Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

willemxd

 :'(    jammer, volgende keer beter!

Yeronimo

Citaat van: Maarten Sluijter op maart 08, 2012, 17:19:35 PM
Zo te horen is dat de goede plek, kijkend naar het zuiden en goed de slikrandjes afzoeken, want daar zit de vogel meestal, ver weg..

En oppassen voor de verraderlijke Zwarte Ruiters die in slecht ligt snel erop willen lijken ;) Dus wees kritisch met kijken.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Theovanv

Vandaag een leuke dag Limburg gehad met Kuifleeuwerik, Parelduiker, Velduilen, Rode Wouw en Oehoe. Helaas geen Rotskruiper of Ringsnavelmeeuw. De Rode Wouw was wel bizar: http://waarneming.nl/waarneming/view/63568733
Theo van Veenendaal

Yeronimo

Hier de foto's voor de belangstellende: http://waarneming.nl/waarneming/view/63576445
Bizar om mee te maken Theo!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Theovanv

Citaat van: Yeronimo op maart 08, 2012, 23:45:51 PM
Hier de foto's voor de belangstellende: http://waarneming.nl/waarneming/view/63576445
Bizar om mee te maken Theo!
Ja, dat is de vogelaar waar ik over sprak. De foto's maken de situatie goed duidelijk. Heb zelf geen foto's gemaakt, later nog over getwijfeld, maar je kan natuurlijk hele mooie beeldvullende platen gaan maken van zo'n verzwakte vogel, maar de vraag is of dat echt bevredigend is en beter voor de vogel was het hem snel weg te brengen.

Maar heeel vreemd idd. Had niet verwacht dat ie het zou overleven, zoals ie daar maar bleef liggen en die uitdrukking op de kop toen ie uit de jas kwam.
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

#1235
Vanacht een leuk nachtritje door Drenthe met Theo van V met de volgende soorten:

Meerkoet
Waterhoen
Waterral (kort baltsend/zingend)
Roodhalsfuut (2 vogels roepend in diependal....het kan dus inderdaad 's nachts)
Wilde eend
Smient
Brilduiker (3 vogels roepend in diependal....leuk ik kende de roep niet)
Grauwe gans
Kolgans
Grote canadese gans
Knobbelzwaan
Wilde zwaan (2 vogels roepend in wasperveen)
Wulp
Merel (roepend in een boompje)
Spreeuw (veel vogels in het riet en 1 roepend)
Houtduif (vliegend vanuit boom met het nodige kenmerkende vleugelgeklapper)
Bosuil (1 alarmerende vogel die of ruzie leek te hebben met een andere uil/aangevallen werd)
Steenuil (bekende vogel van appelscha zeer luid roepend)
Ooievaar (shilouet op nest)

Best leuk aantal soorten zo begin maart.

Vandaag werken en morgen naar Ter Apel zoeken naar kortsnavel, mibo, ijsvogel en andere leuke soorten.

Toh jaarlijst nu op 157
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Margreet Kwh

Vandaag gezien dat er ook voor een merelnest in aanbouw is. Ma merel dook met haar snavel vol oud gras de heg in van de overburen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Vandaag naar een mossenexcursie in Rhenen geweest, en daarna nog wat rondgelopen bij Kwintelooyen. Dat leverde in totaal ruim 25 nieuwe soorten op. Vooral mossen, maar ook wat korstmossen en twee galmuggen. Leuke vogels waren o.a. Ooievaar (pas m'n eerste dit jaar!), Boomleeuwerik en Groene Specht.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan Mudde

Totaalresultaat Telpost Lührs 11 maart 2012 tussen 06:45 -10:00, teller Jan Mudde;
20 soorten 1264 exx.

Kolgans 218
Brandgans 81
Aalscholver 19
Stormmeeuw 14
Kokmeeuw 23
Kl. Mantelmeeuw 29
Holenduif 8
Houtduif 107
Ekster 11
Kauw 28
Zwarte Kraai 36
Veldleeuwerik 20
Spreeuw 367
Kramsvogel 198
Koperwiek 17
Graspieper 10
Vink 42
Groenling 22
Sijs 7
Rietgors 7

Details zie http://waarneming.nl/user/view...y_hidden=0

Na telpost nog even langs de Wybertjes gelopen. Helaas waren Mirjam en Jesse verhinderd (griepje). De twee Robotap mannen die Rien gisteren had gezien hadden vandaag gezelschap van een vrouwtje. Verder prachtige Wintertalingen aan het rusten en diverse duidelijk gepaarde Grauwe Ganzen. Op de plasjes aangrenzend aan de Wybertjes meerdere paren Fuut aanwezig en ook Kuifeend paar en Wilde Eend. Rietgorzen, Heggemussen en Roodborsten zongen nog goed. Boven het LBB was een paartje Sperwer druk aan het baltsen (dat was al rond 09:30 begonnen toen ik nog op Lührs stond. Ook meerdere Buizerds in de lucht. In het HMB zat een onvolwassen Buizerd naar de grond te turen vanuit een boom. Allen die niet geweest zijn hebben dus wat gemist.

Herkansing zaterdag 17 maart a.s. voor mijn midmaandtelling ga ik bij goed weer eerst weer een paar uur op Lührs staan. Hou de site van Natuur- en Vogelwacht Rotta in de gaten en hun pagina op Facebook!!!!

Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Folkert Jan

#1239
Vandaag een heerlijk dagje Groningen.


Rond 9 uur kwam ik aan bij Ter apel. Hier gelijk al een nieuwe jaarsoort in de vorm van een roodborsttapuit die in een struikje zat naast het fietspad richting het bos. Ook riepen er veel geelgorzen en vanuit het bos schalde een groene specht mij al tegemoet.
Binnen een korte tijd had ik ook al zwarte specht, kleine bonte specht en zelfs 2 middelste bonte spechten die met elkaar in gesprek waren. Ook leuk waren meerdere kuifmezen en appelvinken.
Vervolgens een rondje in het achterliggende bos (Meebos). Hier eerst een zingende kruisbek bovenin de fijnsparren. Ook overvliegende sijzen en een keep. Iets later hoorde ik wederom een roffelende kleine bonte specht en vond deze in een vrijstaande boom met dode takken. Even later vond ik een tweede vogel in een boom ernaast. Een mooie plek voor een nestje lijkt me.
De volgende leuke waarneming was die van 2 groene spechten die ook met elkaar in gesprek leken. Beiden om en om hun lach ten hore te brengen. In de boom waar ik 1 van de vogels vond vond ik wederom een aantal spechtengaten (ook een nest?).
Hier was ik nog niet uitgekeken of er vloog weer een middelste bonte specht langs die even in een boom begon te roepen, maar ook gelijk weer doorvloog.
Op de terugweg richting het roelangsbos merkte ik een zingende vuurgoudhaan op. Het lukte om de zang op te nemen met mijn iphone en ook een foto lukte. De vogel zat typisch tussen de klimop.


hier de opname http://toh.waarneming.nl/sound/2/12292.mp3

Toen ik het bos weer uit wilde lopen kwam ik Guido Meeuwissen en Klaas Ophof tegen die op mijn meldingen waren afgekomen. (toch erg handig dat m.waarneming.nl ;)
Aangezien ik de kortsnavelboomkruiper niet had kunnen vinden en de andere mannen graag wilde weten waar ik de mibo's had gevonden ben ik met hun nogmaals het bos in gelopen. De kortsnavel konden we helaas niet vinden, maar op de plek waar ik 's morgens de twee mibo's had vonden we naar lang zoeken en luisteren wederom een kort roepende vogel. Even later kwam Emo Klunder aangelopen die op dat moment de mibo helaas niet gehoord had.


De beide mannen bleven nog in het bos, maar ik vond het mooi geweest. Ik had nagenoeg alle bossoorten gevonden (op goudvink en kortsnavel na).
Ik ben nog langs de veenhuizerstukken (wat zilverreigers en wederom een roodborsttapuit), Meeden (broedplek van grauwe gors vorig jaar, maar nu niks), Winschoten (plek voor grauwe gors dit jaar, maar het veldje niet goed te bereiken), Finsterwolde (ook een plek van grauwe gors dit jaar, maar nu hier quadrijders en motorcrossers, maar wat verderop wel een vrouw/2kj winter blauwe kiek), breedbaartpolder (brilduiker, pijlstaart, wat kievitten) en tetjehorn (van de blonde ruiter van TOH dag 2010, waar ik een groep kolganzen en grutto's vond) geweest.


Door Mibo en robotap de jaarlijst nu op 159
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Vandaag weer een rondje Zeeland gedaan en tweede poging Giervalk. Het leek al snel raak, maar het betrof een forse juveniel Slechtvalk in een van de masten. Na een tijdje zoeken met een andere vogelaar die ik gister ook al bij de AmWiTa tegenkwam toch gevonden en heel mooie kunnen bekijken! Zat met prooi op de grond, heb nog leuke foto's kunnen maken. Verder bood Zeeland genoeg afwisseling en alle soorten die ik zocht waren vrij snel gevonden: Flamingo, Casarca, Zwartkopmeeuw, Cetti's Zanger, Kuifaalscholver. De dag afgesloten in de haven van Stellendam met het fotograferen van de Kleine Burgemeester. De jaarlijst gaat voorspoedig en staat al op 176!
Theo van Veenendaal

erikwouda

Vanmiddag de boel de boel gelaten in de hoop onderweg een Tjiftjaf tegen te komen.
Doel was Krooneenden in een dorp verderop (Houten).
Leuke dingen onderweg. Matkop zingend, Hazen, Reeën, Wintertaling, Krak-, Kuif-, Wilde- en Tafeleend, Watersnippen en een stel -teruggekeerde?- Brandganzen. Ook Smient, Graspieper, Scholekster en Kievit. Maar nog steeds geen Tjiftjaf.

De Krooneenden was een verhaal apart: eentje bleek er tenminste de hele winter al te zitten en droeg een ring. Niet schuw. De ander zat even verderop, en schrok aanvankelijk enorm van me. Maar nieuwsgierigheid overwon het van de angst en hij bleef op gepaste afstand, doch dichtbij. Geen ring.
Zou dat laatste beest nu wild zijn? Het was toch in een wat bredere sloot midden in een parkje in een woonwijk.
Overigens kwamen de aanwezige Kuifeenden ook niet erg schuw over.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Jeroen Nagtegaal

Hallo Erik,

Even wat meer informatie over die Krooneend. Die is geringd toen er overal in Arnhem ijs lag. Nadat het ijs verdwenen was, was de vogel niet veel later ook gevlogen. Ik beschouw deze vogel dus als wild. Anderen wellicht niet...
Je hebt de ring ook zien zitten aan de vogel?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

erikwouda

Ja, bij beide vogels goed poten kunnen zien. Bij eentje duidelijk een ring, bij de ander duidelijk niet.
Dank voor je opmerking.  :duim:
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Maarten Sluijter

Zojuist een groep van 19 Lepelaars over m'n huis richting NO.
.

GijsB

Niet vandaag maar gister tijdens excursie met de studie. Op de fietstocht naar het landgoed  zagen we 2 eekhoorntjes in de boom zitten, lieten zich mooi bekijken. Op het landgoed zelf was er niet zo schokkend veel te zien, wat boomkruipers, wat boomklevers en wat meesjes. Toet hoorden in eens heel hard Kuup-Kuup-Kuup-Kuup, een zwarte specht. De specht zat bij een nesthol en Liet zich heel mooi bekijken.
Gijs

Timo Roeke

Vanochtend met trektellen toch weer 6 kraanvogels, 2 rode wouwen en 2 blauwe kiekendieven.

Folkert Jan

Citaat van: Timo Roeke op maart 15, 2012, 13:45:51 PM
Vanochtend met trektellen toch weer 6 kraanvogels, 2 rode wouwen en 2 blauwe kiekendieven.

Lekker!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Wouter van der Ham

Gister had ik er dit jaar nog maar 0, vandaag al weer 5 Tjiftjaffen zingend! Ook veel leuke plantensoorten en veel bosvogels, boomklevers boomkruipers spechten ect.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

JandJ

Ja, ze zijn begonnen! vanmorgen minstens 25 zingende vogels.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

erikwouda

Citaat van: wouteren3 op maart 15, 2012, 17:27:37 PM
Gister had ik er dit jaar nog maar 0, vandaag al weer 5 Tjiftjaffen zingend! Ook veel leuke plantensoorten en veel bosvogels, boomklevers boomkruipers spechten ect.
Had gisteren op 3 plaatsen in Diemense Vijfhoek een aarzelende zanger.
Vandaag niet buiten geweest.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Timo Roeke

Ik heb nog niet bewust gezocht maar mijn eerste tjif van het jaar moet nog komen. En dan zijn er mensen met al 25 zingende vogels ;) . Om jaloers op te worden.
Mijn nieuwe blog/column staat online. Dit keer niet écht over de waarnemingen van de laatste tijd maar meer een intro op wat komen gaat. Hopelijk heb ik jullie nieuwsgierig gemaakt.

http://slagpen.wordpress.com

Margreet Kwh

Leuk om te lezen, Timo. Succes met het tellen op de nieuwe post! :blink:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

willemxd

ik hoor net vanuit mijn bed een wulp roepen  ;D , een groene specht.  een grote bonte specht en ringmussen en veel huismussen . die ik sinds dat wij hier wonen nog bijna niet heb gezien  O0

Folkert Jan

#1254
Al eerder dit jaar had ik een badende ruigpootbuizerd in de eemshaven ingevoerd. Op die waarneming kreeg ik een mail van Ben Koks (die van de grauwe kieken werkgroep) met de vraag of ik in die contreien vaker ruigpoten zag. Wat mailwisseling later werd er het idee ter tafel gelegd eens samen op pad te gaan.
Gisteravond had ik Ben maar eens een mailtje gestuurd of hij het veld in ging en zodoende stonden we vanmorgen om 11.00 langs de A7 op een carpoolplek.

Ben moest eerst langs een boer om te praten over het plaatsen van struwelen in het landschap. De bedoeling is om naast de akkerranden en de wintervoedselveldjes ook struwelen aan te gaan leggen van onder andere meidoorn. Dit met als doel een zangpost te creëren voor de grauwe gors zodat het plaatje van broedgebied (akkers), overwinterplaatsen (wintervoedselveldjes) en zangposten (struwelen) compleet te maken. Een leuk bijeffect zou moeten zijn dat er ook o.a. meer grauwe klauwieren, bosrietzangers en braamsluipers gaan broeden.

De boer was op zijn land mest aan het strooien en wij liepen langs een akkerrand die kant op waarbij een velduil vanuit de akkerrand vloog en in een ander modderveld ging zitten



Geweldig om te zien hoe enthousiast deze boer was over vogels.
Hij vond het super om te gaan werken met struwelen en wilde ook bramen langs zijn akker planten.
Hij had tevens al van zijn eigen geld een struweel aangelegd en tevens een buizerdnest gerepareerd.
Hier het struweel (ziet er nu nog wat rommelig uit)



Vervolgens zijn we langs een groot aantal wintervoedselveldjes gereden met als doel ruigpootbuizerds. We vonden 9 blauwe kieken (waaronder 1 adult man) stuk of 15 torenvalken en een stuk of 20 buizerds met daarnaast honderden holenduiven, kneutjes, groenlingen en ook enkele witte kwikstaarten en veldleeuwerikken. Met ruigpootbuizerds wilde het helaas niet vlotten. Ook vonden we in een stuk braakland/struweel een klapekster.



Aangekomen bij de breedbaartpolder kreeg Ben vanuit de auto al een langvleugelige rover in beeld. Of het zou een slank mannetje ruigpootbuizerd zijn of een wouw. Het bleek inderdaad mijn eerste rode wouw van het jaar.



Verderop liep in de polder een lepelaar (weer een nieuwe voor de jaarlijst)
Bij het laatste winterveldje die we checkten vonden we een zwarte roodstaart (ook een eerste voor dit jaar) en eindelijk zeer ver in het land een 2kj vrouw ruigpootbuizerd. Helaas zat ik aan de verkeerde kant van de auto waardoor Ben een foto kon maken en ik helaas niet.

Al met al een hele mooie en inspirerende dag waarbij ik dus ook de reactie van enkele boeren heb kunnen zien op het grauwe kieken project.
Ik heb nu al erg veel zin in de komende maanden waarin alles gaat bloeien en het nieuwe resultaat van de werkgroep duidelijk gaat worden qua paartjes broedvogel (grauwe kiek, blauwe kiek, velduil, grauwe gors, paapje, grauwe klauwier, geelgors etc)

Nog even vergeten te vermelden dat de TOH jaarlijst weer met 5 soorten is gestegen tot 164.
Echter zag ik al op lauwersmeer.com dat Rommert vandaag een rouwkwikstaart heeft dus Rommert staat nog steeds voor.

Morgen bij zonsopkomst weer een poging kortsnavelboomkruiper doen en in de late morgen/middag naar het lauwersmeer.
Ik ga er van uit dat ik dan ook eindelijk een tjif tjaf kan bijschrijven  :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

erikwouda

Foto van die Velduil is echt cool zeg!
Camouflage.
:duim:
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Folkert Jan

#1256
Vandaag weer een leuke dag die begon in Ter Apel.
Na 2 eerdere mislukte pogingen om kortsnavelboomkruiper te vinden lukte het vandaag dan toch wel om er 1 te vinden.

Ik kon het geluid opnemen, maar de opname is dramatisch aangezien het zwakkie srie roepie wegvalt tegen de veel harder zingende en roepende vinken en koolmezen. Mocht je het willen horen kun je het beste met je oor dicht op de speaker en hoor je de roepies vooral aan het begin en einde van de opname

http://waarneming.nl/sound/8/12468.mp3

Verder was het door het slechtere weer wat stiller in het bos dan de vorige keer. Dit keer geen middelste bonte specht, geen kruisbek, geen vuurgoudhaan en maar 1 ipv 3 groene spechten. Kleine bonte spechten waren dit keer met maar 2 roepende exemplaren ook niet zo goed vertegenwoordigd als de vorige keer.

Op het pad naar het bos wel mijn eerste tjif van dit jaar. Stomgenoeg had ik de instellingen van mijn camera niet goed staan, maar vind ik dit toch een leuk plaatje geworden.



Een stukje naar het noorden bij Sellingen werd al de hele winter lang een casarca gemeld. Ik was eigenlijk wel benieuwd naar dit beest (hoe schuw zou die zijn, waar zou die precies zitten? dat ik ben gaan zoeken. Echter vond ik de casarca niet.

Daarna doorgereden naar het lauwersmeer. Het doel was het paartje zeearenden dat geregeld parend gezien werd. Helaas vond ik geen zeearend, maar zaten bij het jaap deensgat al wel weer een groepje zangvogels links van de hut waar in de komende weken hopelijk weer rouwkwikstaarten/ noordse kwikstaarten etc tussen komen te zitten. Nu was de krent een waterpieper. Ook grappig was dat ik hier nu wel een casarca vond (normaal hier pas vanaf eind juni).
Bij de vlinderbalg vond ik een brilduiker mooi dichtbij



De haven sloeg ik dit keer over, maar een groepje rotganzen op de dijk na de sluizen niet. Een goede keus toen bleek dat tussen dit groepje van zon 30 rotganzen een roodhalsgans en een zwarte rotgans liep. Hiervan geen foto's gemaakt, omdat ik dan zeker de groep had verjaagd.
Langs de bantpolder werkte een kievit lekker mee



De ezumakeeg gaf helaas niet de door Martin Olthof gevonden zwartkopmeeuw en eigenlijk ook niks ander speciaals.
De kolken gaf nog een leuk groepje goudplevieren, maar er zat niks opvallends tussen. Ook waren de dwergganzen waarschijnlijk alweer weg richting het noorden. Ik zal moeten wachtten tot oktober. Of de schier vogel blijft wachten tot 8 april.



De laatste stop was de pomp alweer ik nog een keer probeerde een zeearend te zien of alvast de eerste bruine kiek van het jaar.
Aangezien de wind behoorlijk sterk was ben ik aan de achterkant van de heuvel uit de wind gaan zitten. Beide genoemde rovers zag ik niet, maar dit was toch wel een erg mooi uitzicht




Aan het einde van dit weekend staat de TOH jaarlijst op 167 waarbij ik nog steeds achter loop op Rommert, maar al wel een aantal zeldzaamheden heb gezien die Rommert nog moet.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jonas D

Vandaag een zwarte zee-eend gezien in het binnenland ( België). Op 200m van mijn schoolroute, dat was het wel waard  B)
Groeten,
Jonas

Timo Roeke

Net een slaapplaats telling gedaan. Nog zes blauwe kieken, klapekster, waterral en de eerste blauwborst van het jaar. Ik mis de tjiftjaf nog :)

Jan vH

Citaat van: Timo Roeke op maart 20, 2012, 20:40:07 PM
Ik mis de tjiftjaf nog :)

Ik had er vandaag een stuk of dertig. Verschilt het echt zo erg per regio?
Jan van Harten
Validator Plantengallen