Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: erikwouda op april 10, 2012, 11:54:56 AM
Geïnspireerd door het postje van Folkert Jan over de Ter Apelerbossen gisterochtend een kijkje genomen. Héél vroeger (begin jaren tachtig) vogelde ik hier ook weleens. Het gaf me, zo strak langs de Duitse grens, een uiterst verlaten gevoel. Mogelijk zag ik er toen Middelste Bonte Specht. Helaas is het notitieboekje daarover zoek.

Enfin, ik las en luisterde me goed in qua Kortsnavelboomkruiper tevoren en ging op pad. Het was het nog schemer toen ik het bos instapte.
Één ding was al zeker: aan spechten geen gebrek. Ondanks het druilerige weer vrijwel direct twee Groene roepend, en er werd her en der flink geroffeld. Op de plek aangekomen waar de Kortsnavel vaak gemeld wordt geroffel van minstens 7 kanten, waarvan eentje Zwarte Specht.
Het duurt nog een tijdje voor ik Boomkruiperachtige zang hoor. Maar niet van een Kortsnavel, en die komt er helaas ook niet.

Dan maar even de bossen doorgelopen, en aan de randen van het Meebosch en het Roelagerbos nog tweemaal een mannetje Geelgors, en een zingende Boompieper gevonden. Ook Robotap en zingende Fitissen zijn de moeite.

Later op de dag checkend heeft Folkert Jan Kortsnavels gevonden. Op een plek waar ik zwakke Boomkruiperachtige zang meende te horen. Mijn geduld was toen een beetje op: nadat ik er meer hoorde en geen vogel kon ontdekken aldaar ben ik weggelopen.

Volgende keer nog een poging. Het prachtige bos zelf is sowieso de moeite waard als je er oog voor hebt.

Waar woon je dan? Ben je ook een TOH vogelaar of was je op vakantie?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

erikwouda

#1291
Vroeger woonde ik in Emmen (ben vlakbij Ter Apel geboren). Met de paasdagen was ik in Emmen bij m'n ouders. Sinds 2 jaar vogel ik weer, dus check weleens wat in de omgeving van Emmen.
Woon sinds 20 jaar in Utrecht.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Folkert Jan

Aha!

Maar je hebt gelijk! die bossen zijn erg leuk!
Het voordeel van gister was dat er nauwelijks een andere vogel aan het roepen of zingen was waardoor 1 van de eerste vogels die ik hoorde een kortsnavel was en ik nu wel een goede opname kon maken.
Ook hoorde ik een zwarte specht (kluuu) terwijl locals zeggen dat zwarte er niet of nauwelijks voorkomt (schijnt dat het locale paartje havik ze allemaal opeet) en meende ik weer kort de klagende roep van de mibo te horen, maar deze hield zich verder stil.

Ook ken ik geen bos waar groene specht en kleine bonte specht zo makkelijk zijn. Ben benieuwd wat deze bossen tijdens de TOH dag (big day) gaat brengen  8)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw

#1293
Een TOH-vogelaar?  :rolleye:

Hoe heten 'wij' uit Arnhem dan? Middle-East Birder? ;)

erikwouda

@Folkert-Jan
Ik hoorde toch duidelijk in mijn spechtenroffel-koor aanhoudend (en hard) roffels tot dik 2,5 seconden. Nu is 'hard' ook afhankelijk van afstand, plaatselijke akoestiek en boom waarop geroffeld wordt, maar duidelijk was dat er een langere roffel was. Steeds van één kant.

Het spechtenkoor zweeg rond acht/half negen. Geen roep van Zwarte of Kleine Bonte gehoord, Groene Specht was wel lang actief.

Dat Roelagerbos is prachtig, zeer afwisselend ook. Reisde vroeger veel door Ter Apel, maar pas nu valt me op hoe mooi het daar eigenlijk is (vooral daar rond het klooster, waar ik niet vaak kwam).
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

snwja3

Citaat van: frankw op april 10, 2012, 13:21:01 PM
Een TOH-vogelaar?  :rolleye:

Hoe heten 'wij' uit Arnhem dan? Middle-East Birder? ;)

WUO-vogelaar (wijze uit't oosten).
Wietze Janse

frankw

Citaat van: snwja3 op april 10, 2012, 13:37:56 PM
Citaat van: frankw op april 10, 2012, 13:21:01 PM
Een TOH-vogelaar?  :rolleye:

Hoe heten 'wij' uit Arnhem dan? Middle-East Birder? ;)

WUO-vogelaar (wijze uit't oosten).
Dat zal t zijn ja. Bedankt. ;D

GijsB

nee joh, jullie behoren gewoon tot de middenmoot  ;D
Gijs

Robertmeer

Gisteren zijn we teruggekomen van een lang weekend in Zuid-Limburg. Vrijdag begonnen we bij De Malpie, op zoek naar de Blauwvleugeltaling. Lopend naar het ven hoorden we enkele Fitissen, Tjiftjaffen en onze eerste Boompieper van het jaar. Ook zagen we een Ree en een Levendbarende Hagedis. Ondanks goed zoeken konden we de Blauwvleugeltaling niet vinden, wel zaten op het ven enkele Dodaarzen en Wintertalingen en riep er een Waterral. 's Avonds hebben we nog een stukje gelopen door het Geuldal, wat een zingende Vuurgoudhaan, een Geelgors en enkele Boerenzwaluwen en Zwartkoppen opleverde.

De volgende ochtend startten we in de Vijlenerbossen, hopend op Middelste Bonte Spechten en Kortsnavelboomkruipers. Deze laatste liet zich al gauw horen. Hem in beeld krijgen was een stuk moeilijker, maar ook dit lukte. Verder hoorden we nog kort de kiek-roep van een Middelste Bonte Specht en verder enkele Vuurgoudhanen en Appelvinken. Ook vloog er een Havik over. 's Middags gingen we naar Sibbe. Grauwe Gorzen konden we niet vinden, wel wat Geelgorzen, een Blauwe Kiekendief en onze eerste Gele Kwikstaarten van het jaar. Op de terugweg kwamen we tot onze verbazing een Oehoe tegen, zie hier! Op het park zagen we als afsluiter nog een Zwarte Roodstaart.

Ook zondag begonnen we in een bos, ditmaal het Kerperbos. Dit leverde als hoogtepunt maar liefst drie Middelste Bonte Spechten op, waaronder twee exemplaren die op enkele meters afstand op ooghoogte minutenlang een show weggaven. Ook vandaag hoorden en zagen we een Kortsnavelboomkruiper, op enkele meters afstand en verder het gebruikelijke spul als Vuurgoudhaan, Appelvink, Zwarte Mees, Kuifmees e.d. In de middag hebben we een tijdje in de lucht gekeken, hopend op wouwen. Dit lukte helaas niet. Daarom besloten we nog een bezoek te brengen aan de Oehoe van gisteren.

Maandag was alweer de laatste dag. Het begon slecht, met veel regen. Omdat het volgens Buienradar.nl later op de ochtend droog zou worden, besloten we om naar het Bovenste Bos te gaan. We hadden de parkeerplaats nog niet verlaten of we hadden de vijfde Middelste Bonte Specht van de vakantie al gevonden. Wat verderop hoorden we opeens een bekend rateltje, onmiskenbaar van een (wel erg vroege) Fluiter! Ook hoorden en zagen we enkele Appelvinken, een boomkruiper die een Kortsnavel bleek te zijn, Vuurgoudhaan, Zwartkop en een Kuifmees. Na alles ingepakt te hebben, besloten we om terug via Venlo te rijden. Eerst vonden we zeker drie Europese Kanaries (geluidsopnames zijn helaas te slecht geworden door de regen) en daarna gingen we naar Tradeport-West. Het eerste uur was niet vruchtbaar, daarom besloten we een hapje te eten in de Burger King aldaar. Na het eten liepen we nog één laatste rondje over het terrein en daar opeens liepen ze daar. Leuk om te zien was dat een van de (twee) vogels een baltsvlucht inzette en daarbij af en toe niet meer zichtbaar was. Een leuke afsluiter van een leuk weekendje.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Folkert Jan

vandaag gezien.....helaas niet datgene wat ik wilde zien.

Om 6.00 stond ik op de plek van de steppekiek, maar om half 8 was er nog niets te zien.
Toen richting werk gereden en naar de gemelde draaihals gezocht (lauwersmeer.com). Had gister nog gebeld met de waarnemer, maar ook met zijn info kon ik niks vinden.

Wel nog een groep van 30 kramsvogels op de plek van de kiek.  :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw

Vandaag 2 Gierzwaluwen overvliegend. Anderen hebben geprobeerd foto's te maken. Ik weet niet of dat is gelukt. Zouden de eerste met bewijs zijn dit jaar.

Jarinka

Wow, da's lekker op tijd. Zou leuk zijn als de foto's gelukt zijn.
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Vanochtend in één belevenis:
Een rand bloeiende Sleedoorns met een zenuwachtig paartje Staartmees. Op de grond ervoor een Buizerd, in de boom erachter een wiegelende Klapekster. In de boom ernaast een zenuwachtig paartje Goudvink en honderd meter verderop zong mijn tweede Nachtegaal van vandaag en dit jaar.
En toen kwam Adam op zijn eeuwenoude brommertje voorbij op weg naar zijn werk.
Herman van der Meer

Michiel en Milka

Vandaag de eerste jonge mussen gehoord in de nestkast.  :duim:
Groet, Michiel

Stijn E.

Niet vandaag maar op eerste paasdag was ik in Delta Schuitenbeek. Dat is over het algemeen niet per definitie het vermelden waard, maar in dit geval vormt het mijn eerste blogpost op gevederd.stijn-eikelboom.nl. Er zullen er ongetwijfeld nog veel volgen, maar first things first. Veel leesplezier!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jan Mudde

Spectaculaire aantallen Beflijsters vanochtend vanaf Trektelpost Lührs ter plaatse in het Hoge Bergse Bos. Eerst was er één man en uiteindelijk waren er 19 exx. aanwezig. Het vervolg van de eerdere twee waarnemingen. Direct na mijn telefoontje aan Hans Sanders ging de groep van 12 Beflijsters op de wieken en vertrok.Om 08:35 was er plots een groep van 19 vogels aanwezig in de toppen van de bomen NO van de pijl. Even later is deze hele groep het bramenstruweel bij de pijl ingedoken. Hans was ca 09:00 tp. maar de vogels hebben zich niet meer laten zien. Tot 10:00 hebben we gepost op trektelpost Lührs en we hebben de vogels ook niet meer zien vertrekken. Zee waarschijnlijk is de groep nog steeds tp.en foerageren ze tussen het bramenstruweel. Op deze plaats worden jaarlijks in voor- en najaar Beflijsters gezien echter nooit in dergelijk grote aantallen. Spectaculair!!!! Zeker de moeite waard de komende dagen hier een zoekpoging te wagen, succes bijna verzekerd.
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Margreet Kwh

Leuk, die Beflijsters, Jan!
Vandaag voor het eerst dit jaar jonge vogels gezien: jonge meerkoeten en jonge ganzen, de soort van de ganzen moet ik nog vaststellen.
Locatie: Haarlem-zuid.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Timo Roeke

Citaat van: Stijn Eikelboom op april 11, 2012, 21:28:39 PM
Niet vandaag maar op eerste paasdag was ik in Delta Schuitenbeek. Dat is over het algemeen niet per definitie het vermelden waard, maar in dit geval vormt het mijn eerste blogpost op gevederd.stijn-eikelboom.nl. Er zullen er ongetwijfeld nog veel volgen, maar first things first. Veel leesplezier!
Leuk Stijn. Keep up the good work!

Ik heb net een kort verslag gemaakt van het bezoek aan de grijze wouw vanochtend:
http://slagpen.wordpress.com/

Vincent Hart

Goed bezig heren! @Timo: 'Niets is minder waar' betekent dat waar je dat over zegt erg onwaar is (en jij bedoelt het andersom). @Stijn: Het gaat wel degelijk heel erg slecht met kemphaan als broedvogel in NL. Kan zomaar binnen 5 jaar gebeurd zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Yeronimo

In twee dagen tijd 19 Beflijsters in het Leeuwarderbos gezien.
Het begon gister samen met Arno Niehof met één ter plaatse en toen we even stonden te trektellen kwam er een groep van 16 over!
Vanmorgen tijdens de trektelling weer een Beflijster naast de telpost ter plaatse en anderhalf uur terug stond ik nog onder een boom van een wat tammere Beflijster te genieten waar ik ook foto's en een geluidsopname van gemaakt heb.
Het voelt als een invasie op dit moment!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rikstar

Gaaf hoor jeroen!!! blijft een leuk bosje daar  ;) ;D
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Yeronimo

Citaat van: Rikstar op april 13, 2012, 15:33:44 PM
Gaaf hoor jeroen!!! blijft een leuk bosje daar  ;) ;D

Ja wanneer kom jij weer eens langs  ;D Was alweer tijdje terug en volgens mij krijg je wel een beetje heimwee niet?  B)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rikstar

Zeker Heimwee, dat geef ik eerlijk toe. Schotland is niet zo rijk aan vogels dan als Nederland. Als je eenmaal niet meer in Nederland woont leer je pas hoe waardevol NL eigenlijk is qua vogels.
Volgende week weer toevallig naar Nederland. Helaas geen leeuwarderbos op de planning.
Maar dagje Lauwersmeer op de planning. En qua trektellen ging mij voorkeur helaas uit naar de Kamperhoek  ;)   dus ook daar zal ik een ochtendje staan.

Citaat van: Yeronimo op april 13, 2012, 15:38:27 PM
Citaat van: Rikstar op april 13, 2012, 15:33:44 PM
Gaaf hoor jeroen!!! blijft een leuk bosje daar  ;) ;D

Ja wanneer kom jij weer eens langs  ;D Was alweer tijdje terug en volgens mij krijg je wel een beetje heimwee niet?  8)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Frandalf



Jeej, zo leuk :)

(foto is niet van mij, maar van waarneming geplukt)
Yours in haste,
Frank Wasmus

http://waarneming.nl/user/view/62141

HPM

Citaat van: Frandalf op april 14, 2012, 13:48:20 PM


Jeej, zo leuk :)

(foto is niet van mij, maar van waarneming geplukt)

Als vliegen komen de vogelaars op die jonge-bosuilenstroop af, terwijl ze daar nooit eerder een bosuil ingevoerd en waarschijnlijk nooit gezien of gehoord hebben.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op april 14, 2012, 14:19:30 PM
Citaat van: Frandalf op april 14, 2012, 13:48:20 PM


Jeej, zo leuk :)

(foto is niet van mij, maar van waarneming geplukt)

Als vliegen komen de vogelaars op die jonge-bosuilenstroop af, terwijl ze daar nooit eerder een bosuil ingevoerd en waarschijnlijk nooit gezien of gehoord hebben.

Ja er is nog zo'n plek waar dat gebeurt, druk punt in de stad. De meeste waarnemers waren zo netjes om de waarneming te vervagen.

Maarja, als de wijkagent het, met locatie en foto van de bekijks die het geeft, op twitter gaat zetten met 871 volgers....  :-\

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Botervlieg

Vandaag gezien....

Een meerkoet die je een kaartje kan sturen...
Hij/zij woont aan de Raamvest op nummer 513 ;)

http://waarneming.nl/waarneming/view/64397027


Groetjes, Marleen

Frandalf

Citaat van: HPM op april 14, 2012, 14:19:30 PM
Citaat van: Frandalf op april 14, 2012, 13:48:20 PM


Jeej, zo leuk :)

(foto is niet van mij, maar van waarneming geplukt)

Als vliegen komen de vogelaars op die jonge-bosuilenstroop af, terwijl ze daar nooit eerder een bosuil ingevoerd en waarschijnlijk nooit gezien of gehoord hebben.

Helaas ben ik een vaste bezoeker van Haagsche Bos en Clingendael.

Zojuist de bosuiltjes gezien met eronder twee sperwers (mannetje en vrouwtje) die beide aan hun prooi zaten. Gaaf!
Yours in haste,
Frank Wasmus

http://waarneming.nl/user/view/62141

HPM

Citaat van: Frandalf op april 14, 2012, 17:00:18 PM
Citaat van: HPM op april 14, 2012, 14:19:30 PM
Citaat van: Frandalf op april 14, 2012, 13:48:20 PM


Jeej, zo leuk :)

(foto is niet van mij, maar van waarneming geplukt)

Als vliegen komen de vogelaars op die jonge-bosuilenstroop af, terwijl ze daar nooit eerder een bosuil ingevoerd en waarschijnlijk nooit gezien of gehoord hebben.

Helaas ben ik een vaste bezoeker van Haagsche Bos en Clingendael.

Zojuist de bosuiltjes gezien met eronder twee sperwers (mannetje en vrouwtje) die beide aan hun prooi zaten. Gaaf!

Het ging mij niet om jou persoonlijk, Frank, maar om het hele beeld, inclusief Mevrouw Haagse Vogelbescherming die in dit soort gevallen kennelijk aan iedereen moet laten zien hoe ze door het maken van foto's de vogels beschermt en verdere waarschijnlijk geen idee heeft hoeveel paar Bosuilen er in het gebied zitten. Hou het maar op jeugdtrauma's van me.
Herman van der Meer