Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Citaat van: KorHaan op juli 06, 2012, 19:12:27 PM
Vanochtend bij de koffie voor het raam, kijk ik naar een Houtduif op het dak van de overburen.
Altijd prettig als uitkijkpost te gebruiken, zo'n duif. Hij zit hoog op een dak en overziet de hemel. Ik zit binnen en hoef alleen de duif in de gaten te houden. Op het moment dat hij zijn kop schuin houdt, en met één oog in de lucht kijkt, een paar keer achter elkaar, weet ik genoeg. Ik grijp mijn dienstwapen.... eh....ik bedoel mijn kijker, en snel naar buiten. Eén blik in het stuk hemel waar de blik van de duif op gericht was, en daar gaat hoog een roofvogel. Wespendief! Yes!

Wat werkt dat toch vaak geweldig, zo'n trouwe uitkijk. Eerder leverde me dat op dezelfde manier al Havik, Sperwer, Torenvalk en Boomvalk op. Leuk!


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo



Vandaag zat de duif weer op dezelfde plek op het dak, lekker onderuitgezakt met zijn buik op de dakpan. Op een gegeven moment: koppie schuin, ik hol de tuin in... Wespendief glijdend naar zuid! Geweldig. Ik steek een duim op naar mijn duif, maar die heeft alweer zijn koppie schuin, en loert naar een ander stuk hemel achter me. Ik kijk: twee Buizerds, hoog cirkelend! Ook die verdwijnen naar zuid. Net als ik sta te denken: gekker moet het toch niet worden, komt de duif omhoog op zijn poten, strekt zijn hals en houdt weer zijn kop schuin. Achter de bomen komt een vrouw Sperwer met flinke vleugelrui aancirkelen! Ze verdwijnt over het dak naar noord. Verbaasd sta ik naar "mijn" duif te kijken. Bij de Wespendief en Buizerds bleef-ie lekker uitgezakt zitten, maar bij de Sperwer was-ie toch duidelijk op zijn hoede, en ging staan, klaar om af te vliegen.

Ik weet niet of het dezelfde Houtduif was als een paar dagen geleden, maar ik hoop van wel. Als-ie me op deze manier aan een spannende nieuwe tuinsoort helpt, krijgt-ie een medaille!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Botervlieg

Stuur die duif es ff hierheen, alsjeblieft. Haha. Gaaf zeg!  :duim:

Oenanthe

Niet nodig om de duif van Ronald te contracteren. Alle houtduiven doen zo. En niet alleen houtduiven. Vogels zijn buitengewoon scherpe waarnemers.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Nòg beter dan zo'n zwijgzame duif mits je tuin groot genoeg is: een toompje Parelhoenders ('poelepetaten') die bij elke overvliegende rover luidkeels hun ongenoegen kenbaar maken. Helaas zijn ze niet erg selectief en kakelen ze ook als er bij de buren een pakje wordt bezorgd... 8) Wat te denken ook van de papegaaien (ik dacht Ara's) van een waarnemer uit Uden (NB) die regelmatig in de tuin staan en hem al een heel aardige tuinlijst hebben opgeleverd: naast de vele 'gewonere' rovers staan daarop ook diverse Zwarte Ooievaars, Ruigpootbuizerden en dit jaar kwam daar nog een prachtige lichte fase Dwergarend bij: allemaal keurig door foto's bevestigd. Of de Morinel en Kleinste Jager (2 zelfs) ook met hulp van de papegaaien werden ontdekt weet ik echter niet......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op juli 12, 2012, 11:13:00 AM
Helaas zijn ze niet erg selectief en kakelen ze ook als er bij de buren een pakje wordt bezorgd... 8)

Wanneer kakelen die beesten niet? Soms is het middel erger dan de kwaal....
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

#1505
Citaat van: frankneijts op juli 12, 2012, 11:13:00 AM
Nòg beter dan zo'n zwijgzame duif mits je tuin groot genoeg is: een toompje Parelhoenders ('poelepetaten') die bij elke overvliegende rover luidkeels hun ongenoegen kenbaar maken. Helaas zijn ze niet erg selectief en kakelen ze ook als er bij de buren een pakje wordt bezorgd... 8) Wat te denken ook van de papegaaien (ik dacht Ara's) van een waarnemer uit Uden (NB) die regelmatig in de tuin staan en hem al een heel aardige tuinlijst hebben opgeleverd: naast de vele 'gewonere' rovers staan daarop ook diverse Zwarte Ooievaars, Ruigpootbuizerden en dit jaar kwam daar nog een prachtige lichte fase Dwergarend bij: allemaal keurig door foto's bevestigd. Of de Morinel en Kleinste Jager (2 zelfs) ook met hulp van de papegaaien werden ontdekt weet ik echter niet......

Roept dat beest ook gelijk de naam?
Herman van der Meer

lennartv

Citaat van: HPM op juli 12, 2012, 12:04:23 PM
Citaat van: frankneijts op juli 12, 2012, 11:13:00 AM
Nòg beter dan zo'n zwijgzame duif mits je tuin groot genoeg is: een toompje Parelhoenders ('poelepetaten') die bij elke overvliegende rover luidkeels hun ongenoegen kenbaar maken. Helaas zijn ze niet erg selectief en kakelen ze ook als er bij de buren een pakje wordt bezorgd... 8) Wat te denken ook van de papegaaien (ik dacht Ara's) van een waarnemer uit Uden (NB) die regelmatig in de tuin staan en hem al een heel aardige tuinlijst hebben opgeleverd: naast de vele 'gewonere' rovers staan daarop ook diverse Zwarte Ooievaars, Ruigpootbuizerden en dit jaar kwam daar nog een prachtige lichte fase Dwergarend bij: allemaal keurig door foto's bevestigd. Of de Morinel en Kleinste Jager (2 zelfs) ook met hulp van de papegaaien werden ontdekt weet ik echter niet......

Roept dat beest ook gelijk de naam?

:D
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

KorHaan

Citaat van: Oenanthe op juli 12, 2012, 09:51:51 AM
Niet nodig om de duif van Ronald te contracteren. Alle houtduiven doen zo. En niet alleen houtduiven. Vogels zijn buitengewoon scherpe waarnemers.


Precies, en daar maak ik graag gebruik van!

Natuurlijk kan het best een andere Houtduif zijn, maar ik ga me - gek genoeg - toch hechten aan zo'n vogelmaatje  ;D . Vandaar "mijn Houtduif"...

Vandaag zat-ie er niet, dus ik moest het op eigen kracht doen. Staande in de tuin, gewapend met kijker en telescoop (32x77 Televid), alleen Gierzwaluwen. Tot 17.50 uur, toen kwam er een Wespendief over glijden, strak naar zuid. Dit is nu de derde keer in korte tijd, ik begin sterk te vermoeden dat er ergens een nest is, maar zolang ze niet met raten in de poten overkomen, weet je niets zeker en blijft het bij een sterk vermoeden.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

PS:  Woep, mijn duif zit er weer! Ik ga even de tuin in.

KorHaan

#1508
Citaat van: frankneijts op juli 12, 2012, 11:13:00 AM
Nòg beter dan zo'n zwijgzame duif mits je tuin groot genoeg is: een toompje Parelhoenders ('poelepetaten') die bij elke overvliegende rover luidkeels hun ongenoegen kenbaar maken. Helaas zijn ze niet erg selectief en kakelen ze ook als er bij de buren een pakje wordt bezorgd... 8) Wat te denken ook van de papegaaien (ik dacht Ara's) van een waarnemer uit Uden (NB) die regelmatig in de tuin staan en hem al een heel aardige tuinlijst hebben opgeleverd: naast de vele 'gewonere' rovers staan daarop ook diverse Zwarte Ooievaars, Ruigpootbuizerden en dit jaar kwam daar nog een prachtige lichte fase Dwergarend bij: allemaal keurig door foto's bevestigd. Of de Morinel en Kleinste Jager (2 zelfs) ook met hulp van de papegaaien werden ontdekt weet ik echter niet......


Poelepetaten heb ik geen ruimte voor in mijn tuin  ;D

Papegaaien zijn ook goede schildwachten, ja. Ik was ooit bij vrienden die een geelvoorhoofdamazone voor het raam hadden staan. Toen die begon te grommen met zijn kop schuin naar de hemel, zag ik dat hij een Torenvalk volgde...


Ik vertrouw ook graag op het gekrijs van Gaaien als ik buiten ben. Tijdens een wandeling, jaren terug, hoorde ik vier of vijf Gaaien tekeer gaan. Een zoektochtje bracht me in een donker stuk sparrenbos, waar een vrouw Havik met een halfwas konijn in de poten van de grond opvloog.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

PS: Mijn duif is weggevlogen, na een kwartiertje zitten en poetsen. Nog geen medaille, maar ik ga de birdfeeder maar weer eens bijvullen. dat heeft-ie wel verdiend.

KorHaan

Citaat van: HPM op juli 12, 2012, 12:04:23 PM
Citaat van: frankneijts op juli 12, 2012, 11:13:00 AM
Nòg beter dan zo'n zwijgzame duif mits je tuin groot genoeg is: een toompje Parelhoenders ('poelepetaten') die bij elke overvliegende rover luidkeels hun ongenoegen kenbaar maken. Helaas zijn ze niet erg selectief en kakelen ze ook als er bij de buren een pakje wordt bezorgd... 8) Wat te denken ook van de papegaaien (ik dacht Ara's) van een waarnemer uit Uden (NB) die regelmatig in de tuin staan en hem al een heel aardige tuinlijst hebben opgeleverd: naast de vele 'gewonere' rovers staan daarop ook diverse Zwarte Ooievaars, Ruigpootbuizerden en dit jaar kwam daar nog een prachtige lichte fase Dwergarend bij: allemaal keurig door foto's bevestigd. Of de Morinel en Kleinste Jager (2 zelfs) ook met hulp van de papegaaien werden ontdekt weet ik echter niet......

Roept dat beest ook gelijk de naam?


;D 

Ik zie weer een strip van Kor Haan voor me...

Vriendelijke groet,

Ronald

erikwouda

Vandaag naar de Utrechtse Roodkopklauwier wezen kijken, Duurde twee uur voordat ik 'm zag (het goot werkelijk) maar toen werd hij erg actief. Zeker erg hongerig.
Andere leuke vogels: o.a Rietzanger, Bosruiter, Kemphanen, Ringmussen, Oeverzwaluw.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Maico Weites

Toen ik eergister overdag in de tuin zat meende ik twee keer crex-crex te horen vanuit de akkers. Toen ik 's nachts op bed lag hoorde ik hem duidelijk urenlang roepen. Nu ook weer. Leuke 'tuinsoort'.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Oenanthe

Citaat van: KorHaan op juli 12, 2012, 19:18:45 PM
;D 

Ik zie weer een strip van Kor Haan voor me...

Vriendelijke groet,

Ronald

Deze soms?  ;D

http://ronaldsinoo.web-ruimte.nl/KorHaan21.htm
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Stijn E.

Citaat van: Oenanthe op juli 13, 2012, 09:37:32 AM
Citaat van: KorHaan op juli 12, 2012, 19:18:45 PM
;D 

Ik zie weer een strip van Kor Haan voor me...

Vriendelijke groet,

Ronald

Deze soms?  ;D

http://ronaldsinoo.web-ruimte.nl/KorHaan21.htm

Nou Maarten, die hebben we al gehad. ;)
Volgens mij doelde Ronald op een paar wel heel vreemde Brandganzen.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Bart van Hoogstraten

Citaat van: dralion13 op juli 07, 2012, 00:27:46 AM
Gaat geweldig worden met de JNM. Eerste week zit ik in Benasque, 2e week in Nocito, Siera y canones de guera, hier is ook een grotere kans op aasgieren  

Canones de Guera is geweldig terrein (je waant je in een cowboy-film). Aas en Vale zijn daar geen enkel probleem. Ik heb daar ook een bel Rode Wouw gezien en je vindt er allerlei ander leuk spul. Een (zekere) Lammergier heb ik vorig jaar gedipt in de Pyreneeën maar ik weet nu waar ik moet zoeken en probeer het dit jaar nog eens op terugreis uit de Extremadura (alwaar ik de Monniks en de Spaanse Keizerarend hoop te vinden). Aas tref je trouwens niet hoog in de lucht aan zoals Vale, da's meer een laagvliegende terrein-afschuimer (meestal in paartjes) (horizon afspeuren dus ipv lucht).

Goeie reis!!!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankmeer

Citaat van: m.weites op juli 12, 2012, 23:45:21 PM
Toen ik eergister overdag in de tuin zat meende ik twee keer crex-crex te horen vanuit de akkers. Toen ik 's nachts op bed lag hoorde ik hem duidelijk urenlang roepen. Nu ook weer. Leuke 'tuinsoort'.

Idd een erg vette tuinsoort!  :duim:
Frank van der Meer

erikwouda

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 13, 2012, 10:29:46 AM
Citaat van: dralion13 op juli 07, 2012, 00:27:46 AM
Gaat geweldig worden met de JNM. Eerste week zit ik in Benasque, 2e week in Nocito, Siera y canones de guera, hier is ook een grotere kans op aasgieren  

Canones de Guera is geweldig terrein (je waant je in een cowboy-film). Aas en Vale zijn daar geen enkel probleem. Ik heb daar ook een bel Rode Wouw gezien en je vindt er allerlei ander leuk spul. Een (zekere) Lammergier heb ik vorig jaar gedipt in de Pyreneeën maar ik weet nu waar ik moet zoeken en probeer het dit jaar nog eens op terugreis uit de Extremadura (alwaar ik de Monniks en de Spaanse Keizerarend hoop te vinden). Aas tref je trouwens niet hoog in de lucht aan zoals Vale, da's meer een laagvliegende terrein-afschuimer (meestal in paartjes) (horizon afspeuren dus ipv lucht).

Goeie reis!!!
Die Lammergier is niet makkelijk dacht ik. Ik bezocht vorig jaar ook een 'zekere' plek. Niks Lammergier. Wèl Monniksgier (!) hier: zo ontzettend dichtbij, had totaal geen problemen met identificatie. ook weleens prettig op z'n tijd.
Vale Gieren zijn trouwens op zeer veel plekken zeker.

Ik zit vanaf eind volgende week bij Olot. Dus Cap de Creus, Aiguamolls de l'Emporda en Pyreneeën (Vall de Nuria) makkelijk te bezoeken.  :blink:

Iemand toevallig nog tips qua Vall de Nuria?
In het bijzonder Citroenvink.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: erikwouda op juli 13, 2012, 15:03:38 PM
Iemand toevallig nog tips qua Vall de Nuria?
In het bijzonder Citroenvink.

Ik helaas niet maar als je bij "Birds outside" een topic aanmaakt heb je snel meerdere reacties, denk ik.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

@Bart: ik zou in de Extremadura zeker naar Monfrague gaan (fantastisch landschap, monnik, spaanse keizer, veel havikarend). Erg mooi steppegebied vond ik La Serena met (begin mei) vlak na zonsopgang leuke aantallen grote en kleine trap (bleven zelfs vanaf de fiets lekker dicht bij de weg!), beide zandhoenders (leer de geluiden!) en overal kalanderleeuwerik.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

KorHaan

Citaat van: Stijn Eikelboom op juli 13, 2012, 10:09:26 AM
Citaat van: Oenanthe op juli 13, 2012, 09:37:32 AM
Citaat van: KorHaan op juli 12, 2012, 19:18:45 PM
;D 

Ik zie weer een strip van Kor Haan voor me...

Vriendelijke groet,

Ronald

Deze soms?  ;D

http://ronaldsinoo.web-ruimte.nl/KorHaan21.htm

Nou Maarten, die hebben we al gehad. ;)
Volgens mij doelde Ronald op een paar wel heel vreemde Brandganzen.



Da's allemaal ouwe koek, en ik zei dat er een papegaai bij betrokken zou zijn.  ;)


Groetjes, Ronald

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Vincent Hart op juli 13, 2012, 18:00:17 PM
@Bart: ik zou in de Extremadura zeker naar Monfrague gaan (fantastisch landschap, monnik, spaanse keizer, veel havikarend). Erg mooi steppegebied vond ik La Serena met (begin mei) vlak na zonsopgang leuke aantallen grote en kleine trap (bleven zelfs vanaf de fiets lekker dicht bij de weg!), beide zandhoenders (leer de geluiden!) en overal kalanderleeuwerik.

Staat al helemaal in planning! (Schijnt trouwens een belangrijk Ottergebied te zijn daar overigens) (maar ja,... vind die maar eens...)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Ik zou ff contact opnemen met deze mensen http://www.monfraguenatural.com/ Die weten vast meer over de otters daar.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 13, 2012, 20:01:18 PM
Citaat van: Vincent Hart op juli 13, 2012, 18:00:17 PM
@Bart: ik zou in de Extremadura zeker naar Monfrague gaan (fantastisch landschap, monnik, spaanse keizer, veel havikarend). Erg mooi steppegebied vond ik La Serena met (begin mei) vlak na zonsopgang leuke aantallen grote en kleine trap (bleven zelfs vanaf de fiets lekker dicht bij de weg!), beide zandhoenders (leer de geluiden!) en overal kalanderleeuwerik.

Staat al helemaal in planning! (Schijnt trouwens een belangrijk Ottergebied te zijn daar overigens) (maar ja,... vind die maar eens...)

Of we geluk hadden weet ik niet, maar op zoek naar Oehoe zwommen deze opeens onder ons: https://picasaweb.google.com/102298377815309654073/SpanjeExtremaduraVogels#5607342416717262578 Ofwel, met wat geluk, moet het kunnen!
Wietze Janse

Bart van Hoogstraten

Citaat van: snwja3 op juli 13, 2012, 22:30:10 PM
Of we geluk hadden weet ik niet, maar op zoek naar Oehoe zwommen deze opeens onder ons: https://picasaweb.google.com/102298377815309654073/SpanjeExtremaduraVogels#5607342416717262578 Ofwel, met wat geluk, moet het kunnen!

Geweldige waarneming!!!  :duim: (Heb je de Oehoe ook nog gevonden? trouwens?)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JaapHennevanger

Wij zijn vorig jaar ook in Spanje geweest en hebben ook 2x Otters gezien, oa bij Monfrague en wel bij de gieren rots (even de naam kwijt) maar onder de rots waren ze aan het foerageren en lieten zich erg leuk bekijken!

Wij hebben binnen 3-4 dagen zo goed als alle "bergsoorten" gezien, helaas geen Alpenheggemussen, maar wel 2x een Lammergier, Rotskruiper en nog vele andere leuke dingen, de plek waar wij die hebben gezien is in de Hecho Valley.
Voor de exacte plek van de verschillende soorten zie:
http://observado.org/waarneming/view/61392226
Jaap Hennevanger



snwja3

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 14, 2012, 10:00:44 AM
Citaat van: snwja3 op juli 13, 2012, 22:30:10 PM
Of we geluk hadden weet ik niet, maar op zoek naar Oehoe zwommen deze opeens onder ons: https://picasaweb.google.com/102298377815309654073/SpanjeExtremaduraVogels#5607342416717262578 Ofwel, met wat geluk, moet het kunnen!

Geweldige waarneming!!!  :duim: (Heb je de Oehoe ook nog gevonden? trouwens?)

Ja, de Oehoe ook, maar was wel een erg moeilijke, diep in een bosje.
verslagje (als je het leuk vindt) staat hier; http://secure.xpslogic.com/service?&client=birdingbreaks&service=download&tdo=fls_files&element=file&key=fileid&id=2961
Wietze Janse

GijsB

Citaat van: erikwouda op juli 13, 2012, 15:03:38 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 13, 2012, 10:29:46 AM
Citaat van: dralion13 op juli 07, 2012, 00:27:46 AM
Gaat geweldig worden met de JNM. Eerste week zit ik in Benasque, 2e week in Nocito, Siera y canones de guera, hier is ook een grotere kans op aasgieren  

Canones de Guera is geweldig terrein (je waant je in een cowboy-film). Aas en Vale zijn daar geen enkel probleem. Ik heb daar ook een bel Rode Wouw gezien en je vindt er allerlei ander leuk spul. Een (zekere) Lammergier heb ik vorig jaar gedipt in de Pyreneeën maar ik weet nu waar ik moet zoeken en probeer het dit jaar nog eens op terugreis uit de Extremadura (alwaar ik de Monniks en de Spaanse Keizerarend hoop te vinden). Aas tref je trouwens niet hoog in de lucht aan zoals Vale, da's meer een laagvliegende terrein-afschuimer (meestal in paartjes) (horizon afspeuren dus ipv lucht).

Goeie reis!!!
Die Lammergier is niet makkelijk dacht ik. Ik bezocht vorig jaar ook een 'zekere' plek. Niks Lammergier. Wèl Monniksgier (!) hier: zo ontzettend dichtbij, had totaal geen problemen met identificatie. ook weleens prettig op z'n tijd.
Vale Gieren zijn trouwens op zeer veel plekken zeker.

Ik zit vanaf eind volgende week bij Olot. Dus Cap de Creus, Aiguamolls de l'Emporda en Pyreneeën (Vall de Nuria) makkelijk te bezoeken.  :)

Iemand toevallig nog tips qua Vall de Nuria?
In het bijzonder Citroenvink.

Lammergieren waren verrassend simpel, heb ze rond benasque de eerste dag hoog overvliegend op de camping gehad, daarna nog een stuk lager.
Bij nocito hadden we ze bijna dagelijks wel over de camping.
Voor gieren waren trouwens vooral de rotsen van Roldàn een geweldig, tientallen (honderden?) vale gieren op een paar meter afstand langs de rots.
uitgebreider verslag komt nog trouwens
Gijs

Botervlieg

Vandaag gezien....

Een soort worm/parasiet? dat kwam uit een levende gierzwaluw.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=197440.0

Groetjes, Marleen

jonas D

Vandaag voor het eerst een citroenvlinder waargenomen in de tuin. ;D
Groeten,
Jonas

SlechtValk

Citaat van: jonas D op augustus 01, 2012, 17:57:07 PM
Vandaag voor het eerst een citroenvlinder waargenomen in de tuin. ;D

Als we dan toch met vlinders bezig zijn... ik ben erg blij met de Koninginnenpage die ik vandaag zag :D (eerste keer dat ik deze soort in NL zie).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.