer FJ...  :duim:  Joe hebt ook nog een PM van me)


Ik had mail, geen PM. Bedankt daarvoor nog  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

erikwouda

Graag gedaan.
In jouw boek wsl minor detail, in de mijne een topwaarneming.
:blink:
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl