Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Vandaag ben ik bijna de hele dag buiten geweest. Het eerste gebied waar ik heen ging was Landgoed Appel. Onderweg daarnaartoe zag ik twee Steenuiltjes op het dak van een schuur. Bij Landgoed Appel waren al veel Boompiepers aan het zingen, mijn eersten dit jaar. Ook leuk waren Rietgors en Knobbelzwaan, beide nieuw voor het gebied. Daarna ben ik naar Arkemheen gefietst. Onderweg hoorde ik nog Appelvink en Zwarte Roodstaart (nieuwe jaarsoort). Bij Nekkeveld (Arkemheen) veel weidevogels, en ook Bruine Kiekendief (nieuwe jaarsoort), Kleine Plevier en Bonte Strandloper (nieuwe jaarsoort). Ook leuk waren de 'Muizenstaartjes', een zeldzame plant. Langs de Zeedijk waren o.a. vijf Blauwborsten (nieuw jaarsoort en hoog aantal voor de regio), Rietzangers (nieuw jaarsoort), Visdiefjes (nieuw jaarsoort) en Zwartkopmeeuw (lifer, eindelijk!) aanwezig. Ook hoorde ik een Koekoek roepen.

Daarna wilde ik een poging gaan doen om de Cetti's Zanger op mijn Nederlandlijst te krijgen. Vorig jaar had ik de vogel bij Zeewolde gedipt. Onderweg naar de plek van de Cetti's kon ik Oeverzwaluw en Nachtegaal aan mijn jaarlijst toevoegen. Op de plek van de Cetti's Zanger was helaas niets te horen, dus ik ging andere soortgroepen fotograferen, in de hoop dat de vogel later wel zou zingen. Dat gebeurde ook, al zat de vogel wel een stuk noordelijker dan ik had verwacht. De tweede nieuwe soort voor mijn Nederlandlijst vandaag.

Het volgende gebied waar ik wilde kijken was Delta Schuitenbeek. Aan de westkant zaten weinig vogels, maar aan de oostkant zaten er redelijk wat. Naast de Kemphanen (nieuwe jaarsoort), Pijlstaarten (nieuwe jaarsoort) en Kluten, waren er o.a. ook een laat Nonnetje en minimaal één Dwergmeeuw ter plaatse.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

erikwouda

#1321
Lucratief ochtendje op het Leersumse Veld, met mooie zonsopkomst en 4 nieuwe jaarsoorten.
Gisteren onwaarschijnlijke aantallen Beflijsters geteld (iemand had er 35), dus ik ging een gokje wagen. Ook meermalen een groepje Kleine Barmsijs gemeld, dus die stond ook op de verlanglijst.

Na wat rondgedoold te hebben even bij Leen van Ginkel gaan staan, die ik met een vrouw in het gebied aantrof, en plots had ik een Beflijster in de kijker. Totaal 3 mannetjes en één mogelijk vrouwtje.
Even later in een ander gedeelte doken steeds Beflijsters op. Ogenschijnlijk allemaal mannetjes. Ik heb met zekerheid 7 gezien. Maar zou me niets verbazen als er op die uitgestrekte heide 25 of nog meer hebben gezeten. Er doken steeds plukjes her en der op.

Veel Robotaps, en het paartje Raven was met nestmateriaal in de weer. Zowel Boompiepers als Boomleeuweriken waren flink actief aan het zingen. En een Kievit had het aan de stok met een Groenpootruiter.

Aan het einde gericht naar de Barmsijzen gezocht. Ze waren erg meewerkend, een plukje van 4 landde in een berk naast me, waarbij ik met zekerheid 2 Kleine onderscheidde. Lifer die al wat langer op het verlanglijstje stond. Leuk vogeltje!
De hele pluk van 15 exx. wordt steeds als Kleine Barmsijs gemeld, dus dat volg ik dan maar. (Maar correcter is natuurlijk 2 Kleine en 13 Barmsijs spec. in te voeren.)

Verder vermeldenswaard waren 2 Kramsvogels, groepje Koperwieken, Klapekster en veel Grote Lijsters.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Robert V.T

Vandaag een succesvolle twitch naar de Zwarte Ibis bij Maasbracht. Erg fraai gezien en was voor mij nog een nieuwe soort in NL. Verder nog 3 casarca's en 2 gierzwaluwen(mijn vroegste ooit!) en 3 visdieven, die ook nog nieuw voor de jaarlijst waren.
Groeten,

Robert van Tiel

Timo Roeke


Theovanv

Vandaag in de regen een nieuwe levenssoort, de Ringsnaveleend! En de eerste Oeverlopers, Oeverzwaluwen en Braamsluiper van het jaar. De jaarlijst staat al weer op 215!
Theo van Veenendaal

gert95

Vandaag 2 nieuwe soorten: Kleine rietgans (Voorst) en Regenwulp (Vreugderijkerwaard, Zwolle). Ook nog een Velduil (Vreugderijkerwaard) gezien en op de foto gezet!
groeten Gert,

JelteV

Citaat van: M. Baltus op april 14, 2012, 16:07:14 PM
Vandaag gezien....

Een meerkoet die je een kaartje kan sturen...


Hele leuke, maar ook hele mooie foto Marleen!

Groeten, Jelte
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

Botervlieg

Citaat van: JelteV op april 19, 2012, 18:00:08 PM
Citaat van: M. Baltus op april 14, 2012, 16:07:14 PM
Vandaag gezien....

Een meerkoet die je een kaartje kan sturen...


Hele leuke, maar ook hele mooie foto Marleen!

Groeten, Jelte

Dank je wel, Jelte.

Toevallig vandaag mogelijk dezelfde meerkoet gezien. Ze is verhuist naar een andere band, maar heeft daar nu ook een nest gebouwd.
Hoop voor haar dat het water wat hoger stond toen ze dat deed, wat een werk zal het geweest zijn, al die takjes in die band krijgen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/64526944







Groetjes, Marleen

HPM

Hier ook een paar Stadskoeten maar dan met luidruchtige buren (terrasboot). Den Haag, 2009


Herman van der Meer

Botervlieg

Haha, die foto is ook leuk, Herman!

Margreet Kwh

#1330
Leuk, die Meerkoeten. Die van Herman neemt zelfs een bloemetje mee, een vroege moederdag?
Gisteren gezien, in de Haarlemmer: een omslagartikel over de bosuilen, met foto's en citaat van Lars Buckx.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: MarKoHu op april 20, 2012, 11:16:52 AM
Leuk, die Meerkoeten. Die van Herman neemt zelfs een bloemetje mee, een vroege moederdag?
...

Ik weet  niet of Stadskoeten Moederdag op 16 juni vieren.
Pa maakt zich er wel goedkoop vanaf door gewoon alle Plompen in de gracht af te plukken en mee te nemen. Hij zal wel niet genoeg zakgeld krijgen.

Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op april 20, 2012, 12:03:51 PM
Citaat van: MarKoHu op april 20, 2012, 11:16:52 AM
Leuk, die Meerkoeten. Die van Herman neemt zelfs een bloemetje mee, een vroege moederdag?
...

Ik weet  niet of Stadskoeten Moederdag op 16 juni vieren.
Pa maakt zich er wel goedkoop vanaf door gewoon alle Plompen in de gracht af te plukken en mee te nemen. Hij zal wel niet genoeg zakgeld krijgen.

;D

Botervlieg

Vandaag gezien....

Een paartje pimpels heeft een nestje in het nestkastje op mijn balkon. (Het balkon is 1x2 m2.
Ze waren even van het nest toen een mus naar de goedgevulde voedersilo kwam, die nog geen halve meter van het kastje af hangt.

Moeder ging snel naar het kastje, het nest op. Pa zat op de vlinderstruik naar de huismus te kijken. Hij probeerde de mus nog van de silo te jagen,
maar de mus had zoiets van "ow, moet ik een ander stoeltje nemen? Ik wil alleen maar eten hoor, meer niet."
De mus maakte rustig haar lunch af en ging daarna weg terwijl papa toezicht hield vanaf de vlinderstruik.

Wat ik eigenlijk het grappige hier aan vond, was dat ik ineens besefte hoe klein pimpels eigenlijk zijn, als ze je zo naast een huismus ziet.

Groetjes, Marleen


Jorien

Een stelletje spreeuwen in gevecht met een ekster. Ik dacht even dat het om eten ging, maar toen zag ik dat die ekster een jonge spreeuw uit de lucht wilde plukken. (Dus uiteindelijk ging het wel om eten, maar even anders dan ik gedacht had :o)

PS Voor zover ik heb kunnen zien is het niet gelukt; de jonge spreeuw vloog een struik in en de ekster vloog weg).
Groet,

Jorien

HPM

Citaat van: Jorien op april 22, 2012, 17:27:52 PM
Een stelletje spreeuwen in gevecht met een ekster. Ik dacht even dat het om eten ging, maar toen zag ik dat die ekster een jonge spreeuw uit de lucht wilde plukken. (Dus uiteindelijk ging het wel om eten, maar even anders dan ik gedacht had :o )

PS Voor zover ik heb kunnen zien is het niet gelukt; de jonge spreeuw vloog een struik in en de ekster vloog weg).

Het lijkt mij nogakl  vroeg voor een jonge spreeuw.
Alles kan natuurlijk maar over het algemeen verschijnen die pas over een maand, en dan massaal.

Herman van der Meer

Jorien


Het lijkt mij nogakl  vroeg voor een jonge spreeuw.
Alles kan natuurlijk maar over het algemeen verschijnen die pas over een maand, en dan massaal.
[/quote]
hoi herman, dat dacht ik ook, dus daarom was ik ook verbaasd. ps het was Bij de Westermolens.
Groet,

Jorien

erikwouda

Gisteravond vanuit logeeradres in Limburg naar de Oehoe bij de Pietersberg gereden.
Ergens hier op het forum is een zeer behulpzaam kaartje waar je moet staan om de uil te vinden. En van waaruit je 'm goed kunt zien.

Ik parkeerde de auto, liep circa 100 meter het gebied in et voila.
Zelden zo'n gemakkelijke twitch meegemaakt. De ontlading die je normaal hebt als je een vogel gevonden hebt is eigenlijk één der leukste dingen. Dat ontbrak nu ten enen male. Maar het gebied zelf is wel mooi en bijzonder, dus het was al bij al toch de moeite waard.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: erikwouda op april 22, 2012, 23:13:54 PM
Gisteravond vanuit logeeradres in Limburg naar de Oehoe bij de Pietersberg gereden.
Ergens hier op het forum is een zeer behulpzaam kaartje waar je moet staan om de uil te vinden. En van waaruit je 'm goed kunt zien.

Ik parkeerde de auto, liep circa 100 meter het gebied in et voila.
Zelden zo'n gemakkelijke twitch meegemaakt. De ontlading die je normaal hebt als je een vogel gevonden hebt is eigenlijk één der leukste dingen. Dat ontbrak nu ten enen male. Maar het gebied zelf is wel mooi en bijzonder, dus het was al bij al toch de moeite waard.

Citaat van: erikwouda op april 22, 2012, 23:13:54 PM
Gisteravond vanuit logeeradres in Limburg naar de Oehoe bij de Pietersberg gereden.
Ergens hier op het forum is een zeer behulpzaam kaartje waar je moet staan om de uil te vinden. En van waaruit je 'm goed kunt zien.

Ik parkeerde de auto, liep circa 100 meter het gebied in et voila.
Zelden zo'n gemakkelijke twitch meegemaakt. De ontlading die je normaal hebt als je een vogel gevonden hebt is eigenlijk één der leukste dingen. Dat ontbrak nu ten enen male. Maar het gebied zelf is wel mooi en bijzonder, dus het was al bij al toch de moeite waard.

Hoi Erik,

Toch mag je wel blij zijn met je "vondst" -> Hoelang de Oehoes daar nog te zien blijven is erg onzeker -> bij metingen van Polychloorbifenyl bij verkeersslachtoffers worden tegenwoordig waanzinnig hoge concentraties aangetroffen. Waar dit precies vandaan komt is nog niet 100% zeker maar alles wijst erop dat dit komt doordat ze in de jaren 80 op woonwagenkamp Vinkenslag bij Maastricht een paar illegaal geïmporteerde transformators leeg hebben laten lopen (gewoon over de grond) omwille van het oud ijzer. De trafo's waren tot de rand gevuld met 100-den liters PCB. Het lijkt erop dat die stof (bekend als een van de giftigste stoffen die er zijn) nu door begint te dringen in het grondwater en terecht is gekomen in de plaatselijke voedselketen (met de Oehoe helemaal bovenaan). Er zijn inmiddels al Oehoes gevonden met een PCB-gehalte ver boven de 1000 PPM (parts per million). Men was daarbij verbaasd dat de vogels überhaupt nog met zo'n grote hoeveelheid PCB die leeftijd hebben kunnen behalen. (De toelaatbare norm voor PCB is trouwens 2 PPM; als een vis meer dan 2 PPM PCB bevat mag je hem niet opeten). (voorheen was dit trouwens 1 PPM maar omdat er in alle moedermelk tegenwoordig minstens 1 PPM zit hebben ze dit bijgesteld naar 2 PPM [voorlopig is het daarmee weer "veilig", maar dat terzijde...]).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

erikwouda

Hoi Bart,

Dank voor je aanvullende info, dit wist ik niet. Dramatisch te lezen.
De post was meer een uiting van het gevoel dat ik soms heb als ik bewust een vogel opzoek die zeldzaam is. Je hebt 'm dan wel, maar vaak vind ik een minder bijzondere vogel die ik spontaan ontmoet veel meer voldoening gevend.

That said ga ik nu naar de Amerongse Bovenpolder om te kijken of ik de Gestreepte Strandloper kan ontdekken.  ;D Wil al heel lang weer eens daar naartoe, dit lijkt me een prima aanleiding.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: erikwouda op april 23, 2012, 12:37:05 PM
That said ga ik nu naar de Amerongse Bovenpolder om te kijken of ik de Gestreepte Strandloper kan ontdekken.  ;D Wil al heel lang weer eens daar naartoe, dit lijkt me een prima aanleiding.

Veel plezier daar! Ik was daar een paar weken geleden en heb er halverwege de middag vanaf de grote steiger enorm genoten van een massaal (meer dan 100) Grutto-concert. (niet bepaald een zeldzaamheid maar ik kan ook genieten van dingen die niet zeldzaam zijn  :blink: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

erikwouda

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 23, 2012, 12:55:06 PM
Citaat van: erikwouda op april 23, 2012, 12:37:05 PM
That said ga ik nu naar de Amerongse Bovenpolder om te kijken of ik de Gestreepte Strandloper kan ontdekken.  ;D Wil al heel lang weer eens daar naartoe, dit lijkt me een prima aanleiding.

Veel plezier daar! Ik was daar een paar weken geleden en heb er halverwege de middag vanaf de grote steiger enorm genoten van een massaal (meer dan 100) Grutto-concert. (niet bepaald een zeldzaamheid maar ik kan ook genieten van dingen die niet zeldzaam zijn  :blink: ).
Thanx. Plezier was er wel, de Gestreepte Strandloper niet.
Heb me evenwel prima vermaakt met de andere vogels. Uren rondgehangen (ook in Oost) en nog het gevoel dat ik nog meer had kunnen zien.
Erg leuk was een ree die de slikken opliep, tot grote ergernis van alle vogels: er was een enorm kabaal van alarmerende beesten. Ook een Smelleken was leuk, had die soort niet verwacht.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Yeronimo

Vandaag heerlijk dagje vogelen en ontdekken in het Lauwersmeer met Dick Schut.
Een Draaihals kwam opeens voor de kijker toen we naar Gekraagde Roodstaarten aan het zoeken waren, erg leuk! Ook een Kleine zilverreiger, (hybride) Bonte kraai, Zwarte roodstaart en Waterpieper nieuw voor de jaarlijst.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

willemxd

ik heb van vandaag een ooievaar in de wei gezien :duim: leuke weisoort O0

willemxd

 en nu vliegt er mijn eerste gierzwaluw bove me hoofd

Bart van Hoogstraten

Citaat van: willemxd op april 28, 2012, 18:12:20 PM
en nu vliegt er mijn eerste gierzwaluw bove me hoofd

Jahaa, ze zijn weer terug. KRIE KRIE KRIE!  :duim:  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Michiel en Milka

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 28, 2012, 18:15:55 PM
Citaat van: willemxd op april 28, 2012, 18:12:20 PM
en nu vliegt er mijn eerste gierzwaluw bove me hoofd

Jahaa, ze zijn weer terug. KRIE KRIE KRIE!  :duim: :)

Inderdaad! Vanmiddag om een uur of drie. Ruim twintig stuks! :duim:
Groet, Michiel

Wil

Goede zwaluwendag vandaag.Veel giertjes, en in mijn wijk in Geleen ook tientallen huiszwaluwen gearriveerd.  :)   :duim:
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Folkert Jan

#1348
Gister met Theo van Venendaal naar Terschelling geweest.
Toen de witbandkruisbekken voor het eerst doorkwamen gelijk contact gezocht met de heer Borhem om na te vragen wanneer hij zou gaan zodat we eventueel samen zouden kunnen zoeken. Hij nam echter de boot van donderdagavond en zat alweer op de watertaxi terug toen theo en ik op de boot zaten. We moesten dus alleen zoeken. Echter zaten de gebroeders Rozema (voor de TOH birders wel bekend) ook op de boot en lukte het hun blijkbaar om sneller een fiets te huren dan ons waardoor zij al eerder op de plek waren aangekomen.
De vogels waren echter nog niet in beeld en we spreiden ons om te gaan zoeken, maar na 5 minuten werd ik al teruggeroepen want de vogels zaten al bovenin een spar te trompetteren. Na het geluid te hebben opgenomen en wat plaatjes te hebben geschoten besloten we verder te gaan om 's middags met goed licht nog eens terug te keren voor betere plaatjes.




Helaas was er verder op het eiland nauwelijks iets te beleven. Leuk waren nog wel de eerste koekoek, gekraagde roodstaart en nachtegaal en verder boomleeuwerik, blauwe kiek, havik en wat leuk meewerkende tapuiten al moesten we er wel voor op de op schimmige plekken natte grond liggen. Op de heenreis vliegen er redelijke aantallen sterns waartussen enkele noordse worden ontdekt.







's middags weer op te plek te zijn aangekomen zijn de kruisbekken in geen velden of wegen te bekennen en we moeten zo'n 45 minuten wachten voor ze zich weer laten zien. Het lukt om nog iets betere plaatjes te schieten maar een echte topplaat zit er niet in.




De TOH jaarlijst staat inmiddels op 212, maar ik maak me zorgen over het voorjaar. Dinsdag lijkt de enige dag met leuke wind te worden komende week (en net die dag moet ik werken) en na die week zit de trek er al grotendeels weer op en over de noordelijke posten is nog geen 1 lachstern, duinpieper, roodkeelpieper, grote pieper, ortolaan, bijeneter of roodstuitzwaluw gevlogen. Nu zouden sommige nog ter plaatse of in het najaar ook wel kunnen, maar dat is in een klein gebied als de TOH nu niet echt een garantie en je wil deze soorten er toch wel bij om een record te zetten. We zullen zien hoe het zich vordert. (hopelijk een productieve Deception Tours voorjaars weekend. In ieder geval sta ik morgen weer op de Noordkaap!


"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik zag vandaag deze 3 ganzen bij een nest. Het lijkt alsof de meest linkse gans aan het broeden is.
Maar 3 bij 1 nest, dat heb ik nog niet eerder gezien. Komt dat vaker voor? Dat geeft (kennelijk?) geen probleem, ruzie tussen de ganzen?

http://waarneming.nl/waarneming/view/66894811
Parkgans - Anser anser forma domesticus gezien op 2012-04-29 Haarlem - Houtmanpad



Groetjes, Marleen