grotere jagers

Gestart door ealblas, juni 21, 2011, 21:44:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

ealblas

Tijdens een aantal pelagics vanaf Graciosa (Azoren) van 30 mei - 2 juni 2011 zijn een aantal grotere jagers gezien die Grote Jagers en/of Zuidpooljagers betreffen. Deze waarnemingen kwamen nogal onverwacht aangezien grotere jagers in deze tijd van het jaar nog nauwelijks zijn gezien op de Azoren.

Van de vogels zijn een aantal goede foto's gemaakt die zijn te benaderen via onderstaande link. Aangezien geen van de deelnemers aan deze pelagics ervaring heeft met Zuidpooljager zijn de foto's voorgelegd aan een aantal deskundigen zoals Steve Howell en Killian Mullarney. In afwachting van hun reactie wil ik er ook hier op het forum aandacht voor vragen. Alle suggesties zijn welkom, met name van mensen die ervaring met beide soorten hebben. De foto's zijn gemaakt door Gareth Knass.

http://www.flickr.com/photos/34986481@N07/sets/72157626907155648/


Met vriendelijke groeten,

Eric jan.

Eric Jan Alblas

Justin Jansen

Lijkt me allemaal Grote Jagers, o.a. door strepening op onder- en bovendelen, contrast van de kop (kopkap), en ontbreken van uniforme kleuren.

Wat denk jezelf Eric-Jan?

Groet, Justin
M.v.g., Justin Jansen


ealblas

#2
Hallo Justin,

De meeste vogels lijken mij Grote Jagers. De vogel van 2 juni vertoont m.i. wel meer kenmerken van een Zuidpooljager met name (een aanzet tot) een lichtgekleurde nekband, een uniforme onderzijde, geen duidelijke kopkap en een relatief slank postuur. De bovenzijde heeft m.i. echter teveel streping, is te bruin en te weinig uniform voor een duidelijke Zuidpooljager en is misschien ook wat te zwaar gebouwd. Het gedrag van deze vogel was wel anders; hij (of zij) was totaal niet geïnteresseerd in de aanwezige andere vogels (meeuwen, sterns en stormvogeltjes) maar alleen in het chum achter de boot.

De vogel van Madeira is in mijn ogen echter niet veel overtuigender dan de jagers die wij op de Azoren gezien hebben, vandaar dat ik op dit form verzocht heb om reacties. Zodra ik iets hoor van 'de deskundigen' laat ik het hier weten. 

Groeten, Eric Jan.
Eric Jan Alblas

theomuusse

Is ruistadium iet ook een punt in deze?

Theo

gerdwichers8

#4
Ja, maar dan moeten we eerst weten of we een adult of juveniel te pakken hebben. Zuidelijke jagers ruien net omgekeerd ten opzichte van Noordelijke. Grote Jager vangt in adult kleed met zijn handpenrui aan in augustus en eindigt in april maar het juveniele kleed van af maart tot einde augustus.
Zonder leeftijd weten we nog niks.
Zuidpool Jager zie ik er duidelijk niet in, maar het verschil met Subantarctische Jager zou ik niet direct weten.


edit: de ruiende vogel lijkt me een eerste winter/zomer